Riktigt kaffe framtid och utveckling

svartvest

Well-known member
Det känns som RK har lite stagnation just nu. Många är inne och tittar men inte inloggade, visst går jag in ibland och gör en snabbkoll.
Jag tror det är viktig att man loggar in, gör en ordenlig profil för att skapa ett nätverk. Så det vill jag uppmana alla till.

Sedan har många kaffenördar gått vidare till att bli proffs på olika sätt, kul men det skulle vara utvecklande om denna kunskap kunde delas. Det är en from önskan, sedan förstår jag om livet ser annorlunda ut.

Jag skriver inte detta för att racka ner på någon utan för att forumet är viktigt för mig, i den kaffeöken jag bor i...
Vad säger ni där ute??
 

gabriel b

Well-known member
Håller helt med. För mig är RK lika självklart som mitt morgonkaffe. Vet att jag kanske ställt många tveksamma/dumma frågor på forumet. Men den som inte frågar får inte veta.=)
 

EspressoChristian

Well-known member
Jag håller också med om att det är lite mindre aktivitet på forumet nu än för några år sedan.

Delvis tror jag att det beror på att några av eldsjälarna som skrev tusentals inlägg verkar ha blivit mer passiva. Jag menar t.ex. theseal och Kaffegalningen..

Sedan känns det också som att mkt av den experimentlusta och det stora erfarenhetsutbytet som tidigare förekom har minskat kraftigt.

När hade vi t.ex. senast någon RK irl träff?
 

HE

Well-known member
Jag kan bara tala för mig själv. Jag har jobbat mig upp till min morgonlattenivå. Hinner liksom inte med mer... Kan bero på att jag köpt på mig lite höns som tar lite tid. Däremot får jag ju ägg till frukost. :lol:
Om vi döper om forumet till riktigt hönskaffe kanske jag får fart igen...:blink:
Men jag håller med, vi har tappat fart...
 

svartvest

Well-known member
Visst är det så att man kan tappa intresset, eller något annat upptar ens tid.
Att träffas IRL är roligt, jag tror att sådant måste vi ta tag i lokalt. Tyvärr så skriver många inte in vistelseorten på profilen, vilket är tråkigt. Det skulle vara väldigt kul om alla gjorde det, speciellt när man som jag bor på ett litet ställe. Sökfunktionen har förnärvarande lagt av men jag vet att Molarin jobbar på det.

Tredje vågen, eller det som kallades tredje vågen har lagt sig, jag tror det beror på att man har blivit proffs och kanske även att man som proffs vill tjäna pengar på det man gör och att tiden är begränsad...

Det går idag en ganska skarp dragen gräns mellan amatörkaffenörd och "specialkaffebranchen". Detta tror jag är till allas nackdel, proffsen all kunskap om kaffet men det begränsas ganska tydligt idag till storstäderna (några få andra orter). Bloggarna har idag, tyvärr blivit bara snygga kort och kaffefolk, jag kanske ralierar lite men i stora drag är det så. Kaffenördar finns överallt, jag får regelbundet frågor och funderingar kring kaffe och det jag vet det sprider vidare och intresset för bra kaffe växer vidare... Det skulle kunna bli något väldigt bra och givande för alla.
 
Senast ändrad:

martink78

Well-known member
Det är nog en ofrånkomlig utveckling när en bransch mognar och blir mer professionell. I en ny bransch krävs det rätt lite för att bli expert men i takt med att fler får mer erfarenhet så blir naturligtvis klyftan större mellan proffs och amatörer. Jag har full förståelse för att man som proffs hellre pratar med andra proffs än med glada amatörer. Nivån på diskussionerna blir ju en annan och utrymmet för löst tyckande aningen mindre.
 

Alfredo

Well-known member
Vad som borde hända kan man tycka är att diskussionerna runt tekniken borde svalna en del. Jag skulle nog tycka att det vore intressant med mer fokus på kaffet i sig. Det känns som kunskapen kring bönor och förädling generellt sett är ganska låg om man jämför med t.e.x vinvärlden.
 

svartvest

Well-known member
Ja det skulle vara kul att ha en samtal kring ett kaffe, smak, upplevelse bakgrund osv. Det är det svåra när det gäller kaffe, och att vi är utspridda i hela landet. Kanske skall vi ha månadens kaffe som vi analyserar vad vi tycker om? Jag tror att vi även varit ganska snälla och inte kritiserat eller tyckt kring olika rostningar och rosterier.

Visst ökar kunskapen men det blir en ankdam om man inte lyssnar på varandra, jag tror att vi nördar ute i landet är nyckeln om man vill sprida en god kaffekultur i landet. Frågan är om man vill det?

Om jag inte minns fel så ägs "RK" delvis av smakpatrullen?? Visst är det så?

Vad får det för konsekvenser mellan amatören och proffsen? Tyvärr så har det inte synts särskilt mycket på forumet..
 

Gringubben

Well-known member
Det skrivs kanske för lite om själva mjukvaran, det håller jag med om. Kan det bero på att det finns för många kaffesorter och för få (aktiva) medlemmar?
 

Molarin

Well-known member
Kul att ni engagerar er! Själv har jag ett heltidsjobb, idrottande döttrar och ett kafferosteri som tar det mesta av tiden just nu. Därför är mitt eget engagemang något ryckigt.

DC/Smakpatrullen är inte längre delaktiga i RK. Daniel fick ett jobb på Z och fokuserar helt på det.

Månadens böna låter som en bra. Idé. Fundera vidare på det och säg vad jag kan göra för att underlätta genomförandet.
 
M

Medlem14302

Guest
Otroligt roligt att det finns intresse! Jag älskar Riktigtkaffe och är inne minst två gånger om dagen och hoppas alltid att få läsa roliga och intressanta trådar som innehåller den rena och vänliga kaffeglädje som fick mig så intresserad och gjorde att jag inte kände mig ensam med min passion!

Lovar att jag skall göra mitt bästa för att vara mer delaktig.

Hoppas även nästa år kunna anordna någon form av Coffee2gether där vi kan samlas kring kaffet och umgås. Jag och David har planerat och planerat men inte fått till det vi vill, men det kommer!

Så länge, kör hårt allihopa, ni gör mina kvällar.

/DC
 

svartvest

Well-known member
Tack Molarin och DC, sedan vill jag verkligen inte att ni skall känna något dåligt samvete, absolut inte...som jag skrev så gör vi detta tillsammans och vi har olika saker att stå i..

Låter roligt med en kafferep live har redan fått tillåtelse av frun att åka...
 

HE

Well-known member
Molarin: Du får bjuda oss på en påse när rostningen satt fart. Jag vet inte vad det bör vara för kriterier för att få köpa en 1 kg för 39kr :p Minst 600 inlägg ;)
Då får vi nåt att samtala om....
 

Molarin

Well-known member
1 kg för 39 kr kan bli lite knivigt. Men på onsdag eller torsdag kommer det 400 kg kaffe varav en del kanske kan falla kaffeentusiasterna i smaken.
 

Turbo-Fredde

Well-known member
Har varit medlem på forumet sen våren 2011 och läst och lärt mig mycket här.
Även hittat min Behmor på en annons här på forumet.
Läser minst en gång per dag men har väl kanske inte skrivit så mycket.
Men det kanske vi lider lite av allihop "nybörjare" man läser men vill inte lägga sig i diskussionerna de "garvade" för.
 

EspressoChristian

Well-known member
Det var absolut inte meningen att varken DC eller Molarin skulle känna sig utpekade!

Utan min åsikt är snarare att vi forummedlemmar bär hela ansvaret. Det är upp till oss på forumet att se till att hålla det levande och intressant.
 

Light Head

Well-known member
Detta är ett vanligt "problem" på vilket forum som helst. Givetvis blir det inte mindre tråkigt för det när aktiviteten sjunker!


Bara tt fortsätta och försöka bidra med så många svar som möjligt. Det finns alltid något att säga om vad som helst.

Jag bjöd t.ex. en icke kaffedrickande besökare på en Americano, extraherad i min Silvia på Waxholms Milano i en dubbelkorg. Han blev överaskad av att det smakade gott. :)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Delvis tror jag att det beror på att några av eldsjälarna som skrev tusentals inlägg verkar ha blivit mer passiva. Jag menar t.ex. theseal och Kaffegalningen..

Ah, så kan det gå... Har dock inte tappat intresset för kaffe helt, men det har svalnat lite. Och tiden räcker som bekant inte riktigt till för allt man skulle vilja. Sedan har jag för mig att det blev någon ändring av forummotorn i samband med att jag själv var lite "mättad" med kaffeprylar. Jag hade t.ex. en rikigt bra dubbelkokare och en bra kvarn, så jakten på hårdvara var liksom lite över.

Har börjat med skytte de senaste åren, och hänger väl mer på skytteforum numera av naturliga skäl, har en hel del inlägg där det senaste året, och har även skrivit ett par artiklar som kommer i tryck vilken dag som helst i en rikstäckande skyttetidning. :)

Men jag snubblar fortfarande in här då och då! Tycker fortfarande att forumet blivit alltför splittrat, med så många underavdelningar att de besökare som finns kanske skriver/läser i helt olika avdelningar... Det påverkar kanske känslan av att det är öde på forumet?
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,615
Inlägg
155,376
Medlemmar
19,320
Senaste medlemmen
Stormbringer
Topp