Konstigt läckage Duetto

svartvest

Well-known member
Kan det vara någon ventil som inte stänger??
Mätaren och strålen följs åt, kan det vara trevägsventilen, som inte stänger..

Ursch för problem...
 

strextryto

Active member
Har fått svar från Bellabarista, tydligen ska jag byta nåt som heter OPV. Ingen aning vad det är, har bett om en förklaring.
 

strextryto

Active member
Tackar, kanon. Hittade denna hos BellaBarista:
http://www.bellabarista.co.uk/espresso-parts/izzo-parts/izzo-over-pressure-valve-fe304.html
Det måste väl vara rätt pryl?

Hittade även denna info:
http://coffeetime.wdfiles.com/local--files/opv-over-pressure-valve/OPV_Valve.pdf
Som jag tolkar denna så borde det gå att göra rent den bara, knappast något som kan gå sönder i denna, troligtvis har den kalkat ihop.

Frågan är bara var i maskinen den sitter, fast det kanske ger sig när man öppnar upp skalet... =)
 

strextryto

Active member
"Den bör sitta någonstans längs vattenbanan mellan pumpen och (brygg)kokaren."

yepp, det verkar logiskt.
Ska demontera efter helgen, återkommer med rapport...
 

strextryto

Active member
IMG_0588.jpg
Skalet borta, OPV:n enkel att lokalisera.

IMG_0589.jpg
OPV:n urskruvad, enkelt.

IMG_0590.jpg
Ventilen isär och rengjord, bara att montera igen.

IMG_0591.jpg
Provkörning inmonterad direkt under diskbänken för att spara tid. I bakgrunden syns regulatorn. Nästa problem, pumpen startar inte! Satsade först på relät, men det lät som det slog till och efter uppmätning kunde jag konstatera att det fungerade. Maskinen hade stått i en månad så jag gissade på rotationspumpen men motorn verkade helt död, ville inte ens försöka starta. Tog bort pumpen från motorn och provkörde, puh, motorn funkar. Konstaterade snabbt att pumpen däckat ihop, troligtvis eftersom den stått ett tag. Drog runt den med en skiftnyckel i några minuter och den gick bara lättare och lättare. Montera och prova igen, nu funkar allt!!
Nu ska jag ta isär kvarnen oxå för att göra rent, återkommer...
 

strextryto

Active member
Du rengjorde eller bytte du ut något?
Snygg rapport!!

Rengjorde bara (skrapade bort kalkavlagringar), kolla denna länk, http://coffeetime.wdfiles.com/local--files/opv-over-pressure-valve/OPV_Valve.pdf, innan ni gör motsvarande. Tyvärr har jag inte mätt upp trycket innan ventilen eftersom jag saknar den möjligheten, frågan är hur viktigt det är, bryggarn borde väl tåla nån bar hit eller dit??
Frågan är dock hur länge denna "reparation" kommer hålla, bussningen som sitter ovanför fjädern med en gummidutt på är klart sliten. Blev själv förvånad över att det gick att få ventilen tät med tanke på skicket. En ny ventil kostar ca 200 spänn inkl. frakt, så det är väl lika bra att beställa en...

Mina intryck av maskinen efter lite skruvande är att kvaliteten är undermålig, rent av usel. Pumpen och motorn verkar vara helt ok, övriga delar verkar vara av sämre kvalitet. Kopplingarna slarvigt ihopskruvade, en del helt snett. Isoleringen på bryggdelarna sitter inte fast, eftersom man använt straps! Det vore bättre att tejpa ihop det! Strapsen är inte åldersbeständig, utan torkar ihop och spricker av värmen, pinsamt! Sen verkar man ha blandat rörkopplingar av koppar med andra material vilket gör att galvaniska problem uppstår med grav ärgning som följd, också pinsamt!

Hmm, det märks att det är Italienskt, nästa gång blir det en tysk maskin, om det finns...
 

MrNoOne

Well-known member
Rengjorde bara (skrapade bort kalkavlagringar), kolla denna länk, http://coffeetime.wdfiles.com/local--files/opv-over-pressure-valve/OPV_Valve.pdf, innan ni gör motsvarande. Tyvärr har jag inte mätt upp trycket innan ventilen eftersom jag saknar den möjligheten, frågan är hur viktigt det är, bryggarn borde väl tåla nån bar hit eller dit??
Frågan är dock hur länge denna "reparation" kommer hålla, bussningen som sitter ovanför fjädern med en gummidutt på är klart sliten. Blev själv förvånad över att det gick att få ventilen tät med tanke på skicket. En ny ventil kostar ca 200 spänn inkl. frakt, så det är väl lika bra att beställa en...

Mina intryck av maskinen efter lite skruvande är att kvaliteten är undermålig, rent av usel. Pumpen och motorn verkar vara helt ok, övriga delar verkar vara av sämre kvalitet. Kopplingarna slarvigt ihopskruvade, en del helt snett. Isoleringen på bryggdelarna sitter inte fast, eftersom man använt straps! Det vore bättre att tejpa ihop det! Strapsen är inte åldersbeständig, utan torkar ihop och spricker av värmen, pinsamt! Sen verkar man ha blandat rörkopplingar av koppar med andra material vilket gör att galvaniska problem uppstår med grav ärgning som följd, också pinsamt!

Hmm, det märks att det är Italienskt, nästa gång blir det en tysk maskin, om det finns...

Packningar bör ju bytas med jämna mellanrum beroende på var de sitter och vad de utsätts för. Så, en ny ventil är väl inte en orimlig "service". Om du endast "skrapat" rent vissa delar ifrån kalk kanske det är läge för ett par omgångar avkalkning? Låter ju som om även pumpen är hårt ansatt av kalk.

Angående straps vs tejp med mera. Ja, min erfarenhet av Italienska produkter är att de "skruvas ihop" på accord och inte med kvalitetskänsla. Men att det är olika materiell är ett bevis på att man åtminstone försöker hålla en lite högre kvalité på de delar som räknas. Tejp är inte heller åldersbeständigt. Hur ser det ut under din motorhuv på din bil, har man strappat ledningar och rör eller tejpat? Jag tror inte det finns en espressomaskin på marknaden som inte har straps någonstans i maskinen för att hålla ihop saker.

Kalk sätter sig alla maskiner som har vatten i sig, inget märke eller land i världen går fri från detta :D
 

strextryto

Active member
Ventilen jag gjorde ren från kalk och smuts håller fortfarande, något förvånande. Antagligen kan det vara värt att rengöra denna i förebyggande syfte nån gång per år.
Nu har jag ett annat problem och jag undrar om det finns ett samband här?
Förut höll bryggdelen trycket uppe utan problem, kunde köra 10 espresso på raken, inga problem. Nu är trycket på ca hälften av vad det borde vara efter en espresso och en liten kanna mjölkskummande. Nån som kan förklara vad som är fel?
Har det med ventilen (opv:n) att göra? Eller kan det ha smugit in luft som ligger överst i bryggenheten? Skulle gissa på det senaste, men hur kollar man det? Går det att lufta i så fall?
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,721
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp