Tips sökes...hur står jag ut med väntan?

MattiasL

Well-known member
Hej Bullen...

Är novis på kaffeområdet. Fram till för ca. två år sedan hade jag iof en moka-bryggare hemma som användes någon gång då och då med färdigmalet kaffe från Kahls men någon särskilt stor kaffeentusiast var jag knappast. Fick då för mig att testa att mala kaffet själv och se om det vart någon skillnad. Skaffade en Wilfa-kvarn och började öppna ena kaffeögat lite granna. Började spana här och på lite engelska forum och började drömma om en riktigt espressomaskin. Varje månad la jag in en liten slant på sparkontot för att få skrapa ihop till en trevlig maskin (tror inte jag sparat till något sånt här sen "bergsprängaren" jag trälade ihop till när jag var 12).

Månaderna gick och för några månader sen började det hända grejer. Fick dels för mig att börja rosta själv (billigast möjliga inköp, en popcornmaskin) och även om pengarna inte riktigt räckte än ändå börja snegla på blocket. Kanske fanns det någon begagnad maskin att fynda?!?

Plötsligt hände det. Under ett av dagarnas kanske tio blocket-kollar dök den upp. En ECM Giotto från 2004 till ett riktigt bra pris. Jag slog till!

Titta så fin den är!
CIMG1135.jpg

Tyvärr bodde han ca. 100 mil från min hemort Umeå. Mina föräldrar, bor som tur väl är precis i närheten och for och hämtade den.
Lugnt tänkte jag. "Vi far ju ner flera gånger om året så det är lugnt, jag kan hämta den snart, om inte annat får de väl skicka upp den, eller...om inte annat borde bebisen som ploppar ut i oktober vara tillräckligt bra motivation för att få upp dom - De får se bebis, jag får min maskin. Win-Win".

BIG mistake.

Skicka maskinen ville dom inte (och det är klart, det är ju inte lättaste saken att paketera säkert) men eftersom de lovade att komma upp till bebisens nedkomst i mitten av oktober tänkte jag att saken var biff, "två månader är ju ingenting att vänta, dessutom hinner jag ju förbereda mig lite".

Tänkt och gjort. Jag började rosta igenom lite olika kaffesorter för att se var jag ska börja mitt rostäventyr någonstans, började läsa recensioner för kvarnar och tampar etc. som en tok, förhandlade till mig bänkyta här hemma för att få ställa kvarn och maskin på.

Första större laddningen råkaffe damp ner för två veckor sedan och beställning av kvarn (blev till slut en Compak K3) och diverse tillbehöver gjordes i fredags. Efter ett besök på IKEA inreddes också ett litet kaffehörn. De sista skälvande veckorna innan Giotton kom kunde ta sin början.

...MEN ICKE...

Idag meddelar mina föräldrar, helt obesvärat ska också sägas, att de tar tåg och flyg upp istället för bilen. Ingen maskin alltså!!!

Nästa chans blir till jul. Två månader TILL bort alltså!

Så nu är läget så här: Svårt kaffeabstinent har jag nu 6kg härligt råkaffe i förrådet, en kvarn med diverse tillbehör på ingång och ett kaffehörn som ingen annan önskan har än att få upplåta plats åt en 23 kilos metalklump men ingen maskin på drygt två månader till.

Se så tomt det ser ut.
DSC_0307.jpg
(Hmm...hur vänder jag den här?)

Så nu är frågan: Vad gör jag nu?

Börjar bli frustrerad på mokakannan. Nog för att man kan få till riktigt bra kaffe i den men det är riktigt störande när man malt lite för fint eller för grovt och skulle vilja justera kvarnen bara ett snäpp för att få det ännu bättre och då måsta dra igång allt igen, värma upp ny mjölk och vänta tio min till innan spishällen gjort sitt.

Den duger gott åt husbehoven, dvs. några "cappucino" om dagen, men något vidare "tweakande" blir det ju inte.

Finns det något annat jag kan testa på och försöka få ur bra kaffe med under tiden.

Kaffeutrustningen som finns hemma är moka och pressokannor. Har funderat på en aeropress, men vet inte om det gör så stor skillnad mot moka-bryggaren.

Snälla bullen...hjälp!
 

svartvest

Well-known member
Hej MattiasL

Du är inte ensam om detta problem, det enda som går att göra är att regelbundet få gott kaffe i Umeå så är det Costas som gäller. Jag skulle tro att ett besök i veckan under två månader är vad du behöver för att klara denna kris. Givetvis finns vi kaffevänner här ständig online här för samtal.
Alternativa lösningar:
1. Kör ner nu.
2. Möts halvvägs
3. Någon annan som skall ner och upp.
 

MattiasL

Well-known member
Jo, jag har turen att ha Costas nära. Är nere då och då men får nog öka på till en gång i veckan, minst. :)

Skönt att veta att det finns stöd att hämta här. Hemma är det inte särskilt mycket av den varan. Eftersom sambon är beräknad att föda imorgon så blir jag mest bara avsnäst när jag pratar om min maskin. Tur att riktigtkaffe finns. :)
 

hne

Well-known member
100 mil från Umeå låter som... Linköping? Måste väl finnas någon förbarmande själ som någon gång ibland rör sig den sträckan? Eller tillräcklig del av sträckan för att man ska kunna göra det till tvåstegsraket (typ mellanlanda i Stockholm eller Sundsvall).

Jag kan förstå om du inte vill köra bil 200 mil för att hämta en Giotto, men du kanske kan flyga ena vägen och ta en one-way hyrbil andra? Kanske inte billigare, men tar åtminstone inte en hel helg från dig och ditt barn.

Å tredje sidan: Erfarenhet från ett halvår sedan säger mig att du nog inte kommer vara så kollosalt intresserad av att göra kaffe ett par veckor efter nedkomst ändå.
 

MattiasL

Well-known member
Känns härligt att känna stödet.

Lite längre söderut, vetlanda närmre bestämt. Är det någon som händelsevis ska köra just Vetlanda-Umeå och har plats för maskinen så vore ju det fantastiskt men jag gissar att chanserna är astronomiskt små.
 

svartvest

Well-known member
Det är i denna stund du behöver en maskin. 1. Frun är trött ge henne kaffe. 2. Du är trött efter vaknätter ta en kopp kaffe. Jag skulle nog säga att espressomaskinen är viktigare än barnvagn...dock kan hormonerna i frun få dom att tro annat.
 

MattiasL

Well-known member
Håller med dig svartvest, det är just nu jag skulle behöva den. Kaffekonsumtionen gick upp dramatiskt efter att första barnet kom för två år sedan och har hållit sig på en konstant hög nivå sen dess. Chansen är ju att nivån nu ökar ytterligare. Sen blir man ju så mycket gladare av en god kopp kaffe än en dassig kopp förmalt pressokaffe även om koffeinnivån skulle vara densamma.

Började idag ge mig på att blanda olika bönor i rostningen. Kanske är rostningsnörderi som får rädda mig de närmsta månaderna.

Frågan är, kan jag utgå från att kaffe som gör sig bra som moka också funkar som espresso, eller måste jag börja om från början sen?
 

svartvest

Well-known member
Håller med dig svartvest, det är just nu jag skulle behöva den. Kaffekonsumtionen gick upp dramatiskt efter att första barnet kom för två år sedan och har hållit sig på en konstant hög nivå sen dess. Chansen är ju att nivån nu ökar ytterligare. Sen blir man ju så mycket gladare av en god kopp kaffe än en dassig kopp förmalt pressokaffe även om koffeinnivån skulle vara densamma.

Började idag ge mig på att blanda olika bönor i rostningen. Kanske är rostningsnörderi som får rädda mig de närmsta månaderna.

Frågan är, kan jag utgå från att kaffe som gör sig bra som moka också funkar som espresso, eller måste jag börja om från början sen?

Jag drack ganska mycket espressokaffe i mokabryggaren innan jag blev med espressomaskin. Så borde det fungera med lite justeringar så..
 

koffej

Well-known member
Varför skickar du inte med Bussgods? Det går ju slå in maskinen i en te.x flyttlåda med ihoptryckt papp på sidorna som skydd, man kanske t.o.m kan be dom vara varsamma med paketet? Bussgods är billiga också. Hör med dom.
 

gabriel b

Well-known member
Det är i denna stund du behöver en maskin. 1. Frun är trött ge henne kaffe. 2. Du är trött efter vaknätter ta en kopp kaffe. Jag skulle nog säga att espressomaskinen är viktigare än barnvagn...dock kan hormonerna i frun få dom att tro annat.

Haha, bäst inte låta frugan läsa inlägget. Hon kanske "portar" mig från forumet... =P
 

MattiasL

Well-known member
Jag har försökt få föräldrarna att skicka iväg maskinen med bussgods men hittills har det gått i stå. De tror att det blir svårt att få till tillräckligt bra emballage. Sen hade den tidigare ägaren sagt att det fanns någon vätska i maskinen som inte fick fara ut. Någon som har någon aning om vad det kan vara? Hur kan man slå in maskinen så att den kommer fram hel och ren?
 

GLC

Well-known member
Håller med. Har skickat ett mycket större espressomaskin via bussgods och det gick hur bra som helst.
 

MattiasL

Well-known member
Ok, tack för svaren!
Då ska jag köra en liten övertalningsförsök till med föräldrarna. Var också fundersam på vad det skulle vara för vätska som inte fick rinna ut. :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp