Ny styrning på gång till våra espressomaskiner.

Lucifer

Well-known member
Surfade lite på youtube och hittade den här styrningen, den finns inte på marknaden än.


Det är ett pid kitt utan display som visar status och styrs med hjälp av en app i telefonen eller surfplattan.
Kittet består av temperatursensorer och flödesmätare och ett gäng utgångar för styrning av pumpar och annat.
Kommer det här att slå, vad tror ni?
 

MrNoOne

Well-known member
Känns som en "måste" uppgradering hemma för att mer än jag skall våga mig på maskinerna. Sjukt najs i alla fall :D
 

Lucifer

Well-known member
Fin grej tyvärr inte i produktion än, och lite dyr egentligen!
Otålig som jag är gick jag och köpte mig en Arduino Uno board, en fantastisk pryl, liknande styrkretsen diva använder sig av, allt ligger under GPL licens.

Har lekt lite med den, möjligheterna är nästan oändliga men jag tänkte börja med en enkel PID styrning och sen bygga på funktion för funktion.

Fördelen är att det är billigt, Arduino uno kostar 239 kr, en digital tempgivare som klarar 150 grader kostar max sisådär 150 kr, ett single stat relay kostar sisådär 50 kr och om man vill lyxa till det med en display så går den på en hundring, funkar på alla maskiner.
Skulle va skoj med fler som är intresserade.
 

gabriel b

Well-known member
Jag pidda min kafferost (popcorn maskin) med arduino. Kopplade på en liten lcd 20x4 tecken. Fungerade fint. Dock behöver du en speciell styrktes om du ska läsa av temperaturer över 150c. Med lm35 behövs det inte, men med thermocouple finns både analoga och digitala op kretsar att välja på...
 

Lucifer

Well-known member
Spännande gabriel b,
Har varit mycket annat ett tag nu, men tankarna ligger kvar för meckande, diva projektet tycks gå trögt ock arduino kunskaperna ökar hos mig sakta men säkert. har just fått hem min transformator till led belysningen jag beställde för några månader sedan,

Har också sett att det finns lite digitala temperaturkretsar med en sådan borde man slippa omaket med LM55 och extra krets för omvandling, ska bara hitta en som klarar 150 grader C som är smidig att ytmontera, inte så lätt som man kan tro.
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,698
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp