Vilka bönor rostar ni?

svartvest

Well-known member
jag håller ögonen öppna men även tanken åker iväg mot en quest m3..sedan har det ryktas länge om en större hottop, dock har det ryktet cirkulerat ett tag nu. Gene har inte så bra rykte på service vad minns av problem som folk tagit upp här på RK.
 

lennart

Well-known member
Om man skall köpa en kafferost så är det bra om man kan se den i verkligheten inte bara på ett fotografi.
Det finns mässor i Europa som man kan besöka så man kan se rostar i verkligheten.
Resorna kostar en del men det kan man kalla semester så då hamnar det på ett annat konto.
 

lennart

Well-known member
Jag har 3 rostar en Hottop en Diedrich HR-1 och en Proaster THCR-1, men jag använder bara Proastern.
Jag har bara rostat kaffe från Ethiopia i Proastern och det blir mycket bra.
 

lennart

Well-known member
Skillnaden mellan dom är att Diedrichen har elvärme och Proaster har gasolvärme det gör att det är lättare att reglera värmen på Proaster.
I Diedrich kan jag rosta Max. 450 gram och i Proaster 1.5 kg. Kylningen av bönorna går mycket snabbare i Proaster 2-3 min. i Diedrich tar det ca. 5 min.
Det är skillnad i storlek på dom Diedrichen väger ca. 50 kg. och Proastern 150 kg.
Proastern är en produktionsrost och det är inte Diedrichen.
 

tnordl

Well-known member
glömde svara på vad jag rosta nu:

MALAWI - Malawi Mzuzu Geisha AAA
ETHIOPIA - Yirgacheffe Special Cup
INDONESIA - Mandheling
 

lennart

Well-known member
Det kom 1 säck i veckan då blev jag intresserad att rosta.
1 batch Yemen Matari.
1 batch Ethiopia Konga.
 

Bilagor

  • IMG_1649.jpg
    IMG_1649.jpg
    92.6 KB · Visningar: 125

hne

Well-known member
Idag rostar jag två olika etiopier: djimma och yirgacheffe. Lite jord och citrus. Tänker ha dem som topp och botten i en espressoblandning.
 

hne

Well-known member
Idag är det Nueva Esperanza som står på tur, för lite choklad och karamell i mitten av espresson. Tack Calobra för snabb hantering av råkaffebeställning på rostakaffe.se
 
Topp