Vilken är den bästa/populäraste kvarnen?

The Swede

Member
Skulle var intressant att veta vilken/vilka kvarnar som folk i forumet tycker är bäst i klassen 2000 kr. - 5000 kr.?!
Självklart med motivering!
 

Pulcino

Well-known member
Jag känner mig riktigt nöjd med min Vario Home. Har inte provat så många iofs. Den är inte jättedyr om man beställer från utlandet och den är liten och smidig och gör sitt jobb bra. Ganska tyst och enkelt att ställa om malning. Enkelt också att med micro settings justera espresso-malning.

Enda negativa jag själv märkt är att den dräller lite när man kör till portafilter men det är lätt fixat med en liten strut eller nåt.
 

svartvest

Well-known member
Vad skall du ha kvarnen till?
Skall du bara ha till espresso eller vill du kunna ställa om den för olika brygg metoder tycker jag att en kvarn med steg är det bästa. Steg gör att du snabbt kan växla än att skruva fram och tillbaka.

Själv har jag en Amfin self, jag tror inte den tillverkas längre. Bra och stabil och ganska tyst...för att vara kvarn... Ska du ha bara brygg en Wilfa och skall du ha en allroundkvarn gillar jag Mahlkönig Vario home. Även Baratza kan vara intressant de tror jag har flera modeller.
 

tim

Member
en macap m4d från tyskland blir nog en svårslagen kandidat, kommer in precis på 5000kr sträcket. Steglös justering av maljningsgrad, ställbar dosering på 0,1s intervall för singel & dubbel + kontinuerlig malning. Bra display som är belyst och enkel att använda och ändra i menyeerna på utan risk för att göra misstag. Stort plus är att den ryms på diskbänken under överskåpen i köket och då kan man även fylla på med nya bönor om man håller sig till påsar på max 1 kg. Resultatet av malningen är väldigt bra..

kan du tyska har du en bra recenssion här: http://www.youtube.com/watch?v=jPQd9Z6xfv0 För att citera recensenten, "den som köper billigt köper ofta dubbelt".

Jag tycker den doserar väldigt fint i portafiltret, inget spill öht för min del, jag är kalasnöjd. ska man inte ställa fram och tillbaka för olika bryggmetoder (vilket jag inte tycker man ska göra med espressokvarn) så är detta en betydligt bättre affär än vario home som jag faktiskt tycker är plastig.

Fast ska du blanda brygg/espresso osv så är vario home nog svårslagen med sin snabba omställning.. Det kan man inte säga om macapen.
 
Senast ändrad:

The Swede

Member
Nice respons!
Kul att höra vad folk har för tankar kring ämnet. Jag har precis beställt en Compac K-3 Touch & hoppas att det var ett bra val. Fast något jag skulle vilja ha är förstås funktionen att kunna mala vanligt bryggkaffe, men det kanske inte går på den? Men det viktigaste tycker jag ska vara att den gör ett bra jobb vad beträffar espressobaserade drycker. Vad jag förstått så är det en ganska kraftig pjäs som gör jobbet bättre än exempelvis Rockyn. Men det kanske råder delade meningar kring det? :) Grundtanken, som jag förstått det, är ändå att kraftig motor med bra malskivor ger gott resultat?
Får kika närmare på den där Wilfan alla pratar om.. :)
 

osks

Well-known member
Kvarnar för espresso är sällan bra till bryggkaffe. Och det är jobbigt att ställa om.
 

The Swede

Member
Nu blev jag lite nyfiken... Vad händer om man brygger på espressomalt kaffe?! :) Har ju inte experimenterat så mycket med sådant här förrut, men jag kan tänka mig ni har en ganska så bra uppfattning om saken! :)
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Filterbrygger du på espressomalet kaffe, kommer du tveklöst att överextrahera kaffet (om du ens får ut något) och då kommer kaffet att smaka junk. En tumregel är att ju kortare tid kaffet ska vara i kontakt med vattnet, desto finare malning...

//Stefan (som i sin ungdoms dag körde färdigmalet espressokaffe i filterbrygg med mottot mer starkt än gott)
 

The Swede

Member
Filterbrygger du på espressomalet kaffe, kommer du tveklöst att överextrahera kaffet (om du ens får ut något) och då kommer kaffet att smaka junk. En tumregel är att ju kortare tid kaffet ska vara i kontakt med vattnet, desto finare malning...

//Stefan (som i sin ungdoms dag körde färdigmalet espressokaffe i filterbrygg med mottot mer starkt än gott)

Lät inget vidare du...! Hehe, ja man vet ju så lite om saker & ting, men det är kul att få råd & tips. Kanske jag får satsa på en wilfis framöver, men jag vet i katten vart jag ska ställa den, man bor ju inte i villa precis.. :)
 

The Swede

Member
Är det någon förresten som vet vad det är för skillnad på Ascaso i-1 Antracit & compak k-3 touch? Dom verkar väldigt snarlika i prestandan..
 

hne

Well-known member
Svårt att diskutera prestanda om man inte är kvarnskivedesigner, skulle jag tro. Vi vanliga dödliga får jämföra resulatet. Typ som Grinder Comparison Closer Look-PDFen länkad till på http://www.bellabarista.co.uk/espre...n-instantaneo-grinder-auto-manual-chrome.html

Nu jämför inte den i1 med K-3 utan med i2, Vario Home, Mazzer Mini E och Eureka Mignon. Men det borde väl vara ungefär samma spann som K-3 ligger i skulle jag säga. Ascaso i1 verkar vara en förvånansvärt bra kvarn för att vara en Ascaso.
 

The Swede

Member
Känner mig riktigt nöjd med min K3:a nu efter att jag fått den & har anv. den ett tag! Stort plus att skalet var i metall, då jag hade förväntat mig den skulle vara av plast (den svarta modellen alltså)! Stort minus att inställningen under kvarnen inte anvisar något mått & därmed utelämnar användaren till att gissa sig fram. Hade ju varit så enkelt att markera när man är uppe i t.ex. 7gr.!
 

hne

Well-known member
Inställningen under är en timer och kvarnens hastighet varierar, precis som alla andra kvarnar, med hur fint den måste mala. Men visst, lite tydlig markering på antal sekunder hade ju inte skadat.
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp