Lite småtips, som du kommit på... som kan vara bra eller kul att testa?!

Light Head

Well-known member
Jag kom på att det var väldigt effektivt att använda en sk. "microfiber"-duk att torka av pf och filterkorgar m.m. med. Sakerna blir snabbt väldigt blanka och fina.

Förmodligen inget nytt, förutom för mig då.. :)


Finns det några fler småtips, som är lika självklara som enkla??
 

Light Head

Well-known member
är det något som gör microfiber bättre på att polera än linnetrasor, i så fall har jag missat något.

Det funkar faktiskt väldigt bra! Ett tydligt och märkbart resultat mer eller mindre direkt. En sak man inte får glömma är att ALDRIG tvätta med sköljmedel! Samma som sk. "funktionsplagg", skall inte tvättas med sköljmedel, då det försämrar materialets funktion.

Givetvis hänger det även på hur noga du tidigare putsat detaljerna,,
 

svartvest

Well-known member
Man kan ta prova med en liten droppe matolja som bildar en hinna som skyddar kromet, jag har provat men putsar maskinen dagen. Microduk det är grejen, kan tipsa om att när man spelar discgolf finns det microdukar man torkar av discarn med. Fungerar perfekt för kafferelaterad sport...
 

dan nilsson

Well-known member
när du flushar, för att sänka temperaturen i bryggruppen något, gör det ner i koppen du ska använda så blir den varm...
 

Light Head

Well-known member
Bra tips Dan! Det är lika bra som självklart att använda varmt vatten från kokaren.

Man kan även värma andra detaljer, t.ex. pf när man flushar?




Btw, jag kommer inte på var jag köpt microfiberduken, men det var en "trepack", blå, rosa och gul trasa. Tvättråden är på svenska och den verkar heta "Smart".
 
Senast ändrad:

bauta

Well-known member
Kallt vatten på trasan för att torka av mjölkskumningsröret med, istf varmt. Ngn har tipsat om det. Tror absolut det är bättre.
 

Light Head

Well-known member
Gör den första espresson till polaren,, den andra till dig själv! Det är oftast inget problem och uppfattas förmodligen som väldigt dåligt om du gjorde tvärt om..

Dessutom blir den andra espresson enligt ryktet godare. :wub:
 

Taskete

Active member
Slå på mjölkskummaren, om du har en single bioler, när du ska back flusha. Värmen skapar ett högre tryck som rengör bättre. Gör detta på min Racilio Silvia.

 

hne

Well-known member
Slå på mjölkskummaren, om du har en single bioler, när du ska back flusha. Värmen skapar ett högre tryck som rengör bättre. Gör detta på min Racilio Silvia.

Det bör vara betydligt högre tryck i PF när du backflushar än du har i kokaren när den är ångningsvarm, annars har du seriöst trasig pump. Att varmare vatten löser skit bättre är en annan femma. Jag brukar aktivera ångtermostaten, knäcka ut pucken, borsta kanten på PF, sätta tillbaka och sedan flusha. Då får jag med kafferestera runt kanterna och inte bara från nätet som vid flush utan handtag.
 

TheDude

Well-known member
Knockbox?

Jag har aldrig riktigt fattat vad som är så bra med en separat knockbox i kaffehörnan. Det är ytterligare en sak man måste göra ren. Därför valde jag en annan variant. Jag byggde en egen "knockbox" där pucken går rakt ner i soppåsen tillsammans med allt annat matavfall (som sedan blir biogas).

Se bifogade bilder:
DSC_0319_small.jpgDSC_0321_small.jpg
 

Taskete

Active member
Jag har aldrig riktigt fattat vad som är så bra med en separat knockbox i kaffehörnan. Det är ytterligare en sak man måste göra ren. Därför valde jag en annan variant. Jag byggde en egen "knockbox" där pucken går rakt ner i soppåsen tillsammans med allt annat matavfall (som sedan blir biogas).

Se bifogade bilder:
Visa bilaga 13124Visa bilaga 13125

Håller med. Tror att det finns en trend där det som finns i den professionella världen ska importeras till köket. Gör man bara en eller två kaffe ser jag inget behov.
 
Topp