Heureka, Eureka!

Light Head

Well-known member
Precis köpt en kvarn, en Eureka Mignon (beg).


Köpte en påse Molinari Oro, den gulliga förpackningen. Tänkte att det var lite lagom att börja med något som är lite billigare..

Första försöket, vaffan....?!? Aha glömde släppa ner bönorna. Pinsamt, ja nästan.

Nu med öppet spjäll fick jag malt 20gram bönor. Jag lät inställningen vara så som den var från förra ägaren (typ 3,25). Spontant kändes det som om resultatet var lite väl finmalet men tampade väl och försökte mig på en dubbel espresso. Det märktes direkt att det var något för mycket kaffe i korgen för det var lite svårt att da åt. Men jag körde på.. Visst , mycket riktigt. Något för mycket kaffe så det började efter en stund att läcka lite. Och det kom kanske 3 droppar ur spouts'en.

Jag tog bort pf och skulle knacka ur pucken. Väldigt torr och stenhård!


Andra försöket. Ändrade malningsgraden till typ 4,0 (vilket på Eureka Mignon innebär grövre Malning, och killen jag köpte kvarnen av tipsade om att använda små justeringar, för det gav stort utfall)

Malde 18 gram, tampade väl och nu var det inga problem att dra dit pf. Körde en dubbel espresso, 20 sekunders extraktionstid. Det kom lite drygt 7 cl. Fin färg och ett jämnt flöde.

Smakade riktigt gott dessutom!


Några tips på hur jag skall börja testa mig fram för att få till bättre resultat?

Känns som att 18g är lagom,, likaså 20 sekunder. Vilket bara lämnar malningsgrad kvar. Och andra bönor...
 

Light Head

Well-known member
Jag skall försöka uppdatera mig och andra i tråden "Min morgonkopp".

Gjorde en dubbel espresso till, lite hårdare tampad. Den blev också riktigt bra. :)
 

Light Head

Well-known member
Har kört ett par omgångar för att säkerställa att det inte var en slump att det blev bra bara en gång. Det funkar! :)

Men har märkt att det kommer kaffe lite över allt när jag maler, vilket kanske är så det alltid är? Har ni någon bra teknik eller tips på hur man kan minimera att kaffe sprutar åt alla håll och kanter? Lite överraskande anar jag en viss statisk elektricitet. Vanligt? Något man kan göra något åt?
 

stipok

Well-known member
Grattis till kvarnen! Den kommer onekligen hjälpa dig med problemen i din förra tråd!

Jag kan bara instämma med SirGrunge; gör små justeringar, smaka, gör nya små justeringar, smaka, upprepa...

Statiskt kaffe är ganska vanligt, främst på gammalt kaffe, så testa med lite färskare kaffe. Sen kommer det alltid bli ett visst spill på köksbänken men inte mer än du kan hantera med en bortse eller trasa.
 

Light Head

Well-known member
Testade med kaffet som inte "funkade",, malde själv och det hör och häpna,, gick riktigt bra! Kanske skulle behöva öka, ops MINSKA,, alltså grövre korn, malningsgraden ett uns,, extraktionen tog 25 sek för att få 6cl

J&N Isola, 18g. Jordtoner, mörk choklad och en tendens till fruktighet. "Vuxengodis"
 
Senast ändrad:

EspressoChristian

Well-known member
En vanlig lösning på kaffespillet är någon form av tratt som man har i portafiltret under tiden man maler.

Till att börja med kan man ju ha en avklippt pappkopp eller liknande. Jag använde en sådan i över ett år.

Senare köpte jag mig en i aluminium ifrån Orphan Espresso i USA eftersom jag ville ha ngt snyggare.

a6amesub.jpg


yqa7y3um.jpg
 

asharidu

Well-known member
Tack för tipset har faktiskt letat efter en tratt som ser hyfsat snygg ut jämfört med en pappersmugg :)

Vad fick du ge för den?
 

Sörplarn

Active member
Jag har haft bekymmer med statiskt kaffe då jag malt ner i pappersfilter, typ melitta. Maler jag direkt ner i pf eller i glas så får jag inte det. Näsan på kvarnen är i metall...
 

grebdnul

Well-known member
Inte lika snyggt som en i metall, men bättre än papper, är att ta och klippa till en tratt av 0.5 liters petflaska. Uppe där den smalnar av så kan man få en riktigt fin och bra tratt. Minimerar spillet avsevärt.
 

grebdnul

Well-known member
Ja, det fastnar väl lite på tratten, men jag tycker inte att det brukar vara ett problem. Testa och se vad du tycker. En gång när jag rengjort kvarnen , så kommer jag ihåg att kaffet nästan hoppade ur portafiltret pga statisk laddning, o då vände jag kontakten till kvarnen 180 grader, så löste det sig.
 

normende

Well-known member
Behövs verkligen sådana här prylar? Har ni varit på något café där man använder sådana här hjälpmedel.. Om man spiller lite kaffe utanför gör ju inte så mycket.:)
Missförstå mig inte, men ibland tenderar det att bli för mycket prylar.
Förresten så behöver man inte ha så mycket kaffe i filtret, tänk på att kaffet måste få plats att svälla.
/Lars
 

grebdnul

Well-known member
Vissa kvarnar dräller mer än andra. Min lilla billiga Demoka M-203 sprätter åt alla håll, medans en mazzer t.ex. lägger allt i en snygg kon i portafiltret. Jag är annars emot för mycket prylar oxå, absolut. Inga vågar eller tamperklickmattor eller sånt tjafs. Kör på känsla, men fullt med kaffe under kvarnen försöker jag undvika.
 

Light Head

Well-known member
Precis min åsikt också, för mycket prylar,, då tappar man bort sig väldigt lätt.


Tycker, fortfarande, att hantverket är rätt kul, men svårt! Min fru dricker ytterst lite kaffe,,, en capuchino då och då, så det blir lite tråkigt att hela tiden mecka till sig själv.

Men jag gillar ju inte att få för mycket kaffe över hela bänken. . . . .


Kanske skall köpa mig en liten borste och vara nöjd med resultatet i stället för att undra över statisk elektricitet?
 

normende

Well-known member
Det är sant olika kvarnar sprätter olika mycket. Men jag tycker det skiljer mycket mellan kaffesorterna också. Jag har kört ganska länge med väldigt nyrostat kaffe utan robusta och måste säga det blir inte alls så mycket spill med det kaffet. Nu har jag ett kaffe i kvarnen som innehåller en del robusta typ ca 40% och det kaffet sprätter mycket mer. Kaffen med robusta känns torrare.Kaffet i kvarnen är rostat i oktober vilket är hyffsat färskt.Det syns helt klart vid kvarnen. Men inte så mycket att jag besväras av det.
Det är nog bara en sak att göra, man får leva med det. Eller kanske spara till en bättre kvarn. Men en sak är säker, alla kvarnar skvätter. I alla fall dom jag har provat.
 

MrNoOne

Well-known member
Behövs verkligen sådana här prylar? Har ni varit på något café där man använder sådana här hjälpmedel.. Om man spiller lite kaffe utanför gör ju inte så mycket.:)
Missförstå mig inte, men ibland tenderar det att bli för mycket prylar.
Förresten så behöver man inte ha så mycket kaffe i filtret, tänk på att kaffet måste få plats att svälla.
/Lars

Nja, behövs och behövs. Själv sitter jag med en kvarn med dosator och även om den ställts in att ge x antal gram per drag blir det nästan alltid mitt emellan 2 som korgen blir full. Detta resulterar i en topp och ofta spiller ut kaffe på spillbrickan till kvarnen. Med denna "ring" skulle detta samlas upp, och genom att göra en rörelse där man lyfter och sveper i sidledes över kanten skulle man både få ner överflödigt kaffe samt få en rak yta utan att behöva kladda med fingrarna. Om toppen idag inte "stjälper över" stryks överflödet ner i dosatorn igen med baksidan av ett finger.

Spillet på droppbrickan har man dock lärt sig leva med, känns lite som whiskyns "angel share" under lagring  Av någon anledning känns det lättare att acceptera eventuella ekonomiska förluster till spill än att bränna 150-200 på en metallring. Men tanken på att slippa stå och dammsuga runt kvarnen i tid och otid lockar lite…..
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp