Bryggkaffe för moccamaster

MrNoOne

Well-known member
Så ca 10g per kopp för brygg och 1 kopp är 1,5dl. Är det standard i "branchen" eller är det din egen uppfattning bara?



60g/l blir 9g/1,5dl (1 kopp). Moccamastern indikerar 8 koppar för 1/1 strecket som betyder 1 liter. Moccamastern säger då 1,25dl/kopp och måttet som följer med maskinen är på 10g. Då blir det 80g/liter (8 skopor) och rätt stor skillnad mot 60g/l.

Den egentlige skillnaden är alltså hur mycket en kopp är, enligt moccamaster 1,25dl.
Det andra är hur många g/liter. Jag gillar 80g/liter medan hne gillar 60g/liter. Man får prova sig fram helt enkelt ;)

Jag kör 1 skopa per kopp indikerat på maskinen helt enkelt, känns som en enkel väg att gå ;) 10g/kopp alltså om man vill väga. Körde ett annat mått som var på 7g/kopp (5,6g/dl) innan och tyckte det blev svagt så 10g måttet (8g/dl) verkar passa mig bra.


Har läst och hört från flera håll att grunden brukar vara 1/15 gällande förhållande mellan kaffe och vatten. På varje gram kaffe går det 15 gram vatten. Så när jag brygger manuellt slår jag 21-25gram kaffe och cirka 320-330 gram vatten. Tipsade en kollega om att mäta upp kaffe och vatten på en våg och slå i det i sin moccamaster istället för att köra mått mot skalan på maskinen. Det blev vad jag förstod en god start. 60g/1liter blir ett förhållande på 1/16,6 vilket är lite svagare. Vågen är ett oumbärligt instrument i kaffeverkstaden tillsammans med kvarnen.

Det skiljer sig så klart mellan olika kaffe och rostningar/ålder på bönorna. Själv försöker jag inte gå över 3 veckor ifrån rostdatum på mina bönor, vare sig de ligger kvar i obruten originalförpackning eller ej. På slutet lägger jag på ett par gram för att kompensera den förlorade styrkan på bönorna.
 

Tennberg

Active member
Grymt gott kaffe med nya kvarnen :) Nu har jag provat Indo och Mocca Sanani. Båda mycket goda, något förslag på saker jag kan gilla från webshoppar? Hört J&N Bourbon Jungle nämnas många gånger, är den värd att prova 500g av? Blir dyrt om man bara tar 1 paket med frakten och jag dricker inga mängder direkt..
 

Sgt.Sauna

Well-known member
Med risk att sticka ut hakan lite... jag kör samma setup som TS och jag maler 5 sekunder per kopp, vilket kanske inte är en exakt vetenskap men det funkar fint för mig. f ö kör jag med Zoegas Mollbergs blandning.

Hej hopp kaffekopp
 

jakob.

New member
Verkar ha funnit min tråd här på forumet! kul:) nybliven ägare av moccamaster med en Wilfa CGR-1 kvarn + våg, otroligt vilken ny och spännande värld som öppnat sig med allt som har med kaffe att göra.

Nu sitter jag och grubblar på en kaffebeställning från baristashoppen.se så tar gärna emot lite tips på några fina kaffeböner?!
Samt vilken inställning kör ni med på Wilfakvarnen? kör just nu på första pricken efter mellan (mot fine-hållet) men upplever kaffet som lite smaklöst..nästan te?
följer rekomendationen från moccamasters hemsida 60g/1l vad gäller dosering..
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp