Finns dessa bönor i sverige?

rakeyohn

New member
Hittade detta www.bulletproofexec.com "coffee", beskriver att dessa bönor är mold-free "mögelfria", är detta då som "Krav" och "Rain Forest" odlade bönor? Finns det andra alternativ till bönor så man slipper beställa från staterna?
 

hne

Well-known member
Att de skulle vara mögelfria beskrivs som effekt av att bönorna är tvättade. Jag tror du kan hitta bättre kaffe billigare i Sverige. Färskare också! Det var rätt mycketdravel på den där websidan, finns det verkligen folk som orkar läsa mer än två minuter i sträck där?
 

rakeyohn

New member
Ska tydligen vara bra för kroppen att blanda i smör från endast gräsuppfödda djur,kokosnötsolja i en kopp kaffe som har mögelfria bönor!
 

hrbrun

Well-known member
Jorå, och det är bra att hålla för vänsterörat samtidigt som man snurrar motsols på en fot också. För kroppen alltså. Men bara om det är fullmåne och man har mögelfritt kaffe i tarmarna. Lycka till.
 

hne

Well-known member
Det är väl han som säljer bönorna? Klart säljaren pratar bra om dem. Men visst, vill man att allt man äter ska vara balanserat och näringsriktigt och bra för hälsan kan jag rekommendera böcker som "Den perfekta maten" som inte verkar innehålla ett enda efterrättsrecept utan proteinpulver.

Jag lever nog hellre en kvart kortare för varje dag jag inte äter perfekt mat om jag får njuta av livet lite på vägen, det motsvarar ungefär ett år kortare förväntad livslängd. Livet är för kort för att slösas bort på att hela tiden vara effektiv.
 

niad

Well-known member
Jag får känslan av att tråden startades i reklamsyfte, varningsklockan ringde lite i alla fall.
 

idea

Well-known member
Låter lika fungerande som bantningspiller. Massa BS och effekten syns endast i säljarens plånbok.
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
min följdfråga på denna tråd:

Vem här köper mögliga bönor??
att ha det som specifikation får mig att undra över kvaliteten på övriga bönor i sortimentet. o_O
 

hrbrun

Well-known member
Har ni hört att dom sprutar gift från flygplanen för att hålla pöbeln i schack..? Och ger dom mögligt kaffe. Det är sant, jag har läst om det här på internet.
 

pavlove

New member
Hittade detta www.bulletproofexec.com "coffee", beskriver att dessa bönor är mold-free "mögelfria", är detta då som "Krav" och "Rain Forest" odlade bönor? Finns det andra alternativ till bönor så man slipper beställa från staterna?

Jag är också intresserad av dessa. Känns dumt att köpa kaffe från USA om det finns här. Men vet inte vad alternativen är.
"Krav" och "Rain forest" må ju vara bättre än vanligt kaffe. Men tror inte det är i närheten av Daves mold-free-kaffe.
Finns ju alltid kaffe- & teaffärer där dom säljer olika sorters kaffe till olika standard. Prova där?

Fasen vad alla svar var sarkastiska och ignoranta förresten.
Lyssna som sagt på Dave Asprey i Joe Rogans podcast - innan ni häver ur er en massa skit.
 

osks

Well-known member
@pavlove: Det ni pratar om låter som konstig säljpropaganda från någon godtycklig person på internet. Det skiljer sig minimalt från annat spam. Är det så konstigt att folk reagerar som de gör? Jag tycker inte det.

Men om du nu vill veta mer om kaffet så skriver de ju själva så här om det:
Here’s the Bulletproof Executive way.
  • Never use decaf. Ever. Caffeine protects the beans from more mold. You need it in your coffee or you shouldn’t drink it.
  • Never choose robusta (cheap, instant) beans. These are moldier, which is why they are higher in caffeine too (as a defense against mold on the bush). Drink arabica.
  • Insist on wet process beans. Many higher end African coffees use natural process, which means they dry the beans in the sun, giving them time to mold. Wet process coffee uses far less time and rinses the beans, making for lower-toxin coffee.
  • Aim for Central American varieties grown at higher elevations where mold is scarce. (Bonus points if they’re blessed by shamans, one-armed monks, or picked by orphans…)
  • Single estate is better than major brands. If it is sold by a national coffee house, its mixed with countless other sources, and you can guarantee that some toxic mold made it into the coffee.
  • If you can’t find good beans, order an Americano because steam helps to break down the toxins.

Det där är inga konstiga saker, så det går lätt att översätta till annat kaffe. Men eftersom alla andra fokuserar på smak och inte om det råkar finnas mögelsporer i det, så kommer du inte att hitta någon som nämner något om det. Om det måste stå det på påsen så kan jag nästan lova dig att du måste köpa därifrån, men det borde du inse själv.

Så om du vill ha ett alternativ, köp något tvättat kaffe från centralamerika av hög kvalitet. Det betyder specialkaffe, vilket troligtvis är *bättre* än det de säljer på Bulletproofexec. Drop Coffee, Koppi, Johan & Nyström, da Matteo (m.fl, det var de jag kom på nu) lär alla ha något tvättat kaffe därifrån. Dessutom brukar de flesta som handlar med specialkaffe betala bönder och plockar mycket bättre än andra.

Drop Coffee har t.ex. det här som passar in:
http://dropcoffee.tictail.com/product/san-alberto-quindio-colombia-250-gram


Och som bonus får du något som smakar gott...
 

max187

New member
Drop Coffee duger inte, det är tvättat och torkat på gårdens tak! Så nej, det är inget *bättre* alternativ än bulletproofexec.

- Insist on wet process beans. Many higher end African coffees use natural process, which means they dry the beans in the sun, giving them time to mold. Wet process coffee uses far less time and rinses the beans, making for lower-toxin coffee.

//Bulletproof Max
 

EspressoChristian

Well-known member
Extra intressant att flera av de som skriver i tråden är nyreggade som medlemmar bara har skrivit inlägg i denna tråd..

Hemsidan som det länkas till i första inlägget är enligt mig helt enkelt ett försök att lura folk av pengar.
 

osks

Well-known member
Drop Coffee duger inte, det är tvättat och torkat på gårdens tak! Så nej, det är inget *bättre* alternativ än bulletproofexec.

- Insist on wet process beans. Many higher end African coffees use natural process, which means they dry the beans in the sun, giving them time to mold. Wet process coffee uses far less time and rinses the beans, making for lower-toxin coffee.

Deras kaffe är inte magiskt. De har bara köpt något tvättat kaffe från centralamerika, genom en återförsäljare i USA och satt sitt namn på det.

Jag vet inte riktigt vad du vänder dig emot när du påstår att det inte skulle vara bättre, men "wet process" (eller "washed", som är samma sak) kallas "tvättat" på svenska. Att det sen står att det är torkat på gårdens tak betyder inte att det är "natural process" - allt kaffe måste torka på något sätt innan man kan packa det och skicka vidare.

"Natural"-processat brukar i Sverige ofta bara kallas "natural".

Sen finns det ett sätt som kallas "honey processed", som är rätt nytt (tror jag). Det är väl lite av ett mellanting som jag har förstått det. Det skulle kunna vara det Drop Coffee kallar "bärtorkat" för ett annat kaffe de har (eller så är det något annat). Hur som helst så är ingen av de metoderna "tvättat".

http://en.wikipedia.org/wiki/Coffee_processing
 

max187

New member
Vem har påstått att det är magiskt? Dock fantastiskt att du känner till hur hela affärsverksamheten går till på bulletproof. (sarkasm) Tyvärr så uppnår Drop coffee inte produktionskriterierna. Det är inget att haka upp sig över. Bara att leta vidare efter ett annat alternativ. Ett tips vore att gå in på siten ( www.bulletproofexec.com ) och läsa på lite om varför konventionellt kaffe inte duger för att göra "bulletproof coffee".

http://www.bulletproofexec.com/coffee/

- Most coffee beans are processed by either leaving them in the sun and elements to wither and dry, or by pressing them and letting them ferment (spoil) to remove the outer layer of the bean. Both of these techniques are known to produce significant levels of mycotoxins as they enhance flavor. Upgraded Coffee beans are mechanically processed right after picking using only clean cold water. This more expensive process is safer because it dramatically reduces harmful molds or bacteria from impacting your health.

Som sagt, All info finns att läsa på siten.

Stay bulletproof bitches! //Max
 

niad

Well-known member
Vem har påstått att det är magiskt? Dock fantastiskt att du känner till hur hela affärsverksamheten går till på bulletproof. (sarkasm) Tyvärr så uppnår Drop coffee inte produktionskriterierna. Det är inget att haka upp sig över. Bara att leta vidare efter ett annat alternativ. Ett tips vore att gå in på siten ( www.bulletproofexec.com ) och läsa på lite om varför konventionellt kaffe inte duger för att göra "bulletproof coffee".

http://www.bulletproofexec.com/coffee/

- Most coffee beans are processed by either leaving them in the sun and elements to wither and dry, or by pressing them and letting them ferment (spoil) to remove the outer layer of the bean. Both of these techniques are known to produce significant levels of mycotoxins as they enhance flavor. Upgraded Coffee beans are mechanically processed right after picking using only clean cold water. This more expensive process is safer because it dramatically reduces harmful molds or bacteria from impacting your health.

Som sagt, All info finns att läsa på siten.


Stay bulletproof bitches! //Max

När kommer moderatorerna här att sopa den här tråden? Det här är säljskit och har inget med kaffeintresse att göra. Lågvattenmärke i forumet!
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,463
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp