Stor skillnad mellan olika mjölksorter

Lucifer

Well-known member
Jag har haft väldigt varierande resultat med min mjölkskummning en teknik som funkat toppen har plötsligt blivit när på hopplös att lyckas med, efter lite funderande och testande har jag kommit fram till att mjölk har väldigt stora dkummnkngsegenskaper, jag tänkte höra om någon mer haft liknande funderingar.

det är mickroskum för latte art jag strävar efter, jag har provar

arlas baristamjölk
som är lätt att få till ett krämigt och gräddsmakande sött skum med, men den är inte ekologisk och har ett hutlöst pris.

Änglamark Ekologisk 3%
knepig att få till ett fylligt skum, det känns som mjölken är för vattnig och inte håller kvar bubblorna.

Garant Ekologisk 3%
Går efter träning att få till ett perfekt skum för latte art som smakar sött och gräddig fylligt.

Arlas Ekologisk 3%
Har använt men inte tänkt på hur resultatet blivit i förhållande till de andra, jag återkommer med åsikter senare

Järnamjölk Ekologisk 3-4%

Väldigt svår att skumma med blev nästan inget skum alls när jag försökte med min silvia, jag har druckit en fantastiskt god latte på J&N vid mariatorget gjord på denna så det går att få till det på något vis.
 

Wilderwein

Well-known member
Ja jag kan bara hålla med dig det är stor skillnad. Personligen tycker jag Arla standardmjölk ej ekologisk fungerar bäst. Gillar inte smaken på baristamjölken och ekologisk mjölk har en tendens att inte bli lika bra i konsistens.
 

HE

Well-known member
Det där har jag också funderat på. Skrev också en tråd om det där min teori var kornas dagsform ;). Sommar och grönt gräs, glad ko och god mjölk osv....
 

Light Head

Well-known member
Jag har bara erfarenhet fån Arlas gröna... Det har blivit överraskande bra med min Silvia, men förmodligen är det på grund av att jag är så nöjd som jag är med att kunna göra en hyfsad espresso... Köpte den röda i går för att testa om det är någon skillnad.
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Ja, intressant att det faktiskt är så stor skillnad. Håller med om att Änglamark 3% kan vara riktigt svår.
 

Pulcino

Well-known member
Jag har kört två röda Arla och Falköping. Den senare tycker jag ger lite tjockare skum som jag personligen föredrar, svårt det där
 

Lucifer

Well-known member
Roligt och hjälpsammt att få bekräftat att det är skillnad tror inte minst det kan va till fördel för de som försöker lära sig skumma mjölk om de får tag på en så lättskummad från början,
förvånande att arlas icke ekologiska och ekologiska mjölk har sådan Skillnad, vad kan skummbarheten bero på, skulle va skoj om det gick k att urskilja redan på innehållsspecifikatipnen.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Det kanske bara är ren inbillning från min sida, men jag upplever att det är enklare att skumma på UHTad mjölk. Jag kör, nästan uteslutande, med Klöver eller Garant Mellanmjölk och får bra resultat. Eftersom dottern dock inte gillar att dricka den (och knappt jag heller för den delen) ren eller som O'boy, har jag ibland köpt Arlas mellanmjölk. Visst går den också att skumma, men den UHTade ger bättre resultat och jag tycker att det är enklare att jobba bort eventuellt bubbelbad med den senare.

Som sagt: kanske bara inbillning, men, men...

//Stefan (som just nu enträget tränar på att få till rosettor igen och dricker gott kaffe under tiden)
 

osks

Well-known member
Jag upplever att det skiljer även inom samma sort, och att man knappt kan lita på någon. Den som har varit mest konsistent är Arlas baristamjölk.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp