Rostning i Big Roster

kafferookie

Well-known member
Provade idag att rosta Rwanda gatsinga espressobönor i en big popper popcornmaskin. Det är som en platta och två armar som rör om. Folk pratar om att man ska höra bönorna cracka och det kom inte förrän 20 minuter exakt,är det för lång tid? Men det kan vara så att plattan inte håller jämtvärme utan att den värmer på extra mkt då och då eftersom det började ryka lite ibland och ibland inte. Efter 24 minuter stängde jag av då jag ansåg dem vara tillräckligt mörkrostade. Jag har läst att man ska kunna mala och använda direkt under första timmen direkt efter rostning och efter det bör de ligga något dygn. Jag har även läst att ju färskare ju grövre kan man mala så jag ställde rockyn på 10 och det kaffet forsade på. Sänkte till 7 och det fortsatte att forsa. Kommer detta bli bättre om jag låter kaffet stå ett tag innan jag använder det?
Skriv gärna tankar och tips om ovanstående.
 

Bilagor

  • bild 1.jpg
    bild 1.jpg
    95.5 KB · Visningar: 53
  • bild 2.jpg
    bild 2.jpg
    78.5 KB · Visningar: 56
  • bild 3.jpg
    bild 3.jpg
    98.2 KB · Visningar: 62

gabriel b

Well-known member
Vet inte riktigt om Big Popper kommer upp i temperaturer för rostning. Skulle nästan tro att bönorna "bakas" istället för rostas. Kanske skulle gå modda din maskinen, tex med att komplettera med en varmluftspistol via någon mynning i locket/skålen. Detta för att öka och sprida värme bland bönorna.

Ang. 1 timmen efter rostning; har prova rosta några gånger men tycker aldrig det smakat riktigt bra direkt efter rostningen. Brukar låta dem stå i någon lufttät behållare några dagar och sen rosta.
 

kafferookie

Well-known member
Vet inte riktigt om Big Popper kommer upp i temperaturer för rostning. Skulle nästan tro att bönorna "bakas" istället för rostas. Kanske skulle gå modda din maskinen, tex med att komplettera med en varmluftspistol via någon mynning i locket/skålen. Detta för att öka och sprida värme bland bönorna.

Ang. 1 timmen efter rostning; har prova rosta några gånger men tycker aldrig det smakat riktigt bra direkt efter rostningen. Brukar låta dem stå i någon lufttät behållare några dagar och sen rosta.

Ok då väntar jag några dagar med att använda bönorna nästa gång. Läste nu att det ska ta upp till 25 min för att få mörkrost och det tog 24 för mig så kanske räcker värmen till ändå? Ska modifiera maskinen så att bönorna blandad mer, för armarna som rör räcker inte till. Fick skaka hela maskinen med jämna mellanrum men om jag ordnar så att maskinen hela tiden rör sig så bör jag kunna få väldigt jämn rostning. Hur vet jag efteråt att rostningen är bra förutom på smaken ? Om jag delar en böna på mitten hur ska den då se ut inuti?
 

martink78

Well-known member
20 min är lite i längsta laget, det normala för proffsen är väl runt 12-15 min. Men det är ju ytterst en smaksak.
De problem som vanligtvis uppstår beror oftast på för hög värme så att bönorna blir t.ex svedda på vissa ställen eller hårt rostade på ytan men ofärdiga i kärnan, men eftersom du rostar så långsamt så är det inget problem.
Du kan möjligtvis se om ytan är ojämt rostad om inte omrörningen har fungerat bra.

Eftersom du är ny i detta så skulle jag provdricka det dagligen för att se vad som händer med smaken, du kanske gillar det nyrostade. :) Dessutom kan jag verkligen rekomendera att du koppar kaffet och inte (bara) gör shots. Det är lättare att få konsistent bryggning när man koppar så att smakförändringarna verkligen beror av kaffet och inte på att du brygger olika.
 

kafferookie

Well-known member
Skippar popcornmaskinen då värmen verkar vara allt för växlande. Provade precis att rosta i varmluftsugn och gjorde enligt en guide här på forumet, Satte ugnen på 250 och lät den bli varm. Satte in bönorna på en plåt med massa hål i och sänkte direkt till 210. Vet inte om min ugn är för bra? men redan efter 1,30-1,40 så började de"poppa". Tog ut dem redan före 8 minuter då de var svarta, se bild. Ska jag skippa att köra med varmluft kanske? bönorna har ju blivit genombrända på nolltid.
 

Bilagor

  • bild 1.jpg
    bild 1.jpg
    92.4 KB · Visningar: 41
  • bild 2.jpg
    bild 2.jpg
    80.1 KB · Visningar: 28
Senast ändrad:

hne

Well-known member
Rostar du för länge blir bönorna alldeles torra och hårda och då måste du mala mycket finare än annars för en lagom långsam extraktion, vilket kan vara svårt när de är så hårda. Min senaste misslyckade rostning (var det 40 min i varmluftsugn?) orkade min Compak K3 just så pass mala för att bönorna var så hårda, så jag slängde dem.
 

petrush

Well-known member
Då det gäller rostning i popcornmaskin så tror jag det är varmluftsvarianten som gäller. Den jag har är lite för varm och når just innan andra krack på 4-5 minuter, men helt ok som espresso. Mycket jämt rostat eftersom bönora efter ett tag "lyfter" av luftflödet.

Vad som gäller där är att inte ta för mycket kaffe på en gång, jag kör 85 gram i taget.

Sån maskin hittas på myrornas för 35 kr..
 

zix

Well-known member
Om det går för fort i ugnen kan du alltid stänga av varmluften. Den måste inte vara på hela tiden. Börja med vanlig över/undervärme, föreslår jag, och sätt på varmluften efter kanske halva tiden. Och öka mängden om du hade en hög i mitten av plåten. Bottenfyll plåten. Ta gärna en mindre form, det behöver inte vara fullbredd på den, och hål behövs inte heller.

Det går nog att rosta med sån Popper som du har, jag har sett det beskrivet i en bok om hemmarostning. Enligt förf. typ den bästa metoden för en hemmarostare... Kan tänkas att du skulle behöva effektivare värmeöverföring, dom som lyckas med kafferostning i Poppern kanske kör gasspis? Går det alltför långsamt kan du alltid testa att minska mängden kaffe.

25 minuter är långt, men det kan funka finfint. Kan du få ner det till 18-20 så är det ännu bättre.
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp