Mazzer mini type e - sekunder -inställning för dubbel?

Spider

Well-known member
Tacksam om ni som har en Mazzer mini e kan dela med er av vilken inställningar (i sekunder) ni har för enkel och dubbel.
Själv kör jag på 22.00, just nu DaMateo kaffe i kvarnen, skulle behöva köra på nästan 24.00.
Vad har ni för inställning?
 

larjo11

Well-known member
Det finns nog inget bra svar på denna fråga.
Man måste justera malningengraden på kvarnen hela tiden. Det beroende på hur färska och hur hårt rostade bönorna. Ligger bönorna länge i hoppern måste man mala lite finare. Då kan man inte ha någon exakt tid inställd. Jag har en lite kortare tid inställd o duttar sedan några gånger tills jag fyllt filtret.
 

snabbkaffe

Well-known member
Ligger på ungefär samma. 20 sek, sen fyller jag på med den manuella knappen så att det blir tillräckligt.
Varion jag hade innan körde en dubbel på 13-14 sek :angry:
 

consensus

Active member
Hej, det beror helt och hållet på böna. Just nu har jag fem snäpp finare än "fabriksnollan" och kör 18 sekunder för en dubbel.

Säg att malgraden varierar +/- 2 snäpp på skalan beroende på böna, och tiden varierar +/- 3 sekunder. Detta är min erfarenhet så här långt. Ju finare malgrad, desto längre maltid.
 

AndersL

Well-known member
När jag köpte min mini e så blev det även en 21grams vst korg. Lyckades inte fylla den trots jag maxade skalan på 30sek (har den nya med digital inställning). En vanlig 17g dubbel tog ca 22-25sek.

Det finns dock en galet bra lösning. Byt malskivor till super jolly. Den blir nästan dubbelt så snabb. Kör nu en 15g vst och det tar 12sek.
 

Steven

Active member
Vet du om det fortfarande går att byta till Super jolly skivor på dom nya maskinerna som är tillverkad i år?
Tänkte om Mazzer har gjort några förändringar för att förhindra denna modifikation.
 

AndersL

Well-known member
Min är väl förmodligen tillverkad 2012, så tyvärr ingen aning. Finns det någon som påstår detta eller att mini e är uppdaterad för 2013?
 

pojoel

Well-known member
Nu kanske jag klampar på här som flodhäst i en Orrefors-outlet, men varför ha bönor i kvarnen?
Besparar man sig inte mycket huvudbry om man väger upp sin böndos och sen kör tills kvarnen är tom?

Frågas, kom.
 

AndersL

Well-known member
Tyvärr inte, klumparna bildas av antistatiska gallret samt att kaffet rullar ner för tratten. Jag upplever dock inte att jag fått mer problem med kanaler sedan bytet.

Många har gjort denna mod i staterna och för vanligt hemmabruk verkar inte motoreffekten vara ett problem. Kan min gamla Isomac kvarn spotta ut 1g/sek på 100watt så borde väl en Mazzer klara 1,1g/sek med 250W. Visst det belastar mer men istället för 50år så håller den 25år? Vem vet men jag tar definitivt risken, för den är helt enkelt olidligt slö original.
 

Steven

Active member
Nop det var bara jag som undrade för att jag är lite sugen på att köpa en Mazzer Mini + SJ skivor.

Det är väl inga nya hål som behöver borras för att SJ skivorna skall passa på Minin?
 

maartyn

Active member
Det är olika skivor i Mazzer Mini (med dosator) och Mazzer Mini E. Super Jolly-skivorna har samma storlek som de i Mazzer Mini E och passar således inte till Mini med dosator!
 

Manonwheels

Active member
Så vinsten med Jolly skivor är enbart snabbare malning? Finns det olika typer av SJ skivor med olika egenskaper eller "bara" en sort?

En fråga till (med risk att framstå som...) Hur ser man enklast skillnad på malningsgrad för espresso? Har kört Rocky och nyligen växlat upp till Mini E men tycker det är rysligt svårt att jämföra malningsgraden med "blotta ögat". Behöver jag gå till optikern eller är det så att skillnaden enklast/tydligast märks på tid/volym m.m. vid extraktion?
 

consensus

Active member
Du märker det på extraktionen, tid, färg, mm. Det påverkas också av handlaget (läs tampning), så det är inte trivialt.

Vi bytte bönsort igår. Hade mycket robusta i förra blandningen, så det kommer mycket crema tidigt, och det kräver finare malning. Ny sort med mindre robusta och med samma inställning gav tvärstopp i extraktion. Det kom knappt en droppe. Fick gå upp två hack på Mini E:n.
 

dryfly

Member
Har bytt till Super Jolly skivor på mini A. Tiden blev från 24 sek till 11 sek med de nya skivorna!
Skivorna köptes på Espressokompaniet i GBG för 660 kr. Rekommenderas.
Dom säljer E61 bottenlösa handtaget för 300 kr.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp