Toper Optical Roaster

zix

Well-known member
Kul men dyr ser den ut att vara. Har du sett nåt pris? det har inte jag.
Funkar som en popcornpoppar-rost. Varmluftsrostning på luftkudde av hetluft.
Den metoden brukar vara bäst för ljusa till medium-mörka rostningar. Andra knäppningen och däromkring brukar inte bli riktigt lika bra, framför allt för att det är svårare att träffa rätt rostnivå när man kör mörkare - det brukar gå väldigt fort på slutet.
Nu kanske den här är jättesnabb och bra på att ställa temperaturen så att det inte händer, men det man ser i videon är bara en digital temperaturinställning. Och det hjälper tyvärr inte mycket. Det som räknas är hur snabbt man kan styra ned temperaturen. Går det snabbt så visst, då kanske detta är en perfekt hemmarost, för den som har plats. 150g är kanske lite lite, men rosten ser ju ut att vara rejält byggd, den kanske klarar att köras non stop.
 

svartvest

Well-known member
Kylning av bönerna är lika viktig att snabbt kyla ner avbryter rostningsprocessen. Jag tror på en trumrost men de växer inte på träd. Hottop om det kommer en ny modell...men jag tror inte den kommer.
 

lennart

Well-known member
Jag såg den typen av rost när jag var i Korea för ett år sedan , det var en Proaster Pre-50 . Det är varmluftsrost , kapaciteten är 100 gram till 1 kilo och rosttiden är 3-4 minuter.Dom rostade kaffebönorna var fint rostade.
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,720
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp