Espro press, erfarenheter

svartvest

Well-known member
På Baristashopen så marknadsför de Espro som årets nyhet...skulle nog vilja lägga till Bunn Trifecta micro brewer på den listan men tyvärr så får vi inte se den i Sverige(som mycket annat)...fasen va sur jag låter...

Är det någon som testat Espro pressen? erfarenheter, smak...
 

David741

Active member
Köpte deras stora alldeles nyss och har precis provkört en omgång. Den är söt, snygg och ganska tung. Känns som riktig kvalitet. Kaffet blir gott och den håller värmen bra precis som det sägs i reklamen.
:)
Nu till det tråkiga som gör mig sjukt missnöjd. Den lämnar den sista koppen kaffe i botten på grund av att det inte går att trycka ner filtret hela vägen. Man får en soppa i botten som man måste köra genom ett melittafilter om man inte vill ha en kaffegröt i slasken. På min gamla presskanna går det att pressa ur allt vatten så att det bara är att skopa ur sumpen, här får man ungefär en deciliter sörja.
:angry:
 

David741

Active member
Kunde inte låta bli att ge företaget lite konstruktiv kritik så att man har en chans att förbättra nästa generation pressar.

Espro Press:
"An easy way to extract the last few drops is this: After the pour seems complete, and while still holding the press over your cup in the pour position, pull the plunger about half way out, then push it back in. The filter will act as a pump and the air will push most of the rest of the liquid coffee into your cup while the excellent filter keeps the grounds in the press." (http://www.frcndigital.com/coffee/espropress.html). You will note - when you try it - that this workaround is tricky since the lid can become loose when the rod is lifted while the press is held at an angle over your cup; for this reason, I prefer a few short strokes - perhaps 1/2-1" each. "
 

zix

Well-known member
Bra trick! Svartvest, Espron är snyggare och bättre än alla andra presskannor jag har testat. Man kan mala fint och det är en bra, hållbar kanna.
 

Swappo

Member
Efter att ha krashat ett antal presskannor i glas så köpte vi en Espro, den lilla modellen.

Nackdelen är att den ger mindre kaffe än motsvarande storlek från tex Bodum.
Alltså, med Bodumpressen så tog vi 2 kaffemått (vet ej gram) omalda bönor och fick ut en liten kopp och en normalstor, perfekt till mig och frugan.
Med Espron så måste vi ta 3 kaffemått och fylla vatten nästan upp till kanten för att få ut samma mängd i koppen.

David741's metod fungerar, men risken är att kaffet i dom sista dropparna blir för starkt och det finns även en ökad risk att få sump i kaffet.

Fördelarna är dock många:
Kaffet blir gott
I princip ingen sump ens i det sista man häller upp
Håller värmen bra
Blir inte varm på utsidan, utan kan stå direkt på bordet utan att göra värmeringar
Det ska nog mycket till för att förstöra den

Att diska kannan och filtren är lika enkelt som med en vanlig kanna.
Ett frågetecken dock för hållbarheten på plastdetaljerna i filtren, vad gör man när dessa är utslitna eller går sönder?
Med tanke på kostnaden så tycker jag att det hyfsat enkelt bör finnas reservdelar.

Sammanfattningsvis så är det den bästa presskannan jag provat och jag kan rekommendera den.
 

svartvest

Well-known member
Som jag skrev i WOC tråden så fick jag några bryggningar med denna bryggare och den levererar verkligen ett bra kaffe sedan är inköpspriset ganska högt men om man motiverar att det är en termos också...kanske det går bättre. Ser även framemot den nya mer portabla bryggaren som kommer att bli en konkurrent till Aeropressen.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp