Vilka bönor rostar ni?

Coffea-Arvensis

Well-known member
..försiktigt byta till mig lite choklad/nöt/karamell där på mitten. Mums!

Hittar inte länken jag letar efter, men det slog mig att Wahana estate har en Toraja med dem egenskaper du söker..

Wahana Toraja micro lot cup profile:

Fragrance notes; Spice, Cocoa, Banana
Flavor notes: Chocolate, nut, banana, sweet starch, Peach, Caramel
Acidity: lively
Body: Medium to Full, starchy
Overal notes: Clean, uniform, sweet starch and good mouthfeel
 

hne

Well-known member
Måste bara tillägga att 5/6 av Kahls "Brasilien, Storbönig Santos" och 1/6 Kaapi Royal robusta från rostakaffe.se blev en mycket fin basblandning för espresso när jag provade igår eftermiddag.
...
Jag ska nog försöka mig på att långsamt blanda i andra smaker för att ta det ännu bättre därifrån, kanske lägga till någon snygg smak på toppen eller försiktigt byta till mig lite choklad/nöt/karamell där på mitten.

Mums!

Har precis provat blanda in 1/6 yirgacheffe: http://www.rostakaffe.se/etiopisk-yirgacheffe innan rostning. Bara värsta delen kvar nu: vänta 24+h innan första espressoextraktionen.
 

hne

Well-known member
Längsta tiden för peak jag varit med om är nånstans 5-6 veckor. Rostar jag 1.5-2hg (mesta som funkar i ugnen) går det åt på en vecka, så med hjälp av lite överlapp mellan kaffena har jag kaffe som är 2-10 dagar gammalt. Det är eventuellt inte tillräckligt, men helt klart gott nog för min smak!
 

tnordl

Well-known member
för mig har det nog legat mellan 5-15 dagar. Är det ljust och fruktiga brukar jag känna peaken tidigt och är det mörkrostade och tunga böner (ex old brown sumatra) ligger peaken sent. Jag har ingen god framförhållning mitt rostande--när det tar slut panik, rostar jag och använder bönerna omedelbart.
 

koffej

Well-known member
Rostade Yemen Ismaili från sweetmarias den 26 okt som jag provade idag först. Jag slutade rosten precis före andra cracken och resultatet blev riktigt bra, rustikt med mycket kropp och lite fruktighet.
 

hne

Well-known member
2/3 brasiliansk santos, 1/6 kaapi royal robusta och 1/6 yirgacheffe. Den sista borde egentligen rostas separat för att bli lite ljusare men detta är helt klart mitt favvorecept.

Sen skadar det ju inte med lite blommor och solsken till kaffet heller :)

7ysenupy.jpg

je4e4u4e.jpg
 

tnordl

Well-known member
Den låter god. Mycket kropp och lite syra? Tack för att du dela med dig receptet och bilderna. :)
 

svartvest

Well-known member
Nyrostat Maragogype Nicaragua, en böna som har ett härligt ljud i sig...låter otroligt.
 

Bilagor

  • 1396221451499.jpg
    1396221451499.jpg
    89.3 KB · Visningar: 34

svartvest

Well-known member
Inte så farligt syrlig, men en tydlig choklad smak, lätt torv och skön munkänsla. Bra betyg när frun säger att nu vill man inte borsta tänderna utan få ha kvar känslan när far på jobbet.
 

tnordl

Well-known member
Låter gott och alltid en bonus när frugan är nöjd. Jag rostade dessa riktigt ljus. Har kört en hel del robusta blandningar och önskade syrligt uploadfromtaptalk1396556450806.jpguploadfromtaptalk1396556474128.jpg
 

koffej

Well-known member
Rostade ett kaffe från Brasilien Fazenda IP Yellow Bourbon igår till FC-FC+, luktade på det idag och det luktar riktigt sött. Kommer vänta 1-2 dagar till innan jag testar det, förväntningarna är höga.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp