Månadens kaffe November 2012

svartvest

Well-known member
Nu gör vi en test om vi kan samtala smak via nätat...Min tanke är att få utveckla ens smaklökar, hur får man fram den bästa smaken..
Skriv kortfattat om bryggmetod, vatten och kaffemängd. Vilka smaker känner du?

Kaffet som jag tänkte vi skulle börja med är:

Kenya AA Kangocho är del i J&Ns serie "The Big Five".
Smakbeskrivning från J&N: Silkeslen munkänsla med påtagliga toner av fullmogna svartvinbär och ett avslut i sötaste blåbär.

Nu provar vi, i positiv anda för att utvecklas som kaffedrickare..
 

rannagarden

Well-known member
Skall försöka hänga på... Finns det nån deadline för att få vara med eller är tråden öppen framåt? Dvs varje månad öppnas en ny böntråd som sedan kommer ligga öppen för kommentarer som man kan haka på när man har bönan hemma? :)

Persomligen köper jag inte bönor varje månad utan kör en större beställning som får hålla ett par, tre månader. Men skall försöka haka på. Låter kul.
 

svartvest

Well-known member
Jag tänker att den får vara öppen, Kangocho är ett ganska nytt så att alla kan få tag i det. Själv har jag provat någon kopp espresso, och det blir bättre och bättre. Smak av vinbär, blåbär vet jag inte riktigt om jag kan hitta, dock en bärsmak...
 

wernham

Member
Som fantast av de flesta bönorna från östafrika tycker jag det är en riktigt bra böna.
Bra och frisk syra med lång eftersmak. Tycker även den får en extra dimension om man kör lite mer finmalet än normalt.

Dricker den nästan uteslutande som espresso men tycker den fungerar bra som americano också.

Lyckas dock , precis som ovan skribent, inte riktigt hitta någon blåbärssmak.
 
Senast ändrad:

svartvest

Well-known member
Idag har jag haft ledig dag och aeropress har gått varm.

Första körde jag med coavafilter och sedan tog jag och körde igenom pappersfiltret gillar rena kopp kaffe, klart och svart. viniös doft och en smak av skogsbär men är fortfarande inte riktigt blåbär..möjligen drottningsylt...

Trodde nog att den skulle blomma mer, med brygg, god helt klart men lite blek i smaken för att vara en kenyan.
 

MattiasL

Well-known member
Nu är bönorna beställda, de gick tyvärr inte att få tag i på annat sätt här i stan. Tänkte jag skulle jämföra med en hemrostad böna från Kenya också.
Lider tyvärr av espressomaskinsbrist ett tag till så moka och presso-kannan får väl gå varma istället.
 

MattiasL

Well-known member
Fick hem bönorna idag. Kört en första kanna press.
Rostdatum 11/10. Så över en månad gamla. Jag tror tyvärr att det kan påverka smaken.

En liten observation tycker jag är att det, för mig, är en ganska ljus rost. Ljusare än jag tycker jag får från ex. Costas.

Jag är verkligen ingen välutvecklad palett, men iaf. (Försöker utgå från de smak dimensioner som Kenneth Davids skriver om i "home coffee roasting", ex djup (hur lång eftersmak), kropp (hur "stort" kaffet känns i munnen, komplexitet (hur många olika smaker som finns), syra (motsvara det torra i vin), sötma, och fler som jag inte kommer på på rak arm.

Försökt att brygga efter vad jag uppfattar som standard för presskanna, dvs 7g/ml, runt 90 tradigt vatten, dra ca 3,5 min, lite mer grovmalt än brygg.

Jag upplever en ganska liten kropp men väldefinierad syra, ingen beska att tala om och inte särskilt komplex smak. Ganska sött och sen kommer en parfymigt bäriga smaken. Utan mjölk tycker jag den smakar bränd knäck men mjukas upp ganska mycket med mjölk och smakar då mer dt jag troende beskriver som 'Drottningsylt" svartvest. Jag tycker det känns som både lite blåbärs och hjortronsmak. Eller rättare sagt "smak av" blåbär och hjortron, lite konstgjort och kemiskt eller parfymigt.

Inte alls otrevligt kaffe, men jag tycker jag får ut mer och djupare smaker, sötma och syra från den kenyan jag rostar själv (Kenya AA plus Kiangai-estate), men jag gissar att mitt ganska gamla rostningsdatum kan ha lite med saken att göra.

Imorgon blir det lite test med moka-bryggaren. Är tyvärr espressomaskinlös ett tag till så jag får hålla mig till press och moka för tillfället.
 

osks

Well-known member
Jag fick mitt i mitten av förra veckan, men har glömt skriva något. Det var samma rostningsdatum som ovan (11:e oktober). Nu har jag inte testat det här tidigare, men jag tror också att det hade varit ännu bättre lite färskare.

Min favoritbryggmetod just nu är Hario v60 (dvs droppbryggning med filter). Vid bryggning doftar det lite som att koka svartvinbärssylt, inte otrevligt! (Fast det var nästan bara på ett par decimeters avstånd som det doftade riktigt bra.) (Edit: 28 eller 24g och 400g vatten i ett v2-filter har jag använt. Bryggtid runt 3.5 minuter, vilket jag tror är rätt välextraherat med min malningsgrad.)

När jag doserade 7g/dl så blev det förvånansvärt kraftigt och lent, nästan lite smörigt. Med 6g/dl blev det mer "som vanligt". Båda funkar bra.

Jag hade glömt av att skriva i tråden och nu börjar kaffet verkligen ha sett sina bästa dagar, så det är svårt att känna några tydliga smaker (det är svårt nog annars att sätta ord på det, om det inte är något som kommer som en käftsmäll). Viniös syra, bärigt, mycket och mjuk sötma på slutet. Smaken av svarta vinbär har hela tiden varit rätt tydlig och med lite vilja går det att känna den än idag.


Trevligt initiativ i alla fall!

Jag föreslår en omröstning om vad som ska vara månadens kaffe i december. Kanske en tråd för att nominera kaffen till omröstning också?

Personligen föredrar jag starkt kaffen som inte bara är för espresso, dels för att jag knappt brygger espresso hemma just nu, men också för att det är lättare för alla att vara med. Det är också bra om det inte är för svårt att få tag på kaffet färskt (det här är absolut inget klagomål på den här månadens kaffe, utan bara ett förslag om att man kanske ska ha det i åtanke så man inte väljer något som är på utgående, så folk har svårt att få tag på det).
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,674
Inlägg
155,767
Medlemmar
19,368
Senaste medlemmen
Manglund
Topp