Tips på kvarn

Tennberg

Active member
Jag har precis blivit medlem här då jag nu har en Moccamaster KBGC 982 AO röd metallic.
Jag har insett att en kvarn måste införskaffas och jag vill gärna ha tips på en kvarn, manuell går bra men elektrisk funkar också.
Vill gärna ha en prisvärd, inte allför dyr men kompetent kvarn. Det ska som sagt användas i en moccamaster och tanken är att köpa ett swissgold filter till den också för att slippa papper.
Tänkte mala "vanligt" kaffe som jag dricker med mjölk.

Tacksam för hjälp :)

Edit: Det blir nog en Wilfa CGR-1 då den verkar bra och inte kostar skjortan :) Alternativt en Hario Skerton för strax under 400. GCR-1 går att hitta för 499:-.
 
Senast ändrad:

Light Head

Well-known member
Till brygg, och kaffe som är lite grövre malet är nog Wilfa ett säkert kort, kanske det bästa om du väger in pris/prestanda?!!
 

GLC

Well-known member
Beror på hur stora bryggningar du ska göra. Större blir jobbigt med handkvarn annars fungerar det fint.
 

Tennberg

Active member
Att inte ha en kvarn till din bryggare är som en ljudanläggning utan förstärkare.

Jo jag har märkt att det är gällande här. Jag kan dock tycka att gott, färskt, färdigmalet kaffe är riktigt gott så en kvarn är inget måste för mig. Dock vill jag köra kvarn då det nog blir godare samt färskare.
 

Light Head

Well-known member
Som gammal hifi-entusiast så kände jag mig väldigt välbekant även inom kaffenörderiet! Många likheter finns!

Men skulle kunna sträcka mig att påstå att en espressobryggare utan färska bönor och en bra kvarn är som en high-end musikanläggning där musiken kommer från hårt komprimerad mp3.

Sedan kommer ju allt annat runt omkring som ett kul outforskat land... Så otroligt många parametrar att bolla med!

Sitter här i skrivande stund med en riktigt god espresso, lyssnar på Led Zeppelin (liveinspelning). Livet känns väldigt bra!
 

svartvest

Well-known member
Tyvärr är det så att kvarnen är viktigaste när det kommer till kaffebryggning. Oavsett vilken bryggmetod du använder. Med en kvarn blir allt kaffe bättre, perkulatorkaffe inräknat även om den inte skulle få kallas bryggare. Dock är det dåligt att inte kvarnen marknadsförs som det centrala när det gäller kaffe. Olika bryggare svämmar över marknaden( dock inte bunn trifecta Micro breder vilket jag tror skulle vara en höjdare) Visst kan kaffenörderiet jämföras med hifi intresse men som sagt det finns inga genvägar till det perfekta kaffet.
 

Light Head

Well-known member
Har märkt själv trots min ringa erfarenhet hur viktig kvarnen är.

Kanske är det för att bra kvarnar är dyra och att det inte omedelbart är kvarnen man pratar om när man dricker gott kaffe?
 

AndersL

Well-known member
Jag gissar att i ett blindtest på smaken ur en isomac prof inox och mazzer mini skulle resultatet bli 50/50.

Smakmässigt hävdar jag att du når toppen (för människor med normala lukt/smaksinnen) vid 2000-3000kr för en kvarn men för en espressomaskin först vid 10 000kr (typ e61 med bra ångkapacitet/micro-foam). Därför är det ett större tjat om just espressomaskiner än kvarnar.

Men espressomaskiner/kvarnar är dock så mycket mer än bara smak: känsla!
 

MrPlow

Well-known member
Jag gissar att i ett blindtest på smaken ur en isomac prof inox och mazzer mini skulle resultatet bli 50/50.

Smakmässigt hävdar jag att du når toppen (för människor med normala lukt/smaksinnen) vid 2000-3000kr för en kvarn men för en espressomaskin först vid 10 000kr (typ e61 med bra ångkapacitet/micro-foam). Därför är det ett större tjat om just espressomaskiner än kvarnar.

Men espressomaskiner/kvarnar är dock så mycket mer än bara smak: känsla!

Jag anser mig veta att resultatet snarare är 99/1 till Mazzer Minis fördel. Isomac prof inox gav ett ojämnt och klumpigt resultat. Dessutom så lät den mycket mer. Då har jag haft 2 isomac prof inox, Mazzer mini och super Jolly men nu en mahlkönig vario home.

Saknar mazzern utseende och sköna ljud. Men varion är kompaktare och har den trevliga egenskapen att den emellanåt kan knäcka extra som filterkvarn.

Det är lite som med jakt (där man ska lägga mer på kikarsiktet än på bössan): man ska lägga mer på kvarnen än på maskinen! Iaf på instegsnivå!
 

lennart

Well-known member
Mahlkönig vario home är en bra kvarn som fungerar även på längre sikt om du vill uppgradera till en Espressomaskin.
 

Tennberg

Active member
Mahlkönig vario home är en bra kvarn som fungerar även på längre sikt om du vill uppgradera till en Espressomaskin.

Här blev det livat ;) nej jag ska inte köra espressomaskin eller så. Vill ha gott bryggkaffe med moccamastern och det har jag men ska uppgradera med en kvarn. Jag vill inte betala mer än 500:- max och då verkar det vara wilfa som gäller.
 

svartvest

Well-known member
Köp wilfan för en kvarn som fungerar för brygg, det fungerar. Dock skulle man fundera på att lägga pengarna som man tänker lägga på bryggaren på en kvarn och tvärt om.

En kaffenörds funderingar...
 

MrNoOne

Well-known member
Har svårt att se att Philips HD7690 med en Rancilo rocky (720 + 2695) skulle slå Moccamaster Termos KBT741 och en Wilfa-CGR1 (2190 + 590)

Mina funderingar.......
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,700
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp