Hjälp!! Fel på pumpen??

Hjälp

New member
Har precis fått hem min nya La Pavoni Domus Bar. Har brygget endast ett par koppar nu på kvällen med dubbelfiltret. Till en början gick allt bra och barometern stod på ca 9 bar men nu rinner kaffet igenom väldigt snabbt, som vatten ungefär och kommer endast upp i ca 4 bar varje gång. Det går bra att använda ångfunktionen. Vad kan ha hänt, kan pumpen redan ha gått sönder. . Har malt bönorna på rekommenderad malningsgrad enl instruktionsboken. Tacksam för svar
 

theBeast

Member
Jag tror inte jag riktigt förstod problemet. Om kaffet rinner för snabbt genom pucken så behöver du mala finare och/eller ha mer kaffe i filtret.
Rekommendationer på malningsgrad hjälper inte så mycket. Hur fint du behöver mala beror på hur mycket kaffe du har, hur färskt det är och vilken sort det är. En del kvarnar är dessutom alldeles för lätta att ställa om av misstag...
Jag skulle börja med att ställa om malningen för att se om maskinen kan bygga upp trycket när den har något motstånd att jobba mot.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Trycket byggs upp eftersom utrymmet mellan kaffet och det heta vattnet är för litet. Således pressas vattnet den enda väg det kan ta: genom kaffet. Att ditt kaffe rinner för snabbt har, troligast, med det som skrevs ovan. Om pumpen gått sönder skulle du inte få något vatten överhuvudtaget. Kör man pumpen utan portafilter så rinner vattnet bara... :)

//Stefan (som långsamt, långsamt försöker lära sig att hälla rosettor igen)
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,666
Inlägg
155,712
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp