Månadens kaffe December 2012

Cykelmartin

Well-known member
Jag drar väl igång månadens tråd och hoppas på att fler ansluter sig.

Månadens kaffe är alltså Johan & Nyströms julkaffe, "Un regalo de Dios".
Det beskrivs som ett mjukt och harmoniskt balanserat kaffe, med mogna frukter i aromen. Munkänsla som är krämig, fyllig och mediumintensiv. I smaken fruktkaraktär som går åt äpple, samt kokos & balanserad grönsak.

Jag införskaffade mig en påse idag med rostningsdatum 30/11 och gjorde en kopp med aeropressen.
Metod: 20g bryggmalet kaffe, 90°C på vattnet, 90sek innan jag började pressa. Jag fyllde så mycket vatten det gick för att få ut en stor kopp.

Kaffet luktade fruktigt, precis som beskrivet, om än väldigt milt. Smaken var också rätt så fruktig och åt det syrliga hållet, väldigt lent och fint. Lite äppeltoner kan man ana om man anstränger sig, kokosen däremot lyckades jag inte hitta. Inte heller några balanserade grönsaker.
Dock var det ett gott kaffe, helt fritt från beska. Det gav inte direkt någon "wow-känsla", men fullt godkänt.
 

Cykelmartin

Well-known member
Ny dag, ny omgång julkaffe. Den här gången föll valet på vakumbryggaren , Bodum Pebo. 40g kaffe till 700g vatten, tyvärr malde jag nog lite för grovt då kaffet blev ljusare än det brukar. Kunde nog fått ut mer och bättre smak med finare malning.

Det smakade annorlunda mot igår när jag körde aeropress. Nu smakade det lite mer kryddigt, typ kanel/kardemumma. Gott!
Bjöd även mamma på en kopp och det var tummen upp från henne också. Det får nog bli Pebo-bryggning för det här kaffet i fortsättningen.
Vore intressant att höra någon som testat kaffet i espressomaskin.
 

Sörplarn

Active member
Vi öppnade påsen igår, söndag. Efter djupdykning ner i påsen så doftade det väldigt mycket lakrits.. Håller med om att det var väldigt mjukt och lent med fruktiga toner och även chokladig. Kanske även lite röda bär. Sambon tyckte kaffet i påsen luktade get, som när man går förbi getterna i slottskogen, och det var bara att hålla med. Droppkaffe med lite för grov maning och lite för mycket vatten. Så jag förväntar mig ett par djupare dykningar under december. Någon mer som hittar lakritsgeten?
 
Senast ändrad:

MattiasL

Well-known member
Införskaffade min påse igår. Var riktigt trevligt att kunna hitta kaffet i butik här i stan. Utöver Costas så är det annars tunt med ställen att införskaffa gott kaffe på här i Umeå, så bara det är en lyx.

Min påse har rostningsdatum 26/11.

Bara testat moka-brygare än så länge. Liten kropp men bra djup i smaken tycker jag, eftersmaken sitter i länge. Mycket tydlig syra och även om jag mest tycker om kaffen åt det syrliga hållet tycker jag nästan det tar över lite mycket. Jag får inte tag i chokladsmaken som beskrivs ska finnas där. Ska försöka få fram den på något sätt för jag tror den skulle komplettera syran bra.

Liten hint av äpple kan jag nog få fram men inga grönsaker eller kokos hittar då inte mina smaklökar. Krämigheten finns dock där.

Lakritsgeten hittar jag inte heller. kanske lite lakrits i lukten på bönorna men inget i smaken för min del.

Tycker Cykelmartins beskrivning som "trevligt kaffe" passar riktigt bra. Ingen fantastisk upplevelse men helt klart ett trevligt kaffe.

Ang. rostningen på kaffet. Vad skulle ni säga är rostningsgraden på det här kaffet? City +, full city?
Jag håller på att lära mig rosta lite själv och försöker skramla ihop lite referensramar. :)
 
Senast ändrad:

Cykelmartin

Well-known member
Var förbi butiken jag köpte kaffet idag, (jolla.se), och tog en fika.
De hade julkaffet i en av kvarnarna så det fick bli en dubbel tillsammans med en kaneltryffel & en pepparkakstryffel.

Som espresso tycker jag kaffet fick mer fruktighet än tidigare och äpplearomen blev tydligare. Fortfarande ingen kokos i smaken men nu kunde jag ana grönsakerna om än väldigt vagt. Pratade lite med ägaren om kaffet och han tyckte det smakade lite sparris, möjligt att det var det jag kände då?
Tryfflarna då? Jo då, de var också goda :)
 

hne

Well-known member
Jag har rattat in kvarnen på en påse rostad 30/11. Jag tycker nog mest det liknar broccoli med kardemumma, mörk choklad och balsamvinäger.

Edit: broccoli är en av mina favoritgrönsaker
 

Sörplarn

Active member
Blir en massa smaker att söka ikväll helt enkelt. Provade en presso till luciatåget, fast det var nog både feldoserat och felmalet...och ingen tid över till att fundera över karaktär.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,618
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp