Finkaffe för dyrt

Light Head

Well-known member
Finns det något kaffe som är extremt prisvärt? Malet resp. bönor...

T.ex. det roligaste som finns är ju att hitta ett vin på systemet som smakar 150:- när det kostar 49:- eller?? Smaken är ju som baken, men de som lägger lite tid på att känna efter känner skillnaden oavsett om det är smaker man själv föredrar, typ.
 

Spider

Well-known member
Har testat det mesta...just nu faller smaken mest för DaMateo kaffe, det är njutning det. Man kan jämföra det här med kaffe med vinet, visst kan de 59kr var goda oxå men allt för oftast är de dyrare viner svårt att misslyckas med.
Min gamla favorit var Molinari Oro inte så tokigt men jäkla skillnad mot DaMateos kaffe, men visst skulle jag önska om det är si så där ca 40% billigare, skulle aldrig köra med fulkaffe igen :)
 

hne

Well-known member
Då måste du köra små enkelskott? Själv kör jag med dubbelkorgar specade för 18 gram kaffe men med svinn (om kvarnen stått still mer än ett par minuter tömmer jag till exempel alltid ut en skvätt motsvarande det halvmalda mellan skivorna) räknar jag med att det går minst 25 gram bönor per servering och därmed minst 25/1000*400=10 SEK. Med en dubbel morgon och kväll, mer på helger och när jag har besök, gör jag nog av med någonstans runt 2 kg i månaden.

5 för enkel och 10 för dubbel, ja. Och här går bara två dubbla om dagen i snitt.
 

MattiasL

Well-known member
Här i stan har vi Costas rosteri, riktigt, riktigt bra kaffe han gör. Många goda singlar, ofta ligger dom dock runt 400-600kr/kg varför de inte går att köpa hela tiden. Lösning? Rosta själv! Mer prisvärt än att köpa råkade för runt 90krkg och rosta i en 200 kronors popcornmaskin har jag svårt att se.
 

osks

Well-known member
Jag tycker att man då och då bör fundera lite på vad det är man betalar för. Åtminstone för specialkaffe så har varje kaffeböna plockats för hand av någon, och det är mycket jobb med att producera kaffe av hög kvalitet.

Tror inte det här är en någon ny artikel, men den är intressant ändå: http://timwendelboe.no/coffee/coffee-prices/

Sen är det klart att om man tycker om kaffe och känner att det svider i plånboken när man köper det kaffe man vill dricka, så är det såklart jobbigt och inget konstigt att man önskar att det vore billigare.
 

confuzed

Well-known member
Jag tänker mig att grundpriset på en vara är den samma men sen får du dra av på priset för olika saker. Dåligt miljöansvar, då blev det lite billigare, dåliga arbetsvillkor, japp drog ner priset lite till, dålig kvalitet, åh ännu lite billigare, man kan spara in på alla möjliga sätt helt enkelt. Och detta gäller allt möjligt, mat, kläder etc.

Villkoren för de flesta kaffebönder är inget vidare, kaffet förs till stora kaffestationer och därifrån köper de stora rostarna, utan att ha koll på råvara, ursprung, arbetsvillkor etc. En slowroast som är rätt ljus, kräver en annan kontroll vilket kräver att man rostar mindre batcher åt gången, så mantimmarna som går åt till att rosta samma mängd som stora rosteriet är ett annat. Så det är bara naturligt att priserna blir högre, och åtminstone jag tycker att det är värt att betala det för bra kvalitet. Har dock alltid lite råkaffe hemma som jag kan använda när jag har en fattigare period.

Men frågan är är kaffet för dyrt eller är vi bara så vana vid att någon annan betalar priset i miljökonsekvenser och dåliga arbetsvillkor och minimumlöner att vi blundar för att specialkaffet kostar lite mera vad kaffe borde kosta.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Meh, vill ni få finkaffe till lågpris, köp råkaffe och rosta själv. Finns inget bättre än nyrostat, I kid you not!

Offtopic... Molarin, Stadens Kafferosteri? Kul! Hemsida?
 

Zoogs

Member
Testade en påse för en tid sedan, men det var för mycket syra för min smak. Av de billigare sorterna vill jag påstå att Arvid Nordquist Espresso smakar riktigt bra. Möjligen något överrostade bönor, men lite syra och robust smak. Också en av de få masstillverkare som sätter ut rostdatum och med lite flyt hittar man en någorlunda färsk påse.

Ja EspressoHouse har nytt kaffe, men priset är fortfarande 199:- för ett kilo. Iaf i fredags när jag köpte en påse.

Min uppfattning är att det nya kaffet är mer fruktigt och syrligt än det som kom ifrån J&N.
 

Furioso

Active member
Bra val. Verkar som du köper Dolce Crema. En av våra storsäljare.
Vill du veta mer om Italcaffe, kontakta Aposto AB
 

svartvest

Well-known member
Italcaffe...är inte något specialkaffe...om det är det redovisa vilka kaffebönor det är i blandningen, var har odlats, vem har odlat kaffet....
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
Italcaffe...är inte något specialkaffe...om det är det redovisa vilka kaffebönor det är i blandningen, var har odlats, vem har odlat kaffet....

enda infon jag kunde hitta var att kaffet är italienskt och rostat i italien, samt info om olika storlekar på förpackningar och liknande..
...inte ens informtion om vilken typ av bönor, alltså arabica, robusta osv..

känns lite som gevalia/löfbergs osv..
...men då kanske lite dyrare. :/
 

Thomas

Well-known member
enda infon jag kunde hitta var att kaffet är italienskt och rostat i italien, samt info om olika storlekar på förpackningar och liknande..
...inte ens informtion om vilken typ av bönor, alltså arabica, robusta osv..

känns lite som gevalia/löfbergs osv..
...men då kanske lite dyrare. :/

Tja, Italcaffe är väl som så många andra Italienska kaffemärken i samma "liga". 50-80% hygglig Arabica utblandat med resterande Robusta av dito hyfsad kvalitet = ett rätt beskt och oharmoniskt kaffe för den som tycker om rejäla grejer i form av snabba kickar Espresso, eller med mycket mjölk.

Har genom åren; närmare tjugo nu med Espresso-maskin testat rätt få Italienska märken som hållit en jämn och vettig kvalitet.
Bara för att Italienarna mer eller mindre uppfunnit Espresson och dricker kopiöst med Mokka-kaffe innebär inte det med automatik att deras kaffe håller någon särskilt kvalitet. Visst sticker jag ut hakan nu litegrann, men det är knappast någon hemlighet att mycket av nytänkandet kommer från andra länder än Italien..

Johan & nyström har flera sorter på påse som ligger runt 260-300 kronor kilot (mätt 0,5 kilos påsar), eller 0,25 kilos påsar som räknat kilopris landar runt samma summor. Du har då en kvalitet som är i en helt annan division än billiga Italienska märken. Först med märken som Mauro har du något som är i närheten kvalitetsmässigt; och då är priset i samma nivå.
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
..Johan & nyström har flera sorter på påse som ligger runt 260-300 kronor kilot (mätt 0,5 kilos påsar), eller 0,25 kilos påsar som räknat kilopris landar runt samma summor. Du har då en kvalitet som är i en helt annan division än billiga Italienska märken. Först med märken som Mauro har du något som är i närheten kvalitetsmässigt; och då är priset i samma nivå.

Sant.

men då får man ju info om vad påsen innehåller med. ;)

Betalade BTW, 2800 för 10.2 Kg råkaffe från Sumatra, ca 274 Kr./kg.
räknas det som "för dyrt"?

bra kaffe tycker jag är värt att lägga pengar på,
man vill ju att familjerna som gör kaffet ska kunna fortsätta med sin grej med. :)
 

hne

Well-known member
För den kvantiteten är det kanske inte jättedyrt. Men med tanke på att du kan köpa råkaffe av toppkvalitet för 80kr/kg av en t.ex. Nordic Approach så känns det inte direkt billigt.

Meh, och jag som just shoppat 1kg råkaffe för 175kr...
Ska man själv ordna frakt från Oslo blir det nog inte så kul att köpa små mängder. Jag kommer följa hur Nordic Approach utvecklas, tack för tipset!
 

martink78

Well-known member
För den kvantiteten är det kanske inte jättedyrt. Men med tanke på att du kan köpa råkaffe av toppkvalitet för 80kr/kg av en t.ex. Nordic Approach så känns det inte direkt billigt.

Säljer de verkligen till privatpersoner då? Nu har jag bara skummat deras sida men de ser ut att vända sig till rosterier och 80kr/kg är ju ex moms, om det är det Etiopiska exemplet på $11,55 du räknat om.. ?
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
Nordic Aproach verkar stabila, men ganska blandade bönor.. ...just de jag köpte är artrena.
Sen är ju inte jag heller något jätte rosteri.

Jag har hört av mig till dem och får se vad som händer. :D
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,653
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp