Nu har det hänt även mig!

Light Head

Well-known member
Jag har läst i flertalet trådar om hur det "helt plötsligt" blir dåligt resultat, varje gång... Från att det blev stadigt bättre blev det helt plötsligt bara dåligt. Känns det igen?

Vad är skillnaden? Gjorde rent Silvian ordentligt, bytte brygghuspackningen och köpte nytt kaffe. Det blir inte bra!

Kaffet J&N Isola, malet i Kaffemaskinens kvarn, samma inställning som jag haft på de andra sorterna jag testat. Men nu blir allt kasst.

Svårt att få till en bra puck, det kommer sedan väldigt koncentrerat kaffe när jag extraherar. Och när jag är klar så sitter kaffet kvar kring filtret.

Smaken,,, inte alls så bra...


Känns det igen?
 

Gringubben

Well-known member
Det var ju ett tag sedan jag köpte min första kvarn, så jag minns inte hur det var när butiken malde. Det är med all säkerhet kvarnrelaterat.
 

Light Head

Well-known member
Tror du det?

Du känner säkert till Isola? Finmalet? Eller lite grövre?

Vad skall det finnas för smaker och hur skall en god espresso på Isola smaka?
 

pojoel

Well-known member
Jag känner inte till någon annan 'Isola' än Kents, men jag känner till, trots min nybörjaramatörespressoism, att jag måste ratta på kvarnen varje gång jag byter bönor, och kanske även småjustera lite under påsens livslängd.
Så det där med 'samma inställning som de andra sorterna' låter inte som en lysande idé. Rent spontant tycker jag det verkar som om din nuvarande böna har blivit för finmald.
 

normende

Well-known member
Det är ju normalt att man får justera kvarnen lite då och då under påsens livslängd. Byter man bönor så kan man ju behöva justera lite mer. Det viktiga är att vara konsekvent, för ändrar för många parametrar samtidigt så vet man snart inte vad som är felet. Men en sak som man kan behöva göra ibland är att justera till lite grövre och sedan tillbaka till den inställningen man haft.Ibland låser sig kvarnen nämligen.
Ett tips till är att ifall kaffet är väldigt färskt så sväller kaffet ( fyller ut ) i filtret mer och det blir mindre plats för vattnet. Då provar man bara att ta en lite mindre mängd kaffe i filtret.
Lycka till
/Lars
 

Light Head

Well-known member
Har ju ingen egen kvarn, än... Så det är malet i butiken.

Man det kan vara hyfsat färskt kaffe, det är i vilket fall rätt mycket crema. (vilket väl kan indikera att det är rätt färskt?)


Nu har jag ytterligare argument för att köpa kvarn. :-( :)
 

asharidu

Well-known member
Det här hände mig med min nya kvarn(beg. Compak K6), köpte tyvärr för dåliga bönor Lavazza och att jag inte rattade in kvarnen på rätt malningsgrad.

Skulle tippa på att du har för fin malningsgrad eller att du tar för mycket kaffe.
 

Light Head

Well-known member
En Eureka Mignon.

Vad jag sett så är den inte så vanlig, men efter att ha läst en massa tester, och kollat både forum och Youtube, så kom jag fram till att den nog är en liten doldis som förtjänar klart mer uppmärksamhet. Nu återstår bara att bevisa att min research stämmer med verkligheten.
 

normende

Well-known member
Jag fick en påse kaffe idag. Men jag kan säga hur jag än maler, doserar så blir det inte bra. Det blir liksom grumligt ,tunt nästan lite tevarning på det. Kaffet är rostat i somras . Smaken behöver man ju inte ens förklara. Kaffet luktar väldigt lite och känns allmänt dött. Det är inte ofta som jag har gått bet på ett kaffe. Men detta åker i tunnan det lovar jag.
Jag tog och hällde i ett annat kaffe i kvarnen då jag blev trött på detta kaffe. Med små injusteringar och samma hantverk så är man på banan igen.
 

Gringubben

Well-known member
I somras? Då hör det hemma i papperskorgen.
Nja, inte nödvändigtvis.
Italienska robustablandningar tål tidens tand rätt väl om man jämför med svenska specialkaffen. Varför det är så vet jag inte riktigt, men antagligen är de delikata smakerna i arabicakaffet extra känsliga.
 

normende

Well-known member
Det var ett svenskt specialkaffe. Någonstans ifrån Österlen . Det stod bara Espresso på paketet samt 13/7. Alltså rostdatum
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp