Finkaffe för dyrt

Zoogs

Member
Reflekterar lite över priserna på rostade bönor i vårt land. De flesta mikrorosteriers kaffe hamnar oftast på ett utpris mellan 300-400 kr/kg. Det finns givetvis undantag, men de flesta sorterna ligger däremellan.

Zoega som åtminstone försöker göra något extra av sina Espressobönor (därmed inte sagt att det lyckats), har en prissättning på ca 75 kr för 500 gram, alltså ett kilopris på 150 kronor.

Visst får man det man betalar för. Våra mikrorosterier gör ett mycket bra jobb, och deras kaffe slår givetvis de större leverantörernas kaffe alla dagar i veckan. Jag förstår givetvis att skälen till prissättningen är många, begränsad omsättning med relativt små kvantiteter, stora investeringskostnader, högre inköpspriser, osv.

Det verkar dock som att prissättningen med 300-400 kr/kg tagits av hela mikro-branschen. Den höga prissättningen tror jag endast gynnar Zoega med flera att på sikt ta över större delar av marknaden, även när det gäller "finkaffe".

Vore intressant att höra andras åsikter i ämnet. Dessutom tar jag gärna emot tips om lite billigare kaffebönor som smakar fint, gärna Arabica för Espresso.
 
Senast ändrad:

later

Well-known member
Jag köper mitt på Hemköp
Musetti i brun påse 47:95 för 500 gr
mycket stor omsättning, kan vara ganska färskt,
trotts resan från italien, i påse med ventil
arabica-robusta blandning ett fynd för detta pris
 

Mayhem

Well-known member
Espresso House husblandning rostas numera av Johan & Nyström, den är väl inte så spännande kanske men helt okej för den tvåhundring som en påse kostar (och 10% rabatt om man laddar pengar på ett stammiskort att betala med). Slinker ner en sådan påse ibland när kassan börjar eka tom men annars går nog de flesta kaffen jag köper runt 400:-/kg.
 

hellgun

Active member
Espresso House husblandning rostas numera av Johan & Nyström, den är väl inte så spännande kanske men helt okej för den tvåhundring som en påse kostar (och 10% rabatt om man laddar pengar på ett stammiskort att betala med). Slinker ner en sådan påse ibland när kassan börjar eka tom men annars går nog de flesta kaffen jag köper runt 400:-/kg.

200:- för hur stor påse? Sist jag kollade hos dem (i Gbg) så var det 350g-påsar, eller nåt liknande. Kostade iofs inte 200:- heller men mer än så per kg.
 

Molarin

Well-known member
Espressohouse har slutat med Johan & Nyström och använder nu Solberg & Hansen. Säkert andra påsar och priset.
 

Mayhem

Well-known member
200:- för hur stor påse? Sist jag kollade hos dem (i Gbg) så var det 350g-påsar, eller nåt liknande. Kostade iofs inte 200:- heller men mer än så per kg.
Kaffet jag pratar om fanns endast på 1 kg påsar, de mindre 350 g påsarna var deras bryggkaffen. Men nu är det tydligen annat rosteri och andra kaffen igen säger Molarin...
 

EspressoChristian

Well-known member
Ja EspressoHouse har nytt kaffe, men priset är fortfarande 199:- för ett kilo. Iaf i fredags när jag köpte en påse.

Min uppfattning är att det nya kaffet är mer fruktigt och syrligt än det som kom ifrån J&N.
 

lennart

Well-known member
Frågan blir när man säljer billigare kaffe vad är det för kvalitet?
När jag köpte mina senaste råkaffebönor så kostade dom ca. 150 kr/kg plus frakt och då var det 50 kg.och sedan förlorar man ca.20% i rostningen.
Köper man billiga lågkvalitetsbönor så kan man sälja billigare.
 

martink78

Well-known member
Jag tror det är meningslöst att jämföra specialrosteriernas priser med de stora jättarnas. De lirar i helt olika ligor både i mängd och kvalitet... Och om någonting så finns det utrymme för ännu dyrare specialkaffen om man ser hur det ser ut på andra marknader som öl, ost, vin etc. Där är skillnaden i pris ju ofta ännu större än hos kaffet.
Jag tror egentligen det stora problemet är just inställningen att kaffe är nått som skall vara så billigt som möjligt.. Och för all del är det ju inte bara kaffe som har det problemet, många andra livsmedel lider av det också.
 

Alfredo

Well-known member
Jo jag tror också att specialkaffet behöver få kosta en del för att ge utrymme även för små aktörer. Dessutom är det ju inte fel att man som hemmarostare har chansen att få ner priset en del.
 

nikke

Well-known member
Något som har testat denna?

139:- för ett kilo.
 

Bilagor

  • Dorcaf_arancio_1000_small.jpg
    Dorcaf_arancio_1000_small.jpg
    4.2 KB · Visningar: 114
Senast ändrad:

hne

Well-known member
Ska man köpa kaffe i Liljeholmen tycker jag Bönor och Blad är bättre, även om de bara säljer J&N. Ska man ha sig en kaffe går man tvärs över till Bravo.

Åter till ämnet, pris på kaffebönor: med svinn och sånt blir kostnaden alla gånger under 5kr/shot vid 400kr/kg. Även om jag ligger i går det inte mer än ett kilo i månaden. Om man bälgar i sig kaffe kanske man ska snegla mot någon slags bulkleverantör? Folk som röker ett paket eller två cigaretter om dagen brukar inte med bestämdhet hålla sig till enbart cubanska cigarrer, right? Och precis som man kan rulla egna cigaretter kan man rosta egna bönor.

Rostat kaffe är en färskvara. Om rostdatum var tydligt angivet på förpackningarna skulle jag köpa annat än specialkaffe. Mer än åtta veckor efter rostning har jag inte hittat kaffe som blivit bra som espresso. Jag hoppas Zoegas hör det: åtta veckor, inte månader. Än värre är att de stora bjässarna envisas med 12-18 månader "hållbarhet". Så, 300-400kr/kg får det bli tills vidare :blink:
 

Mayhem

Well-known member
Åter till ämnet, pris på kaffebönor: med svinn och sånt blir kostnaden alla gånger under 5kr/shot vid 400kr/kg.
Då måste du köra små enkelskott? Själv kör jag med dubbelkorgar specade för 18 gram kaffe men med svinn (om kvarnen stått still mer än ett par minuter tömmer jag till exempel alltid ut en skvätt motsvarande det halvmalda mellan skivorna) räknar jag med att det går minst 25 gram bönor per servering och därmed minst 25/1000*400=10 SEK. Med en dubbel morgon och kväll, mer på helger och när jag har besök, gör jag nog av med någonstans runt 2 kg i månaden.
 

nikke

Well-known member
Jag har genom åren testat rätt många sorter och även rostat själv en hel del.
Det jag har kommit fram till är att jag gillar dom billigaste sorterna bäst. Ofta med hög halt robusta.
Undantaget när jag rostade själv. Men av olika skäl rostar jag inte längre hemma.

Nu har jag Iofs aldrig köpt kaffe för mer än 300:-/kg.....
 
Topp