Bryggkaffe för moccamaster

Tennberg

Active member
Jag är ny här på forumet och gjorde nyss en tråd i hårdvara angående tips på kvarn till min nya Moccamaster.
Det verkar vara bönor som man maler själv som gäller och här tänkte jag be om tips på kaffebönor att köpa in för att kunna ta en näve av lite då och då och mala ner och brygga.
Jag har bara kört färdigmalet innan och det är Zoegas som är favoriten inom den avdelningen. Dricker mitt kaffe med ca 30% mjölk.
Gärna tips på bönor som är prisvärda och goda och kanske kan köpas i vanliga affärer?
Har inte så mycket att ge som referens då jag haft en vanlig bryggare innan som gjorde att kaffet smakade skit, därav moccamastern som gör 100gg godare kaffe av samma Zoegas som den andra maskinen misshandlade.

Som sagt ska jag skaffa en kvarn och ett swissgold filter och kommer inte grotta in mig för mycket i malningsgrad och sånt utan vill hålla det simpelt men att köra med bönor och mala istället för färdigmalet för att hålla lite högre nivå och få en bra kopp helt enkelt.

Tack på förhand :)
 
Senast ändrad:

hne

Well-known member
Prova något du vet när det rostats. Kaffe åldras även innan det mals och hållbarheten enligt kaffetillverkarna brukar ofta anges väl frikostigt till både 12 och 18 månader. Kaffe blir visserligen bättre av att få ligga till sig, men längre än 8 veckor har jag inte sett på något kaffe och därefter brukar det fort gå utför med smaken. Prova också olika rostgrad nu när du har en bryggare som kan hålla bra temp på vattnet. Mörkrostat kan visserligen bli rätt sött men många fina smaker försvinner på vägen. Med rätt temp är det mindre risk att ljusare rostade bönor ger ett surt kaffe.
 

Light Head

Well-known member
Köp en Wilfa och sedan köper du lite olika bönor. Finns hyfsat prisvärda på Ica t.ex.

Jag började med att köpa Monsun Malabar på Kahls.

Eller varför inte köpa ett färdigmalet julkaffe från Kahls eller liknande?

Köp inte någon stor förpackning, köp ofta i stället. Vilket kommer att ge dig alla argument som behövs för att köpa en bra kvarn.

Tror inte man skall räkna med att hitta en kvarn som funkar bra för både brygg och espresso. Inte om man vill ha en hyfsat enkel, smidig och ändå inte allt för många kronor som insats.
 

marinlik

Member
Jag har idag en Moccamaster och kör med färdigmalet kaffe idag, men jag tycker det skulle vara lite kul med att pröva på att mala bönorna istället. Dock har jag lite frågor kring det, vad kostar bönor mot malt kaffe? Och vad är det för bönor man ska ha till bryggkaffe? Det känns som att bryggkaffe nästan bara är färdigmalt, och att omalda bönor nästan bara är för espresso. Sen också, hur länge håller bönor? Det brukar ta ca 3-4 veckor för mig att dricka upp en påse färdigmalt kaffe och då tycker jag mycket arom har försvunnit.

Som ni märker är jag inte så insatt i detta än men det kan nog ändras :)
 

Cykelmartin

Well-known member
Jag har idag en Moccamaster och kör med färdigmalet kaffe idag, men jag tycker det skulle vara lite kul med att pröva på att mala bönorna istället. Dock har jag lite frågor kring det, vad kostar bönor mot malt kaffe? Och vad är det för bönor man ska ha till bryggkaffe? Det känns som att bryggkaffe nästan bara är färdigmalt, och att omalda bönor nästan bara är för espresso. Sen också, hur länge håller bönor? Det brukar ta ca 3-4 veckor för mig att dricka upp en påse färdigmalt kaffe och då tycker jag mycket arom har försvunnit.

Som ni märker är jag inte så insatt i detta än men det kan nog ändras :)

Du kan ha i stort sett vilka bönor du vill till bryggkaffe. Vad som är gott kan bara du avgöra så det är bara att testa sig fram :)
Hela bönor kan du ha i två-tre månader innan de börjar bli tråkiga och tappar mycket av sina intressanta smaker. Köp gärna små mängder hela bönor så att de inte blir liggande för länge i skafferiet.
Priset för de billigaste bönorna är några kronor dyrare per kg jämfört med färdigmalet standardkaffe på ICA och upp till flera tusen kronor/kg. Men för en dryg hundring får du 500g väl godkänt kaffe från de flesta rosterierna.
 

marinlik

Member
Du kan ha i stort sett vilka bönor du vill till bryggkaffe. Vad som är gott kan bara du avgöra så det är bara att testa sig fram :)
Hela bönor kan du ha i två-tre månader innan de börjar bli tråkiga och tappar mycket av sina intressanta smaker. Köp gärna små mängder hela bönor så att de inte blir liggande för länge i skafferiet.
Priset för de billigaste bönorna är några kronor dyrare per kg jämfört med färdigmalet standardkaffe på ICA och upp till flera tusen kronor/kg. Men för en dryg hundring får du 500g väl godkänt kaffe från de flesta rosterierna.
Det är ju trevligt med bra hållbarhet. Då hinner man inte märka av att kaffet blir sämre som med färdigmalt som är rätt trist efter ett tag.

Men om man säger något som är i klass med typ Zoegas för 50kr, vad kostar den klassen på kaffe på bönor? Vill ju inte att det ska bli allt för mycket dyrare.

Många bönor marknadsförs ju som espressobönor, vad heter dem som är bryggkaffebönor, eller kör man samma där?

Härligt med ett forum med kunniga personer så att man lär sig lite :)
 

Stefan Böna

Mr Microtext
En riktigt fin fördel med bönor jämfört med färdigmalet kaffe är, som sagt, hållbarhet. Ett vakuumförpackat färdigmalet kaffe tappar, i stort sett, all smak rosteriet hade tänkt för just den blandningen. Bönor håller sig ett par månader åtminstonde. Mörkrostat kaffe drar mot mörk choklad och ljust- mot mellanrostat kan medge toner av både frukt och bär (dessa kan ofta te sig lite teiga, men VÄLDANS smakrika); vad man gillar är ju helt upp till var och en!

//Stefan (som är fullständigt såld på fruktiga, juiciga och söta kaffen)
 

Tennberg

Active member
Har nu beställt en Wilfa CGR-1. Tips på bönor mottages tacksamt :)
Har en Kahls i närheten, finns det några sorter där ni kan rekommendera? Vore ju bra om man kan köpa typ 50g av några olika sorter så man kan prova många olika, är det möjligt på Kahls?
 

Molarin

Well-known member
6-8 gram per dl vatten brukar rekommenderas. Ett vanligt kaffemått rymmer 10 g (1 kopp = 1,5 dl = 10 g kaffe).
 

hne

Well-known member
7g är för enkel espresso. 60g/l är rätt lätt att dividera, körde själv 45g till 3/4l-strecket i Mocca mastern imorse. Gott!
 

Light Head

Well-known member
Jag körde en full kaffeskopa med bönor per kopp, vilket funkade fint. I alla fall för de bönorna. Sedan malde jag och hällde direkt från behållaren Er i milttafiltret.
 

Tennberg

Active member
6-8 gram per dl vatten brukar rekommenderas. Ett vanligt kaffemått rymmer 10 g (1 kopp = 1,5 dl = 10 g kaffe).

Så ca 10g per kopp för brygg och 1 kopp är 1,5dl. Är det standard i "branchen" eller är det din egen uppfattning bara?

7g är för enkel espresso. 60g/l är rätt lätt att dividera, körde själv 45g till 3/4l-strecket i Mocca mastern imorse. Gott!

60g/l blir 9g/1,5dl (1 kopp). Moccamastern indikerar 8 koppar för 1/1 strecket som betyder 1 liter. Moccamastern säger då 1,25dl/kopp och måttet som följer med maskinen är på 10g. Då blir det 80g/liter (8 skopor) och rätt stor skillnad mot 60g/l.

Den egentlige skillnaden är alltså hur mycket en kopp är, enligt moccamaster 1,25dl.
Det andra är hur många g/liter. Jag gillar 80g/liter medan hne gillar 60g/liter. Man får prova sig fram helt enkelt ;)

Jag kör 1 skopa per kopp indikerat på maskinen helt enkelt, känns som en enkel väg att gå ;) 10g/kopp alltså om man vill väga. Körde ett annat mått som var på 7g/kopp (5,6g/dl) innan och tyckte det blev svagt så 10g måttet (8g/dl) verkar passa mig bra.
 
Senast ändrad:

Tennberg

Active member
Provade lite Zoegas mellanrost idag medan jag väntar på min kvarn och det smakade nästan ingeting. Jag är van vid mörkrost med bra drag i men denna Zoegas Mezzo var en stor flopp med samma dosering (8g/dl) så jag provade att öka på lite och då blev det bättre men alldeles för mesigt för min smak. Då var den innan (mörkrostad Zoegas okänd modell) mycket godare. Ska ta mig en tur förbi Kahls och köpa lite färdigmalet då vi får gäster på Söndag och kvarnen inte hinner komma.
 

Tennberg

Active member
När du får kvarnen får du testa samma Zoegas men mala själv.

Jepp det får bli en del experimenterande hädanefter :)

Gick förbi Kahls idag och köpte med mig 250g nymalet Inferno som jag ska ha på Måndag men provar den just nu. Den är god tycker jag, medium stark och mjuk.
Tog också 2st 100g påsar, 1 med Mocca sanani och 1 med Indo som ska provas när kvarnen kommer.
Om någon är intresserad av priserna: 250g inferno kostar 75:- så ungefär 3x priset på Zoegas. Zoegas 500g kostar ca 50:- i affären.
40:-/100g påsarna. Antar att det blir lite dyrare pga mindre mängd.

Var köper ni andra era bönor när ni vet vad ni vill ha och vill ha bra priser?
 

Light Head

Well-known member
Kaffemaskinen, Ica, Hemköp, Kahls....

Har testat ett par olika bönor för espresso från Kahls men tycker att det känns lite väl hårt rostat. Får en känsla av att man tagit det säkra före det osäkra.. Vi bränner på lite till...typ

Har även testat att köpa espresso för att se hur duktiga de är på att hantera kaffet själva, på Kahls alltså, men det blir absolut inte bättre än när jag gör det själv.
 

svartvest

Well-known member
Kahls har haft en del bottennapp när det gäller rostningar. Märkningen av kaffet har inte varit det bästa, dock var det länge sedan jag provade Kahls. Costas, J&N, Koppi, Drop, Da Matteo, Sthm rost. Men kan aldrig låta bli när det kommer något nytt, singlar är vad som gäller.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,620
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp