Ni med Gaggia Classic och Rancilio ångrör...

rannagarden

Well-known member
Har en fråga ang. om ångröret går att svänga in till droppbrickan? Rancilioröret är ju lite längre/större och det ser lite bökigt ut utifall man vill blåsa ur röret eller tappa vatten i spillbrickan. Går det vinkla in röret? Kan röret vara invinklat med pf i maskinen?

/M:blush:
 

HE

Well-known member
Jag hade silviarör på min gaggia och vill minnas att jag satte fast det i "ångläge" kan ha fel.. Alltså det satt fast. När jag flushade så drog jag rätt i en disktrasa vilket funkade kanon. Hoppas det är svar på frågan, iallafall åt rätt håll:blink:
 

rannagarden

Well-known member
Hmm. Så du menar att man inte kan rotera Silviaröret när det väl är monterat? Det låter lite trist. :mellow:

Hittar inga bra bilder eller klipp på Silviaröret på Gaggian där det roteras.
 

HE

Well-known member
Jag lyckades hitta ett youtubeklipp på en gaggia baby där han/hon vred på röret....
Hur eller hur så ångrade jag inte en sekund att jag moddade röret. Det blir en väldig skillnad om man vill åt kunskapen att skumma.
 

gabriel b

Well-known member
På min classic är det fast och går inte att rotera. På min gamla baby gick det då ångröret i babyn är fäst med mjuk (rörlig) slang i en kulled och ej direkt i ett metalllrör som på classicen.
 

rannagarden

Well-known member
Okej. Tack för infon. Jag hade klart föredragit att ångröret fortfarande varit svängbart.

Jag antar att eftersom konstruktionerna på rören (gaggia och rancilio) är eg. densamma i infästningen är det ändå något som gör att rancilion blir fast. Borde ju inte bli så. Knepigt.
 

Turbo-Fredde

Well-known member
Innan man monterar röret så tar man bara smärjelduk/sandpapper och slipar ner utsidan på röret en del så blir det svängbart.
Röret är lite för stort så slipar man inte ner det blir det fast där man drar åt det.
 

rannagarden

Well-known member
Vill bara meddela att röret är bytt. :D

Operationen tog ca 5 min. Det läskiga momentet var eg. bara när det gamla röret skulle lossas då muttern satt hyggligt fast. Men så här i efterhand var det också en baggis.

Gaggiaröret behövde rätas 1-2 mm för att mutterna skulle kunna tas av. Satte röret i ett gummerat skruvstäd och böjde försiktigt och vips så var muttern av. Originalröret ser fortfarande helt och orört ut - ifall man får för sig att återställa maskinen nån gång...

Rancilioröret hade exakt samma diameter och utformning som Gaggiaröret så någon sandpappring var inte aktuell (dubbelmätte med skjutmått). På med Gaggiamuttern och skruva på plats.

OCH - visst går röret att svänga in över spillbrickan! :lol: Svänger hur bra som helst och kan faktiskt rotera 360 (dock inte med pf i maskinen). Men annars nöjd med rörelsefunktionen. Skall testa lite cappu om en stund. :p
 

Pulcino

Well-known member
Känns som det sliter på grejerna :) det är metall mot metall och kan säkert börja glappa om jag skulle svänga in den efter varje skott. Den stör mig inte i utfällt läge heller så :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp