Från kall till varm? När blir det ett ok resultat?

Light Head

Well-known member
För att tänka lite energieffektivt så låter jag inte min maskin stå på hela dagarna. Jag köpte en sk. veckotimer, men märkte direkt att det bara är några tillfällen där jag har nytta av den. Vardagsmorgon, och helgmorgon. Sedan är det mycket när andan fallar på s.a.s.

Finns det någon bra timer som är lätt att manövrera så att man lätt slår av/på även utanför veckoschemat??

Problemet med den jag köpte, på Kjell & Co, är att det blir ett "systemfel" när jag switchar över till annat än auto,, även om jag slår tillbaka från ON till OFF och sedan AUTO så startar inte veckoprogrammet dagen därpå.. Förmodligen kan jag lösa det på något sätt, men det känns verkligen som rätt ologiskt att detta inte funkar.

Ops, det var ju inte detta allt skulle handla om..

Från kallstart till första skottet? Hur länge väntar ni? Skall hela maskinen vara varm, eller räcker det med att termostaten indikerar rätt temp för att ni skall få till en bra espresso?

Har ni kanske något bra knep för att snabbare få bra resultat?
 

EspressoChristian

Well-known member
Alla delar som rör vattnet och kaffet på vägen till koppen behöver vara varma. Det inkluderar även portafiltret och kopparna.

Hur lång tid det tar att värma upp hela maskinen beror på vilken man har. Men många behöver minst 30 - 45 min åtminstone.

Min Duetto får alltid minst en timme uppvärmning mha timer på morgonen.

Jag har för mig att det har gjorts rätt seriösa temperaturstudier av både Duetton och Silvia på antingen Home Barista eller Coffee Geek.

Ett bra sätt att få upp värmen är att köra igång vattnet igenom portafiltret in i koppen du skall använda. Och sedan göra detta flera gånger om det verkligen är kallstart.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp