Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 8 av 17
    Senior Member
    Reg.datum
    okt 2012

Så fel jag hade... Americano / Lungo

Novis men ändå?!

Jag hade ingen aning om skillnaden mellan Americano och Lungo. Visste inte ens att det fanns något som hette Lungo.

Är det bara jag som missat detta, eller är det inte helt solklart för en barista heller?

Member
    Reg.datum
    sep 2008
    Detta är inget nytt...

En riktig barista ska förstås känna till detta men tyvärr är det ofta jag får förklara hur min lungo ska göras när jag är på café. Inte sällan blir det en americano iallafall.

Senior Member
    Reg.datum
    okt 2012
    Begav mig ut på stan för att kolla läget!

Det var inte ett enda kaffehak som hade Lungo på menyn, men däremot dubbel Americano. Nu har jag inte testat alla ställen i stan, Göteborg, och det är väl inte så viktigt egentligen, men ändå lite intressant.

Till slut stannade jag på 4e Långgatan och beställde en dubbel Americano som smakade finfint!

Senior Member hnes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Måste man inte ställa om kvarnen för lungo, precis som ristretto? Inte många som vill labba med sånt kan jag tro.

Senior Member
    Reg.datum
    okt 2012
    Jag tror att en Americano är en enkel espresso i varmt vatten, Lungo är en dubbel espresso i samma mängd varmt vatten. Eller?

En Loungo är en lång espresso. Alltså en espresso som ger mer än de normala 3/6 cl, men som ändå inte smakar surt och motsatsen är Ristretto (kort på italienska om jag inte missminner mig): en espresso som ger 1,5-2/3-4 cl utan större smakförändringar. En Americano är en enkel (eller dubbel) espresso på vilken man slår kokhett vatten. Gör man tvärtom kallas det Australian Black har jag för mig.

//Stefan (som allt som oftast gör espresson ristretto och hårt dragen. Av någon anledning)
    Grind in, Turn on, Steam out...

Lungo

Ja, stor skillnad på hur man brygger Americano och Lungo. När jag var i Antwerpen förra året så hade flera ställen en separat kvarn för Lungo. Lungo är visst väldigt poppis där nere... av någon anledning. Själv förstår jag inte riktigt syftet med Lungo

Liknande ämnen

1. Vad gör jag för fel?
    Av hoganb i forum Hantverket
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-07-04, 04:57
  2. Vad gör jag för fel!!???
    Av CafeCreme i forum Espressomaskiner
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-03-07, 09:51
  3. Vad gör jag för fel?
    Av SB i forum Hantverket
    Svar: 32