En grym utmaning

Gringubben

Well-known member
Jag står inför en utmaning som säkert andra stått inför tidigare och vissa säkert bemästrat också. Skulle vilja ha lite tips på olika infallsvinklar.
Tanken är att en person som uttryckligen säger sig ogilla kaffe ska fås att ompröva sin inställning. Märk väl att jag inte har några illusioner om att denna person någonsin blivit bjuden på någon form av vettigt kaffe, därför borde uppgiften inte vara hopplös.

Till mitt förfogande har jag förutom min espressomaskin även en AP.
Lite tips på både bönor och bryggmetod skulle uppskattas. Denna person är tekonnässör däremot och i vissa typer av teer kan det förekomma mjölk, men annars aldrig mjölkdrickande rent allmänt. Tror inte caffe latte skulle funka något vidare. Möjligen americano med ett par mjölkdroppar, men det bästa vore att hitta en böna som är så långt från bränt bryggkaffe av dålig kvalitet som det går att komma. Då behövs ingen mjölk. Det är alltså bittra toner som måste undvikas till varje pris, därmed går mina vanliga italienska blandningar bort.
 

tellen

Member
Har själv bjudit en tedrickare på aeropress tillsammans med Johan Nyströms Etiopien hafursa. En väldigt uppskattad kaffestund.
 

svartvest

Well-known member
Kanske måste du gå ända från att smaksätta med lite hasselnöt i kaffet, köpte i somras en syrup och med den har jag lyckats lura i grannen någon kopp. Sedan kan jag tycka det är skillnad mellan kaffe och the, man kan inte jämföra vad mjölken gör i kaffet med vad mjölk gör i the.

Jämför bara med vad kall mjölk gör med kaffet med vad som händer med smaken när mjölken är varm.
La Perla varför inte bjuda på Nekisse, eller J&N tre kaffe med olika beredningsmetoder.
 

Gringubben

Well-known member
I vissa stunder är detta forum fantastiskt. :)
Tar till mig ovanstående tips då jag beger mig för att handla och förhoppningsvis även prova något/några av tipsen.
 

asharidu

Well-known member
Bjöd en vän som inte alls gillar kaffe på vietnamesisk kaffe han var helt såld. Smaken och lukten är väldigt annorlunda, kaffet är lite sött.
Ta reda på om din vän gillar söta smaker så köp kaffe som är mer sött.
 

Mayhem

Well-known member
Ett ljusrostat fruktigt kaffe från Etiopien, Kenya eller Panama bryggd i aeropressen borde vara rätt väg att gå om man vill börja resan någonstans närmre tevärlden.
 

Light Head

Well-known member
Min erfarenhet när det gäller denna problematik är att man inte ens i tanken skall försöka omvända någon,,, men det funkar om man berättar lite om smaker och doft t.ex. Att beskriva vad personen kommer att kunna identifiera själv.

Fram till den dagen då svärfar försökte skoja lite hatade jag whiskey! Han bjöd på en Lagavulin 16årig som han själv starkt ogillade. Men det var så mycket smaker som var lätta att identifiera att han "omvände" både mig och sig själv.

Efter det har jag fått många whiskeyogillande besökare att tycka det varit väldigt gott med en islay. :)


Berätta om vad det är för upplevelse som kan vara väntad.

+ din grymma kunskap kring hur man extraherar en god espresso... Berätta om hur du gör så får du ytterligare positiva saker till upplevelsen.
 
Senast ändrad:

Molarin

Well-known member
En dropbryggd Etiopisk Konga borde vara det närmaste te du kan komma i kaffeväg. På ett bra sätt. Köpte en påse på daMatteo i dag som ska avnjutas i kväll...
 

hne

Well-known member
Ett lätt droppbrygge tror jag absolut kan fungera, men allt hänger på att personen i fråga är tillräckligt nyfiken på vad som bjuds.
 

Gringubben

Well-known member
Har tyvärr inte grejer till droppbryggning, men AP:n ska få komma till användning och jag ska försöka efterlikna brygg så gott det går.
Var inne på Kungsholmen och fick prova en kopp bryggt Kenya Ngunguru som rostats 23/11. Kaffet har utvecklats positivt från rostdatumet och fram till nyligen, så det kommer nog funka även runt den 28/12. Det första som kändes var en tydligt markerad syra, fast en angenäm sådan. De utlovade tonerna av svarta vinbär fanns där i stor utsträckning. Jag stod och valde lite mellan detta och Pineapple Thief, som jag vet är sött och ganska kul.
Alltid roligt att testa nya bönor, så det blev Ngunguru.

Jag ska väl inte gå in stenhårt för själva omvändelsen, utan bara försöka ge lite perspektiv på vad det kan finnas för smaker i kaffebönor. Experimentet ska inte gå av stapeln förrän i mellandagarna, så jag har lite tid på mig att få till alla parametrarna på AP:n. Jag gissar att extraktionstiden är rätt viktig.
 

Gringubben

Well-known member
Uppdatering.
Fullständig katastrof. Skulle inte spelat någon roll vad jag än hade försökt med, jag får trösta mig med det.
Teerna jag skaffat fick däremot med beröm godkänt, så något blev bra i alla fall.
Jag fick njuta själv av kaffet, men det var värt ett försök i alla fall.
 

Light Head

Well-known member
Vad hände? Ickekaffedrickare/tedrickare brukar ha panik kring kaffe... Tror faktiskt att det är en viss rädsla. Jag har samma "problem" här hemma.... Får ofta höra att jag "pimplar kaffe i tid och otid" vilket inte är korrekt, men det tyder på någon sorts problematiskt förhållande till just kaffe.
 

MrNoOne

Well-known member
Varför måste man försöka få en vegetarian att käka kött? Varför måste man "övertyga" en te drickare som inte gillar kaffe att de har "fel"? Jag hörde en gång en person säga, jag gillar inte vin, jag provade det en gång och det var äckligt. Min första reaktion var, drack du rött eller vitt? Varför provar du inte igen? Men, personen älskade öl och bara där finns det ett livstids arbete att försöka kartlägga alla aspekter så varför pracka på denne vin med?

Som svar till TS, även jag har försökt "locka" en god vän som endast dricker te med kaffe bryggt på alla de vis. Inget har lyckats, detta tyckte jag var konstigt då han gärna äter bakverk eller annat som har "kaffesmak". Han dricker bara INTE kaffe. Jag stod och mixtrade lite i köket och kom fram med ett litet hopkok jag tyckte passar under jultider.

Jag drog ett skott med nakenfilter mest för att maximera kräman och fluffigheten som uppstår jämfört med att köra genom std filter med pip. Kaffet har ursprung ifrån Basilien så det har både nöt och chokladtoner. Till detta skummade jag lattemjölk som jag rivit ner 2 teskedar vit choklad. Detta gjorde mjölken både fylligare och sötare. Toppade med lite mer riven mörk choklad. Så, det blev lite av en vit/mörk choklad latte vilket gick ner utan protester. Självklart var chokladen av hög kvalité och inget skit ifrån Marabou.

Det är inte så att han på något sätt är övertygad om att kaffe går att dricka, men denna blandning var det första som fått tummen upp :D
 

Light Head

Well-known member
Erkänner att jag har otroligt svårt för människor med principer.. Jag har inget problem med att någon är vegetarian, eller inte dricker kaffe, men att vara det av princip är vårt för mig att acceptera. Det finns många anledningar till att inte dricka kaffe, men att ha religiösa skäl,,, eller liknande är svårt för MIG att acceptera, inte utan att jag faktiskt tar mig friheten att fråga personen i fråga hur och varför principen finns. För jag kanske kan lära mig något!?
 

Light Head

Well-known member
Det handlar inte heller om att "omvända" någon! Utan den som av princip inte dricker kaffe har ju med största sannolikhet heller aldrig utforskat kaffet.
 

MrNoOne

Well-known member
Det handlar inte heller om att "omvända" någon! Utan den som av princip inte dricker kaffe har ju med största sannolikhet heller aldrig utforskat kaffet.

Tolkade meningen "Tanken är att en person som uttryckligen säger sig ogilla kaffe ska fås att ompröva sin inställning" faktiskt utmynnar sig utifrån ett uttalande att denne provat men inte gillar. TS trodde detta kunde bero på att personen i fråga inte smakat "riktigt" kaffe, vilket kan vara sant, det vet ju inte vi dock.

Våra principer kan även vara av djupare slag. Jag känner en kvinna som vägrar dricka alkohol, hon vet inte hur hon reagerar på det själv, men hennes far dog som alkoholist. Så, hennes princip till noll-tolerans är inte svår att förstå. Att någon inte tycker om en smak är väl också lätt att förstå, det är inte mycket kaffe som inte smakar ”kaffe”? Bara för att man äter fisk behöver man inte gilla skaldjur bara för att båda kommer ifrån havet?

Det där om att inte äta eller dricka på grund av sin religiösa övertygelse som du också skrev är väl lika självklar? Väljer man att tro och denne tro består av förbud är det väl svårt att välja att "inte" följa de bud som kommer med religionen?

Vi som älskar kaffe är många, det är en social del i vardagen med. Man frågar allt som oftast en främling om de önskar en kopp kaffe vid oväntat besök (om man själv är kaffedrickare). Jag känner många icke kaffedrickare som har en burk ”snabb kaffe” endast för att kunna erbjuda det.
 

Gringubben

Well-known member
Varför måste man försöka få en vegetarian att käka kött? Varför måste man "övertyga" en te drickare som inte gillar kaffe att de har "fel"? Jag hörde en gång en person säga, jag gillar inte vin, jag provade det en gång och det var äckligt. Min första reaktion var, drack du rött eller vitt? Varför provar du inte igen? Men, personen älskade öl och bara där finns det ett livstids arbete att försöka kartlägga alla aspekter så varför pracka på denne vin med?
Måste måste man inte, men det kan ju vara lite kul att få folk att pröva nya saker. Sedan är det ju lite roligt om närstående delar ett och annat intresse.

Som svar till TS, även jag har försökt "locka" en god vän som endast dricker te med kaffe bryggt på alla de vis. Inget har lyckats, detta tyckte jag var konstigt då han gärna äter bakverk eller annat som har "kaffesmak". Han dricker bara INTE kaffe. Jag stod och mixtrade lite i köket och kom fram med ett litet hopkok jag tyckte passar under jultider.

Jag drog ett skott med nakenfilter mest för att maximera kräman och fluffigheten som uppstår jämfört med att köra genom std filter med pip. Kaffet har ursprung ifrån Basilien så det har både nöt och chokladtoner. Till detta skummade jag lattemjölk som jag rivit ner 2 teskedar vit choklad. Detta gjorde mjölken både fylligare och sötare. Toppade med lite mer riven mörk choklad. Så, det blev lite av en vit/mörk choklad latte vilket gick ner utan protester. Självklart var chokladen av hög kvalité och inget skit ifrån Marabou.

Det är inte så att han på något sätt är övertygad om att kaffe går att dricka, men denna blandning var det första som fått tummen upp :D
Nu ska jag förklara varför det här troligen var dödfött redan från början. En person som gillar sötsaker klarar inte tiramisú för att det smakar lite kaffe. Då vet man nog vad klockan är slagen. Mig kan man dra genom en ekvägg med en välgjord tiramisú. :p
 

MrNoOne

Well-known member
Måste måste man inte, men det kan ju vara lite kul att få folk att pröva nya saker. Sedan är det ju lite roligt om närstående delar ett och annat intresse.

Ja, att få folk att prova nya saker är väl alltid nyttigt. Jag läste det som om personen skulle "få ompröva" sin inställning = försök till omvändning.


Nu ska jag förklara varför det här troligen var dödfött redan från början. En person som gillar sötsaker klarar inte tiramisú för att det smakar lite kaffe. Då vet man nog vad klockan är slagen. Mig kan man dra genom en ekvägg med en välgjord tiramisú. :p



I mitt fall så serverade jag ju inte regelrätt kaffe, men nästa gång kanske han är öppen att prova något dropp som ligger på gränsen till te, något väldigt ljust geisha kanske? Mitt mål är INTE att få denne person att börja dricka kaffe, han har själv intresse att se OM han kan hitta något som smakar så bra att han kan tänka sig dricka det 2 ggr. Än så länge har han inte hittat eller blivit bjuden på något kaffe som han tycker om. Hans sambo dricker kaffe, men kan dricka te om det bjuds.
 

pojoel

Well-known member
Alltså. Jag är mycket stor tekonsument. Min vardagskopp är en åttadeciliters. På jobbet har jag den lilla halvlitaren. Jag dricker gärna kryddiga téer, Kahls Masala Chaï är min favorit, som jag brukar handla i enkilospåse av min langare, men jag dricker också gärna rena téer. Ibland även gröna, när andan faller på. Vitt te är lika meningslöst som påvens pitt.
Proportionsmässigt brukar det bli 7-1 te-rödmjölk, och 2-1 espresso- varm rödmjölk. Jag tycker smakerna kommer fram bättre med mjölk, både vad gäller te och kaffe.

Jag har provat "lätta ljusa kaffen" och funnit dem vara i bästa fall helt meningslösa, i värsta fall sura och jävliga. Bryggkaffe får mig att göra korstecken med pekfingrarna mot eländet.

Kraftigare kaffen, som Genuin Espresso (rent godis för mig), och Waxholms Krut, särskilt med pidden på Silvian ställd på lite högre temp, 110-111 sådär, ger mig den djupa kraftiga och samtidigt osura/osyrliga smak jag är ute efter. J&N har gett mig flera otrevliga överraskningar, medan stormarknadskaffet Musetti gjorde mig fundersam över om jag verkligen skulle trycka iväg en ny beställning finkaffe innan jag tömt den påsen.

Vad vill jag säga med detta? Tja... Smaken är som röven; klöven, kanske?
Men också att man ska låta kaffe få vara kaffe, och inte försöka göra te av det, så dunka på med det kraftigaste, djupaste, sammetssvarta du kan åstadkomma, och se vad som händer. Genuin Espresso på högre temp, omnomnom...

(Jag jobbar på en lång och omständlig presentation av mitt schizofrena te/kaffeliv...)
 
Senast ändrad:
Topp