Trösser kaffe-kvarn, något att ha?

Derek

New member
Hej!

Jag har fått ärva en Trösser kaffe-kvarn, och undrar nu ifall någon här vet ifall det är något att ha?
Har googlat lite men hittar ingen information direkt. Står vad jag kan se inte något modellnamn på kvarnen.

Har läst att en bra kvarn inte ska mala sönder bönorna med hjälp av knivar. Jag ser inga knivar i den, men kan någon bekräfta att den inte har det? Nytt område för mig det här...

Tänkte använda den till bryggkaffe.
Är inte jättekräsen, men kan jag få en bra mycket bättre kvarn för en fem-hundring så köper jag hellre en ny.

Bifogar lite bilder.

IMAG0333.jpgIMAG0334.jpgIMAG0335.jpgIMAG0336.jpg
 

Derek

New member
Ja jag ska testa såklart :)
Men det är alltid svårt att veta om det är bra eller inte när man inte har något att jämföra med. Därför alltid kul att veta vad expeterna säger.

Men visst stämmer det att en bra kvarn inte ska ha knivar?
 

GLC

Well-known member
Såna där kvarnar har inte knivar. Fungerar perfekt till brygg. Går säkert att ställa in malgrad genom vev om du tar ut luckan och tittar in. Liten spak under malhuset.

Armin trösser är mycket bra handkvarnar. Har själv haft flera
 

Light Head

Well-known member
Ja, så säger experterna. Stora malskivor, lågt varvtal för att inte hetta upp bönorna.

Sedan är det stor skillnad på grovleken på resultatet. Skall det vara till brygg eller espresso... En bra kvarn skall mala med samma resultat varje gång. T.o.m. med min ringa erfarenhet ser jag hur otroligt stor skillnad det blir på olika malningsgrad! En kvarn skall inte tillföra en okontrollerbar parameter till kaffeproduktionen s.a.s. Den skall snarare säkerställa att det är du som styr över hela processen.
 

Derek

New member
Har malt lite nu. Luktade fantastiskt gott, men det gör det ju iofs alltid :)

Malningsgraden verkade vara inställd på brygg. Skrev att jag ska ha den till brygg, men menade egentligen dropp. Antar att det är liknande malningsgrad dock. Ska ta isär den och titta om det går att ändra!

Kul att det är ett bra märke.
 

TTobbe

Well-known member
Jag skulle plocka isär den och rengöra allting innan jak började mala kaffe på riktigt det är en bra kvarn om ingen har haft småsten och spik i den
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp