Sur ananas...

pojoel

Well-known member
Jag impulsköpte mig en kvart Pineapple Thief från J&N, när jag ändå var och köpte te häromdagen. Idag testade jag det och blev grymmeligen besviken.
  • Det började rinna ur filtret efter 4-5 sekunder
  • Det blev fina mussvansar
  • Det kom rätt mängd under 28 sekunder
  • Det blev halvhyfsad crema
  • Pucken var torr, fast och vacker
Men det smakade suuuuuuuurt! Inte beskt, utan surt!
Så läste jag besk-tråden och blev inspirerad att mickla med tempen, så jag ändrade pidden på Silvian från 108, som gett mig gudomlig dryck från Sandbys "Genuin Espresso", till 103, men njeee... surt...

Funderingar? (Det står bäst före 7/4 2013 på påsen, så den borde vara hyfsat nyrostad?)
 

hne

Well-known member
På en J&N-påse bör du hitta rostdatum. Sen har J&N nån slags förkärlek för surt kaffe som inte alltid faller mig i smaken.
 

osks

Well-known member
Surt eller syrligt?

Hur som helst borde du snarare öka temperaturen, inte minska den. Prova också att extrahera den längre (mal finare och/eller öka doseringen).
 

pojoel

Well-known member
På en J&N-påse bör du hitta rostdatum. Sen har J&N nån slags förkärlek för surt kaffe som inte alltid faller mig i smaken.

Ugh. J&N tala med kluven tunga!
På påsen står, med frekk, halvt oläslig stil: "Rostdatum hittar du i förseglingen på undersidan av påsen. Njut kaffet så snart som möjligt eller senast 6 månader efter detta datum." Men det som står "i förseglingen på undersidan av påsen" är "2013-APR-17"
Det kan ju rimligtvis inte vara rostdatumet...
 
Senast ändrad:

pojoel

Well-known member
I min smak, så syrligt så det var suuuurt...

Hur som helst borde du snarare öka temperaturen, inte minska den. Prova också att extrahera den längre (mal finare och/eller öka doseringen).
Silvian är påslagen igen, pidden satt på 112.
Doseringen går inte att öka, 16 gram gav djupt avtryck av skruven. Jag ska börja med samma malning tror jag, jag har redan så finmalt så jag måste tampa ganska finkänsligt. Rapport kommer.
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Ananas

Johan & Nyström stämplar rostdatum på sina limited-påsar. Svårt att läsa ibland dock. Kan ha varit så att de har stämplat fel...?

Ananaskaffet är ett syrligare kaffe som är rostat något ljust. Som espresso blir det ganska så syrligt och det är lätt att hamna utanför smakfönstret, eller vad man ska säga. Sötman måste med, annars blir det bara obalanserat syrligt. Det gäller att prova sig fram för att hitta denna sweet spot. Jag dricker kaffet mycket hellre som brygg.

Genuin Espresso innehåller helt andra typer av bönor och är rostad något mörkare (gissar jag :) ). Resultatet blir ett mer lättjobbat kaffe med en mer klassisk espressokaraktär.
 

pojoel

Well-known member
Nja... Njee...
Jag tampade hårdare. Det gav mig en hårt arbetande Silvia och i stort sett en singelespresso ur mitt dubbelfilter. Jag kan sträcka mig till att den i stället för sur, blev syrlig.

Jag skruvade åt trekvarts varv och tampade lättare. Syyyrligt men jag anade en viss potential. I stort sett kom en vanlig dubbel ut.

Jag skruvade åt ett halvt varv till och smekte ytan med tampen. Det kom ut max en centiliter. Uck.

Nu ska jag beställa en påse "Genuin Espresso" och donera ananaspåsen till någon som blir imponerad av att det står 135 kr på en 250-gramspåse...
Lite ironiskt att det första finkaffet jag började med, verkar vara det som är oslagbart. Med min maskin. Med mitt vatten. Med min tunga.
 

Cykelmartin

Well-known member
Jag är inte heller så imponerad av Pineapple Thief. Har dock bara kört den i aeropress, det är gott men jag hade faktiskt väntat mig mer för de 119kr jag betalade för 250g.
J&N's limited Don Pepe tyckte jag var betydligt bättre!
 

Molarin

Well-known member
Pineapple Thief rekommenderas som brygg och Aeropress om jag inte minns fel. Så att den inte blir bra som espresso är J&N medvetna om.
 

pojoel

Well-known member
Pineapple Thief rekommenderas som brygg och Aeropress om jag inte minns fel. Så att den inte blir bra som espresso är J&N medvetna om.

Mnjae.
På påsen står: 1.Aeropress 2. Espresso 3.Filterbrygg

Så korkad är jag så jag tolkar det som att J&N anser ananasen vara ett okej espressoalternativ, och till och med bättre än filterbrygg, som ju Henrik tyckte var hans bästa alternativ, tidigare i tråden.
 

pojoel

Well-known member
Nu har jag lagt en beställning på
Genuin Espresso och
Lundablandning från Sandby,
One Drop Espresso från Love Coffee och
Waxholms Krut.

I går tänkte jag hålla mig till GE forever, men sen är jag ju obotligt nyfiken också... Fortsättning följer säkert.
 

Cykelmartin

Well-known member
Testade imorse att mala lite finare och körde sedan kaffet som vanligt i aeropressen, (20g 90sek), resultatet blev ingen höjdare. Surt i början och lite besk eftersmak, rätt trist faktiskt.

Men jag är lite för snål för att slänga bort det dyra kaffet så nu vid lunch gav jag det ett nytt försök. Blandade 15g Pineapple med 5g mörkrost från Jolla, malde lite grövre än imorse, ungefär samma malningsgrad som vid filterbrygg, och körde sedan 90sek i aeropressen. Nu blev det faktiskt riktigt gott! Fruktig och syrlig smak i början men med en mörkare eftersmak.
 

Dixter

New member
Arghhh.. jag har hållit på och mixtra med Pid temp, avkalkning och allt möjligt skit för att få ett parti Maria Elenas bönor att sluta smaka surt som rönnbär, med min silvia. Men nu efter att ha läst ditt inlägg ger jag åxå upp. Det får bli bryggkaffe av det som blev kvar.

Ska banne mig prova ett paket från Sandby rosteri. :)
 

pojoel

Well-known member
Arghhh.. jag har hållit på och mixtra med Pid temp, avkalkning och allt möjligt skit för att få ett parti Maria Elenas bönor att sluta smaka surt som rönnbär, med min silvia. Men nu efter att ha läst ditt inlägg ger jag åxå upp. Det får bli bryggkaffe av det som blev kvar.

Jag gav mitt paket till en fattig student som suger i sig bryggkaffe som vore det syre. Han tyckte om det. Hans far spottade och fräste som jag.
Smaken är som rôven, klôven...

Ska banne mig prova ett paket från Sandby rosteri. :)

Mina irrfärder i finkaffets värld har hittills lett till betyget übermer än jättegott för Sandbys Genuin Espresso och Waxholms Krut, med Sandbys Lundablandning som stark runner up. Waxholms Bianco gav mig en riktigt manlig smäll på truten, på ett trevligt sätt (visst låter det förvirrat?). Lite märkligt att jag behövde justera Leliten tre hela varv finare för Biancon. Övriga sorter har jag rattat ett halvt varv hit eller dit.

Men det är jag det. Med mitt vatten (mjukt sjövatten), min maskin (Auberpiddad Silvia V2, av förre ägaren pimpad till V3-kostym) och min tunga och näsa.
 

TTobbe

Well-known member
Jag stoppar sällan i dom ljust rostade singelbönorna i espressomaskinen det brukar väldigt ofta bli väldigt syrligt
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp