Tips och råd tack!

Aifos

New member
Jag är ute efter en kaffekvarn i julklapp till en riktig kaffefantast.
Han har en mokabryggare, vilken modell ska jag köpa?
Har mailat diverse butiker men alla rekommenderar ju förstås en ur deras egna sortiment.
För tillfället står det och väger mellan Wilfa, Nivona och Bodum bistro.
Ni som testat eller kan det där med mokabryggare, hjälp mig!
 

Aifos

New member
Solis scala har jag också kikat på..
Det är verkligen en hel djungel med kvarnar där ute!
Man vill ju att det ska bli rätt och bra när man lägger 1000-1400:- på en present!
 

dan nilsson

Well-known member
Om du har möjlighet, testa att mala lite så du ser om de kan mala moka-fint, sedan är det väl ljudnivån som spelar störst roll (förutom det estetiska)..
Personligen tycker jag att Wilfa-kvarnen är bra, lätt att göra rent och konsekvent i malningsgraderna..
 

Light Head

Well-known member
Om du har möjlighet, testa att mala lite så du ser om de kan mala moka-fint, sedan är det väl ljudnivån som spelar störst roll (förutom det estetiska)..
Personligen tycker jag att Wilfa-kvarnen är bra, lätt att göra rent och konsekvent i malningsgraderna..

Jag har också lite erfarenhet kring just Wilfa, den gör sitt jobb och kostar inte skjortan. Skulle dock aldrig funka till espresso. Finns de som modifierat kvarnen, men tror tyvärr inte att det räcker.

Till mocka och vanligt brygg funkar Wilfa riktigt bra! Inte tyst men hysat ok ljudnivå. Kompisen har en motsvarande OBH Nordica, den är otroligt högljudd.
 

Aifos

New member
Jag har också lite erfarenhet kring just Wilfa, den gör sitt jobb och kostar inte skjortan. Skulle dock aldrig funka till espresso. Finns de som modifierat kvarnen, men tror tyvärr inte att det räcker.

Till mocka och vanligt brygg funkar Wilfa riktigt bra! Inte tyst men hysat ok ljudnivå. Kompisen har en motsvarande OBH Nordica, den är otroligt högljudd.


Espresso är det ju inte talan om för en sån maskin har han inte..
Bara mokabryggaren!
Men tack snälla för råden..
Lutar väl mer åt Wilfan då, det är ju roligt att kunna köpa något mer än bara kvarnen med.. :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,671
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp