Sten bland bönorna.

Molarin

Well-known member
Oj! Har aldrig märkt av några stenar i mitt kaffe! Hur är konsistensen på stenen? Tror du att den skulle hugga fast i kvarnen eller är den porös och lättmald?
 

rannagarden

Well-known member
Nja, det var det som var lite lurigt. "Stenarna" var liksom lite mer som kanske cement som tumlats len och rund bland bönorna. Jag är ingen geolog, och jag hade inte sönder något sten för att kolla mer ingående. Men hårdare än en böna var de definitivt. Och inget jag skulle vilja ha i kvarnen oavsett om de skulle malas lättare än säg granit. :dry: :lol:
 

svartvest

Well-known member
Nja, det var det som var lite lurigt. "Stenarna" var liksom lite mer som kanske cement som tumlats len och rund bland bönorna. Jag är ingen geolog, och jag hade inte sönder något sten för att kolla mer ingående. Men hårdare än en böna var de definitivt. Och inget jag skulle vilja ha i kvarnen oavsett om de skulle malas lättare än säg granit. :dry: :lol:

Det kan vara lera som blir hård i rostningen, t.ex monsun malabaar som ligger ute i några månader. Stenar tycker jag vara mer vanligt för något år sedan. Vissa rosterier ansåg sig ha specialkaffe men en bristande kvalitet, de hade sten i packeten, nu ser man inte till dem längre. Vissa italiensk rosterier har även haft sten i påsarna.
 

Steven

Active member
Har också varit med om det. Det var en påse från Dropp Coffee för ca 1år sedan. Som tur så hann jag upptäcka det innan den hann åka ner i kvarnen. Nu mera har jag som vana att kolla igenom bönorna.

IMG_2416.jpeg
 

Turbo-Fredde

Well-known member
148274_10151150080413091_1065555682_n.jpg
Hittade denna i dag bland bönorna.
Egenrostade köpte från Alnö, blandade innan rostning så vet ej vilken av sorterna den tillhör.
 

dan nilsson

Well-known member
Jodå, fick en sten i en påse från ett Italienskt rosteri, satte effektivt stopp i kvarnen och förstörde ett drev i kvarnen, fick efter lite pysslande och efter ha varit utan kaffe i 2 veckor bytt drevet. Nu är man lite mera vaksam när man fyller på bönor...
 

Gringubben

Well-known member
Ohfytusan!
Har haft tur som klarat mig så här långt m.a.o.
Blir till att sätta på sig brillorna och kolla då man fyller på från och med nu.
 

Kaleb

Active member
Råkade ut för en lite träbit för ett par år sedan. Den satte stop i kvarnen, men inget gick sönder som tur var. Den var svår att upptäcka då den hade samma färg som bönorna.
 

Jonken

Well-known member
IMG_20180317_084746.jpg

Hittade flera orostade bönor i ett paket med Zoegas Hacienda. Man tycker att de borde ha varit enkla att upptäcka men missade när jag portionerade upp i burk/småpåsar :eek:hmy:
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp