Så fel jag hade... Americano / Lungo

Light Head

Well-known member
Novis men ändå?!

Jag hade ingen aning om skillnaden mellan Americano och Lungo. Visste inte ens att det fanns något som hette Lungo.


Är det bara jag som missat detta, eller är det inte helt solklart för en barista heller?
 

hellgun

Active member
En riktig barista ska förstås känna till detta men tyvärr är det ofta jag får förklara hur min lungo ska göras när jag är på café. Inte sällan blir det en americano iallafall.
 

Light Head

Well-known member
Begav mig ut på stan för att kolla läget!

Det var inte ett enda kaffehak som hade Lungo på menyn, men däremot dubbel Americano. Nu har jag inte testat alla ställen i stan, Göteborg, och det är väl inte så viktigt egentligen, men ändå lite intressant.

Till slut stannade jag på 4e Långgatan och beställde en dubbel Americano som smakade finfint!
 

hne

Well-known member
Måste man inte ställa om kvarnen för lungo, precis som ristretto? Inte många som vill labba med sånt kan jag tro.
 

Light Head

Well-known member
Jag tror att en Americano är en enkel espresso i varmt vatten, Lungo är en dubbel espresso i samma mängd varmt vatten. Eller?
 

Stefan Böna

Mr Microtext
En Loungo är en lång espresso. Alltså en espresso som ger mer än de normala 3/6 cl, men som ändå inte smakar surt och motsatsen är Ristretto (kort på italienska om jag inte missminner mig): en espresso som ger 1,5-2/3-4 cl utan större smakförändringar. En Americano är en enkel (eller dubbel) espresso på vilken man slår kokhett vatten. Gör man tvärtom kallas det Australian Black har jag för mig.

//Stefan (som allt som oftast gör espresson ristretto och hårt dragen. Av någon anledning)
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Lungo

Ja, stor skillnad på hur man brygger Americano och Lungo. När jag var i Antwerpen förra året så hade flera ställen en separat kvarn för Lungo. Lungo är visst väldigt poppis där nere... av någon anledning. Själv förstår jag inte riktigt syftet med Lungo :)
 

Gringubben

Well-known member
Ja, stor skillnad på hur man brygger Americano och Lungo. När jag var i Antwerpen förra året så hade flera ställen en separat kvarn för Lungo. Lungo är visst väldigt poppis där nere... av någon anledning. Själv förstår jag inte riktigt syftet med Lungo :)
Inte jag heller. Man drar ju ut varenda bitterämne som finns i kaffet, (som man hellre är utan), i stället för att klippa när man fått de smaker man vill ha och i så fall bara spä ner med lite vatten. (Americano)
 

Light Head

Well-known member
Detta var mer intressant än jag tänkte mig. Trodde att det hela var ett missförstånd från mig som i grunden berodde på min egna okunskap. :)


Men det verkar sannerligen vara en stor fråga, så vi kanske skall börja från grunden?

Vad är en äkta Lungo och hur skall den tillredas? Vem uppfann den? Var kommer den ifrån?
 

Gringubben

Well-known member
Så det är lite fel att säga att en Lungo är en dubbel espresso med hett vatten?
Japp. Precis som osks förklarade är det en espresso som man drar längre än normalt. När skottet börjar blonda, dvs bli transparent, så bör man helst ha klippt precis tiondelen innan för att slippa bitterämnen med det överflödiga vattnet.
Sedan är det en helt annan pilsner om man är ute efter en "sweet spot". Då kan det vara så att man ska klippa ännu tidigare i vissa lägen, helt beroende på böna, etc.

Edit: Det finns säkert bönor som går bättre än andra att överextrahera, men det är inget jag brukar pyssla med.
Däremot kan det vara rätt okej ibland med ristretto. Det är dock en annan tråd.
 
Senast ändrad:

Light Head

Well-known member
Heter en dubbel espresso med hett vatten något? Jag får alltså för mig att en espresso inte är överextraherad,,, det är svårt detta för en amatör!
 

Gringubben

Well-known member
Heter en dubbel espresso med hett vatten något? Jag får alltså för mig att en espresso inte är överextraherad,,, det är svårt detta för en amatör!
En dubbel espresso med hett vatten heter americano. Så är det. Det uppfanns i Italien när jänkarna kom dit och tyckte att espresso var för koncentrerad och de ville ha något som liknade deras blask-kaffe.
En americano behöver absolut inte vara värdelös för det. En lungo är däremot lite mer svårsmält även för mig som gillar espresso med lite "pulver" i.
Bitterämnena vill jag gärna slippa i viss mån.

En espresso kan du extrahera olika länge. Vad du gillar och vad bönan tjänar på är parametrar.
 

osks

Well-known member
Egentligen är det en lång espresso, dvs man brygger på mer vatten än vanligt, utan att överextrahera, genom att mala grövre eller dosera lägre, så flödet blir högre. Det ska alltså ta lika lång tid som för en vanlig espresso.

Men det är väldigt få som bygger den så, utan de bara kör en espresso extra länge. Om man har tur kanske de åtminstone doserar lite lägre...
 

Gringubben

Well-known member
Egentligen är det en lång espresso, dvs man brygger på mer vatten än vanligt, utan att överextrahera, genom att mala grövre eller dosera lägre, så flödet blir högre. Det ska alltså ta lika lång tid som för en vanlig espresso.

Men det är väldigt få som bygger den så, utan de bara kör en espresso extra länge. Om man har tur kanske de åtminstone doserar lite lägre...
Det där var pang på rödbetan. Resultatet lär vara en bit från den sweet spot som jag skrev om tidigare oavsett. Jag vet i alla fall en del tjejer som gillar americano med mjölk i. Beror nog på olika preferenser vad gäller smaklökar. Misstänker lite lätt att de bara är ute efter koffeinet och vill maskera kaffesmaken. :D Yeah, well.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp