Min första espresso är nu tillverkad!

Light Head

Well-known member
Tillslut har jag fått tag på en Rancilio Silvia, som jag tror är en bra start på min resa genom kaffets outgrundliga områden...

Har nyss avklarat först en espresso,com smakade sådär... Men gjorde sedan en capucino som var riktigt god, i vilket fall riktigt okej!


Än så länge har jag ingen kvarn,, så det blev en bruk färdigmalet Lavazza (svart burk).



I morgon tror jag att jag försöker hitta någon annan sort färdigmalet. Tips? Det är ju söndag... ICA?
 

Fi

Member
Om du ber snällt brukar caféer som säljer kaffe kunna mala åt dig, så gjorde jag innan min första kvarn.
 

Light Head

Well-known member
Bra tips!

Måste skaffa mig annat kaffe än Lavazza Espresso... Inget jättefel på det, men än så länge blir det bäst till capucino. Kanske kan jag lära mig så att det även blir bra som espresso?
 

Gringubben

Well-known member
Bra tips!

Måste skaffa mig annat kaffe än Lavazza Espresso... Inget jättefel på det, men än så länge blir det bäst till capucino. Kanske kan jag lära mig så att det även blir bra som espresso?
Färdigmalet Lavazza är till för mokabryggare trots att det står espresso på burken.
Måste vara mycket svårt att använda i en halvautomat och få vettigt resultat.
Som den innan skrev; gå och köp bönor som du får malda hos något fik eller specialbutik, så ökar chansen till bra skott.
Du kan be dem mala i ett par olika grader för att öka chanserna.

Du bor ju i Göteborg, så där finns bra ställen att handla på.
Sedan är det bara till att scanna blocket efter en vettig kvarn.
 

Light Head

Well-known member
Vettig kvan.. Om du rekommenderar tre olika. Billig, mellan och exklusiv?

Vad är billigt? Men t.ex. 1000/2500/5000:- i butik?
 

Stefan Böna

Mr Microtext
En bra NY kvarn får du nog räkna med att ge minst runt 5k för (Compak K3, Rocky eller liknande). Däremot kan du säkerligen, som Gringubben skriver, hitta en vettig kvarn begagnad på nätet (typ Blocket).

Sanningen är den - och detta utan någon som helst modifikation - att utan en kvarn lär du aldrig få till en ordentlig espresso. Definitivt inte ur Silvian. Hon är petig gällande malgrader hon nämligen...

//Stefan (som haft både en Silvia och en Rocky och som inte fick till det före den sistnämnda)
 

Gringubben

Well-known member
Just Rocky kostar inte 5K ny, snarare runt 3, men Compaken gör det.
Räkna med halva nypriset på de små instegskvarnarna, de är t.ex. Rocky och M-203. Allt som kostar mindre än 2700 nytt i butik ska du vara skeptisk till.
Går man upp till större kvarnar, så blir de förhållandevis billigare på Blocket än halva nypriset. En kommersiell kvarn för runt 7K kan gå för 2 ibland.
Däremot är inte Blocket nerlusat med bra kvarnar till rätt pris, så det kan vara bra att kolla annonserna här på forumet om det är någon som ännu inte blivit av med en kvarn till salu.
Räkna med från 1500 och uppåt för en beg, har du tur så finns klipp ibland.

OT: Jag såg en Classic härom dagen för 500. Den annonsen fanns i exakt 12 timmar.
 

Light Head

Well-known member
I dag fick jag till, en helt annan smak.... Gårdagens Americano var god, men dagens var godare. Tampade lite hårdare och körde så länge det såg bra ut,, 35 sekunder från start. Gårdagens tydliga smak av 99% mörk choklad sjönk till 80 och nu blandade det in sig en tydlig jordighet. :)

Det är kul detta!

Fick till bättre värme också. (samma färdigmalda Lavazza espresso, men skall nu till Kaffemaskinen för att hitta något annat)
 

pojoel

Well-known member
Jag har oxå handlat mig en Silvia. En piddad och V3-pimpad V2.
Kvarnen fick bli en Lelit PL043MM från coffee24.de. 169€ för en steglös kvarn med koniska malskivor lät bra. Än så länge är jag nöjd, men eftersom jag är en noob kanske jag inte fattar bättre, men jag rattar glatt på!

Jag har avverkat en 400g-påse Genuin Espresso från Sandby och är inne på en Kalas-Espresso nu. G-E:n var smaskig. Riktigt smaskig när jag fick till inställningarna för _den_ blandningen.
En intressant, om än lååång, läsning kan också vara http://www.espressomyespresso.com/ , en nästan överpedagogisk genomgång av en mycket beslutsam mans väg till god egenproducerad espresso mha en Silvia...
 

Light Head

Well-known member
Kom hem för en stund sedan och har nu precis provsmakat det nyinköpta kaffet "Espresso Milano" (Waxholms kafferosteri) och det smakade ju riktigt gott t.o.m. på första koppen, Americano.

Americano -5383.jpg
 
Senast ändrad:
Topp