Graef CM80/81?

EvaMaH

New member
Tänker äntligen komma till skott och köpa min första kvarn. Har i butik blivit rekommenderad Graef CM80/81. Jag lyckas inte hitta några omdömen om den kvarnen varken på nätet eller här. Är det nån som har erfarenhet av den och kan säga om det är en bra eller dålig kvarn? Eller kan jag lika gärna köpa den mycket mindre och billigare Krups?
 

svartvest

Well-known member
Den är en relativt ny kvarn på den svenska marknaden, kolla runt på forum ute i världen. Vad skall du ha kvarnen till för bryggmetod?
 

Hot_Chili

Member
Graef CM80/81 är en rätt vanlig instegskvarn på tyska marknaden. Köpte en tillsammans med min Silvia för ett år sen och är väldigt nöjd med den. Kollade runt på tyska forum och den fick i generellt bra betyg och gäller som väldigt prisvärd.
Enkelt att justera malningsgraden, enkelt att rengöra, verkar rätt stabil, få plastdelar. Har inte så mycket att jämföra med, men den fungerar bra ihop med Silvian.
 

EvaMaH

New member
Jag ska i första hand ha den till filter och press. Räknar sen med att så småningom bredda mina baristakunskaper...
Håller med om att den verkar rejäl, med få plastdetaljer.
Läste just på en tysk sida om fördelen med att den kan ha flera bönbehållare - för olika bönor...
 

inferno

New member
Köpte en CM80 på en webshop för en hyfsat billig penning och fick hem den igår. Riktigt nöjd faktiskt!
Efter att ha malt för hand i 6 år var det på tiden att skaffa en elektrisk. Helt plötsligt blev det så lätt att göra kaffe. ;)
Den funkar fint att göra espressomalet med till min la Pavoni och det var enkelt att justera den till att passa Chemexen också. Gillar verkligen byggkvalitén och den var snabbare och tystare än jag trodde.
 

Tennberg

Active member
Jag ska i första hand ha den till filter och press. Räknar sen med att så småningom bredda mina baristakunskaper...
Håller med om att den verkar rejäl, med få plastdetaljer.
Läste just på en tysk sida om fördelen med att den kan ha flera bönbehållare - för olika bönor...

Köpte nyss en Wilfa CGR-1 själv för användning till min Moccamaster. Funkar bra och kostar inte mycket. (499:).
 

christi@n

Member
Jag vill tillägga i den här tråden, och för framtida läsare, att om man vill spara 1000 kronor så går det lika bra med Graef CM70. Den har samma malverk som CM80 och maler alltså lika bra. Det som skiljer är i stort sett yta då CM80 har ett hölje i rostfritt, är tyngre och kan mala av sig själv om man vill mala mycket.

Jag läste själv ett test där CM80 blev testvinnare, och har efter det haft kontakt med 2st svenska återförsäljare samt Graef i Tyskland, och alla bekräftar att det är samma malverk i CM70 och att den mal lika.

Jag köpte därefter en CM70 för en 1000-lapp inkl frakt och är väldigt nöjd.

Kan också informera de kunskapstörstiga att Graef kvarnar är samma som märket Sunbeam. Åtminstone ser de likadana ut :)
http://www.sunbeam.com.au/product-categories/coffee/coffee-grinders/
http://household.graef.de/program/coffee-grinder
 

Kronekull

Member
Jag har en Electrolux EEG8000 (som ju är precis likadan som Graef CM70), och som inte används.
Kan sälja den för några hundralappar.

Har haft den till Aeropress och espresso innan jag köpte en begagnad Brasilia RR45.

kronekull01@gmail.com
/Magnus Lindqvist
 

Gholam

Well-known member
Har använt en Graef90 (med timer) i lite över ett år för brygg och kan medge att malkvalitén är det inget fel på och inte heller timern som är riktigt smidig. Båda är över förväntan med tanke på prislappen(inhandlat från Tyskland). Ljudnivån är också helt okej.
Däremot lämnar kvarnen lite att önska vad gäller byggkvalité och inställningsmöjlighet. Utom själva skivorna är allt annat som man över huvudtaget kan komma i kontakt med tillverkad i plast (märkligt med tanke på tidigare inlägg). Inställningsratten sitter så pass löst att det är lätt att ofrivilligt ändra inställningen. Hoppern trycker ner en spärr (i plast) som är kopplad till en strömrelä och mitt exemplar fick problemet att efter några månader så trycktes inte spärren ner tillräckligt. Då slocknade kvarnen mitt i malningen så jag fick koppla ur relät helt och hållet.
Förövrigt så har kvarnen problem med statiskt elektricitet villket inte är så förvånande med tanke på hur små skivorna är.
 

christi@n

Member
Jag har en Electrolux EEG8000 (som ju är precis likadan som Graef CM70), och som inte används.
Kan sälja den för några hundralappar.

Har haft den till Aeropress och espresso innan jag köpte en begagnad Brasilia RR45.

kronekull01@gmail.com
/Magnus Lindqvist

Tog ner svenska manualen till denna och den ser ju likadan ut men den är inte likadan. Man plockar iallafall inte isär den på samma sätt när det gäller malverket. Kan ju blivit uppgraderad genom åren. Hur gammal är din EEG8000?
 

Kronekull

Member
Har haft den i 3 år.
Hade problem med kanalisering och trodde att en bättre kvarn skulle hjälpa, men det som hjälpte mest var att byta filterkorg.

Jag hade kollat upp för dåligt vad det var för skillnad på kvarnarna innan jag skrev i den här tråden, ber om ursäkt för det.:blush:
/Magnus
 

rkaffe

New member
Hej!
Ny här men har läst en del utan att vara medlem under åren.
Har blivit dags att skaffa kvarn och tänkte kolla om GRAEF CM 70 / 80 kan rekommenderas till en Isomac Giada De Luxe? Min är i alla fall väldigt känslig när det gäller malningsgrad. Det enda förmalda jag hittat som funkar hyfsat är Molinaris silvriga förpackning, allt annat är för grovt.
Med min ringa kunskap: god espresso = spridarfiltret "vänds ut och in" :)

Tack på förhand!
/roger
 

christi@n

Member
Hej!
Ny här men har läst en del utan att vara medlem under åren.
Har blivit dags att skaffa kvarn och tänkte kolla om GRAEF CM 70 / 80 kan rekommenderas till en Isomac Giada De Luxe? Min är i alla fall väldigt känslig när det gäller malningsgrad. Det enda förmalda jag hittat som funkar hyfsat är Molinaris silvriga förpackning, allt annat är för grovt.
Med min ringa kunskap: god espresso = spridarfiltret "vänds ut och in" :)
Tack på förhand!
/roger

Jag har en Francis Francis maskin som jag har haft problem med innan. Men nu efter jag köpt den här kaffekvarnen så är allting frid och fröjd och jag är lycklig. Min gamla kaffekvarn var helt enkelt för dålig, en billig budgetvariant, så malningen blev för dålig och för ojämn för att göra bra espresso. Färdigmalet från butik kunde ibland bli bra men aromer och crema blev ofta sådär. Och bland var det faktiskt för finmalet för min maskin.

Nu har jag fattat att en bra kvarn gör underverk.
Innan, med min gamla kvarn när jag skulle göra espresso så var det bara att ställa malningsvredet i botten och köra på det. Vissa bönor blev nästan en bra espresso, andra inte alls. Den malde inte tiliräckligt bra.
Nu är det mycket enklare eftersom kvarnen kan mala så fint. Varje böna har sina egna egenskaper. Varje gång jag köpt en ny böna så får jag justera malningsgraden för att hitta rätt och få ut den bästa espresson från just den bönan. Det tar några koppar, men man ser på creman och känner på smaken om man behöver mala mer eller mindre.
Vad jag vill ha sagt är väl att jag borde fördjupat mig för många år sedan i detta. Jag har haft espressomaskinen i många år och aldrig varit helt nöjd, tills jag för några månader sedan köpte den här kvarnen och allt blev perfekt.
Jag antar att många på forumet som lägger 4000:- på en kvarn antagligen fnyser lite åt min 1000:- maskin och anser att man ska lägga mer pengar för en perfekt espresso. Det vet inte jag då jag inte testat en så dyr maskin. Vad jag vet är att espresson hemma nu är minst lika god och godare än vad jag får ute på café. Och det räcker för mig.
En dyrare maskin kan jag tänka mig är bättre i det långa loppet. Kvalitét, hållbarhet, slitage är antagligen ord som kommer med prislappen. Kanske är mitt malverk slut om nåt år.. vad vet jag.. ;-)
 

rkaffe

New member
Tack för bra svar! Jag har iofs många svaga länkar på vägen till den perfekta espresson. Men när jag är begränsad till ett enda påse, och dessutom läser hur snabbt bönorna förfaller efter malning, blir det inte lika roligt att försöka :)
Får helt enkelt se till beställa kvarnen i helgen!
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,618
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp