Overhaulin Faema e98 Compact A1

Konrad78

Well-known member
e98-compact-a1.jpg 644044_10151295002301061_1504084412_n.jpg

Etter å et par år borte fra hobbyen, tok jeg Faemaen opp fra kjelleren og skulle lage en kopp.
Det kom ikke vann til gruppen, så ny demontering og feilsøking måtte til.

Etter descaling og rensing av kobber og messingdeler, fant jeg til slutt problemet; telleren til vannmengden (flowmeter) var tett.
Etter en rens, kom det vann igjen :)

Siden jeg var så godt i gang, og maskinen var nyrenovert, bestemte jeg meg for å lage en trykktester till portafilter. Med en lufttrykksmåler
fre Biltema, og en custom made (har en kompis som er CNC ingeniør) overgang fra gjengene på PF til trykksmetaren, hadde jeg en grei løsning.

Satte fornøyd PFet i maskinen og startet pumpen, og trykket stoppet ikke... Måleren går til 14 bar, og trykket stoppet ikke der, så jeg måtte stoppe maskinen.. *Justerte ned trykket på skruen og testet igjen, nå stoppet det på ca 6 bar. Da var det enkelt og starte pumpen igjen, vente til fullt trykk, og justere trykket til ca 10,2 bar, noe som i teorien skal gi ca 9,7 bar som forhåpentligvis blir et greit utgangspunkt.
Tror ikke jeg hadde justert skruen før, så mulig jeg har brygget mine espressoshots på XX bar tidligere.. Håper at jeg nå muligens kan få ENDA bedre shots enn sist jeg brukte maskinen. :)

Når jeg først var så godt i gang med oppussinga, begynte jeg og pusse dekkplatene på siden og bak maskinen, da de hadde noen rustflekker.
Tanken var å lakkere de i matt svart, men etter litt photoshopping med svarte flater, syns jeg den ble eltfor massiv og mørk, så nå har jeg lånt en pusserondell, og fjerner all lakk, og børster stålplatene.

Sokkelen(bunnen) og platene øverst på maskina har jeg lakkert med svart halvblank billakk. Merket på baksiden lakkerte jeg også svart, og pusset fram logoen.


Mangler nå og pusse ferdig og børste to plater, så er maskinen komplett overhauled.

Flere bilder kommer :)
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp