Vibiemme Domobar Super PID eller Rocket R58?

asharidu

Well-known member
Funderar på att uppgradera min espressomaskin. Vill ha någon av dessa två: Vibiemme Domobar Super PID eller Rocket R58.
Vet att de är nästintill lika, men någon liten skillnad bör det ju finnas. Någon av er kaffeälskare som vet vad skillnaden mellan dessa två är? Vad är fördelar och nackdelar med respektive maskin?
Kan ni även rekommendera någon annan maskin i samma klass?

Jag har försökt hitta en del information om maskinerna, men inte hittat så mycket förutom en del youtube klipp.
 
Senast ändrad:

MrNoOne

Well-known member
Har aldrig lekt med en Rocket men äger själv en Domobar Super UTAN PID. Den har ett par "enkla" tweeks från grunden vilket gjorde att jag valde den före Rocket med flera när jag stod inför valet. Den är tempstabil och jag behöver inte "tempsurfa" när den stått på ett tag. Det skall ha något med deras val av flöde till grupphuvudet att göra, finns mer att läsa i tester ifrån home-barista. De har för övrigt en 2 stegs påslagning vilket är supernajs vid service och avkalkning. Första stegen för "on" är att pump går igång, då kan man spola igenom vatten samt fylla en tom kokare utan att vara rädd för att bränna elementet. Andra steget drar igång värme elementet. Så, nyanländ gick det lätt som en plätt att fylla kokaren. Andra märken får man hålla på att slå på/av med jämna mellanrum tills dess att kokaren är full.

Men, som allt annat ifrån Italien finns det ett par saker att "klaga" på. "Locket" för koppställ ligger metall mot metall och vibrerar högljutt om man inte gör något åt det. När dropphållaren blir riktigt full har det hänt att det droppar från hålen där handtaget sitter vilket är mitt på, det är skruvat och inte svetsat. Har fyllt det till bredden ett par gånger och det läcker inte varje gång.
 

Goliat

New member
Det där med att behöva slå på och av när man fyller kokaren har du nog missuppfattat. De flesta maskiner har ett relä som inte slår på elementet förrän kokaren är fylld.
Jag hade valt en R58 alla dar i veckan.
 

AndersL

Well-known member
Domobaren är en HX och R58 dubbelkokare. Prestandamässigt finns det ingen anledning att välja HX framför DB.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,672
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp