Bra bönor för rimliga priser?

marinlik

Member
Jag har precis börjat med att mala mina egna bönor, dock kommer man ju in på marknaden som är bönor. Vilka bönor kan ni rekommendera som inte är allt för dyra? Man vill ju inte att kostnaderna ska dra iväg allt för mycket när man börjar med att mala bönor. Så vilka bönor brukar ni köpa för rimliga priser? Jag kan tänka mig att det är fler än jag som har denna fråga.

Och sen också, vart finns det bra utbud av bönor? Är det vanliga matvarubutiker som gäller? Jag bor i Linköping om ni har några tips för området.
 

svartvest

Well-known member
Inte man tänker att har 60 personer har rört din kopp kaffe för att du skall få den, vad får det så kosta? Jag tror det har i filmen Black coffee, där det berör kedjan av leverantörer.
 

Light Head

Well-known member
Vad skall du använda bönorna till för "metod"?

Jag har testat ett pr olika som jag köpt på ICA. Men bäst har de specialkaffe jag köpt på kaffemaskinen varit.
 

Tennberg

Active member
Inte man tänker att har 60 personer har rört din kopp kaffe för att du skall få den, vad får det så kosta? Jag tror det har i filmen Black coffee, där det berör kedjan av leverantörer.

Jag förstår inte vad det står. Snubblade du lite på tangentbordet kanske? ;)

Förövrigt är jag i samma läge själv och vill gärna ha tips. Jag kommer nog att köpa mindre portioner om möjligt och prova mig fram genom djungeln. Vore bra om man kan köpa typ 100g påsar av olika saker som ett provpaket från någon bra nätbutik tex.
 

marinlik

Member
Vad skall du använda bönorna till för "metod"?

Jag har testat ett pr olika som jag köpt på ICA. Men bäst har de specialkaffe jag köpt på kaffemaskinen varit.
Det är för bryggkaffe.

Jag har inga problem att betala lite för kaffet, men de jag köpte nu kostar 250kr kilot och det är lite väl mycket för mig.
 

Light Head

Well-known member
Du kan ju testa någon sort du gillade som färdigmalet, men köp bönor och när du malt känner du skillnaden!

Zoega och Gevalia har ju hakat på trenden, Arvid Nordqvist m.fl. likaså.


Ett kaffe jag vill testa är Circi, men det säljs bara som 1kg, på ICA.
 

svartvest

Well-known member
Jag förstår inte vad det står. Snubblade du lite på tangentbordet kanske? ;)

Förövrigt är jag i samma läge själv och vill gärna ha tips. Jag kommer nog att köpa mindre portioner om möjligt och prova mig fram genom djungeln. Vore bra om man kan köpa typ 100g påsar av olika saker som ett provpaket från någon bra nätbutik tex.

Jo jag slarva med fingrarna på telefonen så nu datorn,

Så här menade jag: Inte om man tänker att har 60 personer har rört din kopp kaffe i productionsledet för att du skall få den, vad får det så kosta? Det blir inte mycket kvar till kaffebonden.. Jag köper endast från microrosterier, transparens är viktigt vem var och hur har kaffet odlas kan de leva på sitt goda kaffe, sker det en utveckling för dem. Jag tror det har i filmen Black coffee, där de berör kedjan av leverantörer. Vi har råd med bra kaffe.

Att det står bara arabica på påsen är detsamma som om man skulle köpa en påse kött. Ej vilket kött eller vad för kött.

Det har funnits små provpåsar, dock är problemet att man fixa med kvarn och temp så är 100gr för lite. 250gr är det bästa tycker jag. Sedan gör jag anteckningar i en app om kaffet poäng 1-10 vilka smaker känner jag doft och vad frun tycker om kaffet. Jag gillar J&N tre olika beredningar av kaffet innan rostning. Otrolig vad beredningsmetoden gör med kaffet.
 
Senast ändrad:

Cykelmartin

Well-known member
Johan & Nyström har ett antal sorters bryggblandningar för 100kr/500g eller ca 55kr/250g. Det tycker jag är väldigt rimliga priser, även om jag tycker det är roligare med single estate-bönor. Kolla exempelvis hos kaffecompagniet och deras sortiment.
 

marinlik

Member
Johan & Nyström har ett antal sorters bryggblandningar för 100kr/500g eller ca 55kr/250g. Det tycker jag är väldigt rimliga priser, även om jag tycker det är roligare med single estate-bönor. Kolla exempelvis hos kaffecompagniet och deras sortiment.

Jag tyckte johan & Nyström var lite dyra, men det fanns ju ett par för bra priser som du sa. 100kr för 500gr är ok. Dock är ju bara frågan vart man ska hitta det i butik. Det kostade ju en hel del att få hem från kaffecompagniet, så då vart det ju inte så prisvärt längre.
 

Cykelmartin

Well-known member
Tebladet på nygatan i Linköping ska sälja J&N, de kanske har.
Baristashoppen har stort sortiment, men något dyrare priser än kaffecompagniet, men de har fri frakt vid ordrar över 300kr.
Kahls tycker jag har rätt så bra kaffe, jag har det när jag experimenterar och inte vill lägga allt för mycket pengar på kaffe som många gånger hälls ut. Det fungerar bra som vardagskaffe och sen kan man ju "lyxa till det" med en påse single då och då :)
 

Seven

Active member
Här är lite butiker i Linköping i den ordning som jag föredrar dem:

Tebladet på Trädgårdstorget i hörnet mot gågatan
Kahls The och Kaffehandel i Ikanohuset
Teboden på Nygatan ~3 kvarter upp från trädgårdstorget
Brödernas kök i Mjärdevi, överprissatt kaffe om de inte ändrat priserna (men vakumförpackat åtminstone)

Generellt så gillar jag inte att de flesta säljer kaffet i lösvikt och därmed exponerar kaffet för luft, och utan datummärkningar för rostningsdatum.
 

Esprhasse

Active member
Hej! Bodde tidigare i Linköping (nu i Kalmar) så jag vet några bra ställen. En bra och billig böna köper du på Willys (IKANO-huset eller Skäggetorp), Musetti Blå (den innehåller Arabica och är ganska len, fin och nötig). Den bruna är kanske en tia billigare men är en ruff Robusta. OK till latte, men för kärv för espresso. Sedan kan du ju alltid knalla in till tjejerna på Tebladet på Trädgårdstorget och köpa ett kilo Mauro de Lux om du vill lyxa till det.
 

marinlik

Member
Kan ju säga om priset att jag inte har problem med att lägga uppemot 100kr för 500g. De jag köpte nu kostar 61kr för 250g vilket blir lite i högsta laget.
 

Tennberg

Active member
Kahls tycker jag har rätt så bra kaffe, jag har det när jag experimenterar och inte vill lägga allt för mycket pengar på kaffe som många gånger hälls ut. Det fungerar bra som vardagskaffe och sen kan man ju "lyxa till det" med en påse single då och då :)

Kahls tar 75:-/250g och 40:-/100g. Det är mycket dyrare än det som nämns här med 100:-/500g.
 

lupoo

Well-known member
OK kaffevänner det är dax att återanvända den gamle forumräven KaffeGalningens mycket välformulerade slogan:
"Dyrt kaffe är ett billigt nöje"

Ett bra kaffe kan ge väldigt mycket mer än ett billigare, bara det att det är spårbart, rostat på ett rosteri som man har kännedom om att de gör "rätt saker". Att kunna hitta kaffen med smakprofiiler som ligger i den egna smakprefferensen (ett fruktigt natural kaffe från afrika är alltid ett köp). Allt detta gör att jag inte lägger ner kraft på att hitta billigt eller prisvärt kaffe utan jag betalar (ja inom vissa gränser...) för det kaffe jag vill njuta av.

Sedan det börjades att drickas "fin kaffe" här hemma så har konsumtionen inte gått upp utan snarare minskat dock har uppskattningen och njutningen av kaffe ökat markant.

Dyrt kaffe ÄR ett billigt nöje!!!!
 

hne

Well-known member
Det finns massor av kaffe för under 200kr/kg, även lite mer spännande blandningar. För den som är nyfiken har prisjakt pris/kg-filter för kaffe. Upptäckte det precis nu. Halvkilo J&N bourbon jungle för 99kr med lite tur.

Fast... Jag håller med KG: det är billigt med fint kaffe. En kopp finkaffe kostar väl sällan mer än en cigg? Vad kostar en cigarr? Jag sympatiserar förvisso även med sökandet efter ett gott vardagskaffe.
 

Light Head

Well-known member
Det är lite som med vin. Finns från 40:- upp till 25000:- på systemet, men vad är det värt när man sammanställer alla parametrar? Pris/prestanda,,, det roligaste som finns är ju att hitta vin som känns extremt prisvärt.

För att fortsätta resonemanget med viner,,, jag har svårare att känna att de dyraste vinerna faktiskt är värda sin prislapp. Jag väger in upplevelse, smak och pris. Men "smak" är en rätt komplex parameter.

Ujuj vad flummig jag blev..
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp