Efter Silvia

Andreas P

New member
Att Rancilio Silvia är en bra första maskin tycks många vara överens om. Om man vill satsa några extra kronor på just esspressomaskinen vad ska man då köpa, och vad får man för dom extra pengarna?

Med vänlig hälsning,
Andreas
Svenskapipklubben.se
 

gabriel b

Well-known member
Du får en maskin med bättre effekt, mer kapacitet, trevligare utseende. Men inget av detta säger att det nödvändigtvis behöver bli bättre kaffe...
 

svartvest

Well-known member
Hur många extra slantar Hx eller dubbel kokare... men kanske mer lönande att växla upp i kvarn.

Ex medlem i Svenska pipklubben
 

Lucifer

Well-known member
Vilken dubbelkokare står på turlistan man kan väl få 3000kr för en Silvia V3, vad kostar en värdig begagnad dubbelkokare?
 

andolo

Member
Vilken kvarn har du? Det är nog första steget även om det lockar med en ny maskin.
Har du en Ranciliokvarn eller liknande kan du för 2000-3000 nog få en klar förbättring. En begagnad hx borde du hitta för max 8000:-.
 

bauta

Well-known member
Jag gick vägen Gaggia Classic->Silvia->Expobar Brewtus (Office Leva).
Det gäller att hitta en beggad, och då kan du hamna i det prisspannet.
Stora fördelen är mjölkskumning direkt, tempstabilitet, tempregleringsmöjlighet och inte att förakta känslan :^)
 

duccekrille

Active member
Om du vill ha en HX och är ute efter bra ångtryck så är det svårt att komma undan billigare än en NS Oscar.

Talar lite av eget intresse men den maskinen är en nivå upp efter en Silva. Så mycket ångtryck så man får köra på halvfart för o inte få ohällbart hårt o kompakt skumt.
 

Musikarfelix

Well-known member
Ur egen erfarenhet så är det mest frustrerande med Silvian den dåliga ångkapaciteten, att antingen behöva stå som en robot och pricka exakt rätt eller tvingas använda en mindre kanna var ett moment jag gärna slapp. En maskin med en dyrare prislapp skulle ge dig dubbelkokare och kanske t.om. PID, vilket faktiskt skulle ge betydligt godare kaffe, i kontrast till vad någon påstod lite tidigare här i tråden.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Jag gick från min Silvia till en Vibiemme med dubbla kokare. Detta eftersom jag ville ha möjligheten att skumma samtidigt som jag extraherar. Nu är ju detta även möjligt med HX-maskinerna (värmeväxlare), men jag ville slippa detta med flushande (för att justera ner temperaturen) vilket kan vara nödvändigt med en HX-maskin. Vad jag vet finns det bara en HX som hamnar i den lägre priskategorin och det är Simonellis Oscar. Annars lär du få räkna med bortåt 10-15k nytt. En beggad mindre cafémaskin kan ju vara ett alternativ och söker man noggrant kan man hitta pärlor för små pengar: det finns caféer som inte riktigt vet vad de har...

Min maskin kostade runt 15k och jag köpte den ny av Monteriva.

//Stefan (som skulle haft PID, men som körde för fort i fel tillfälle)
 
Senast ändrad:

Musikarfelix

Well-known member
Jag gick från min Silvia till en Vibiemme med dubbla kokare. Detta eftersom jag ville ha möjligheten att skumma samtidigt som jag extraherar. Nu är ju detta även möjligt med HX-maskinerna (värmeväxlare), men jag ville slippa detta med flushande (för att justera ner temperaturen) vilket kan vara nödvändigt med en HX-maskin. Vad jag vet finns det bara en HX som hamnar i den lägre priskategorin och det är Simonellis Oscar. Annars lär du få räkna med bortåt 10-15k nytt. En beggad mindre cafémaskin kan ju vara ett alternativ och söker man noggrant kan man hitta pärlor för små pengar: det finns caféer som inte riktigt vet vad de har...

Min maskin kostade runt 15k och jag köpte den ny av Monteriva.

//Stefan (som skulle haft PID, men som körde för fort i fel tillfälle)

Stefan om du stod inför maskinköp idag, skulle det bli en Alex Nuova Duetto eller en Vibiemme med PID? Tycker Vibiemme'n ser grym ut, men är rädd att jag får samma problem som du hade.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Stefan om du stod inför maskinköp idag, skulle det bli en Alex Nuova Duetto eller en Vibiemme med PID? Tycker Vibiemme'n ser grym ut, men är rädd att jag får samma problem som du hade.

Kan nog inte svara på detta på rak arm, men jag skulle nog kika lite extra på en maskin med en juste PID. Detta och/eller med en dokumeterad tempstabilitet, då jag känner att Vibin inte riktigt spelar rent på den fronten.

//Stefan (som drömmer våta hemmabaristadrömmar om en Cyncra)
 

Musikarfelix

Well-known member
Kan nog inte svara på detta på rak arm, men jag skulle nog kika lite extra på en maskin med en juste PID. Detta och/eller med en dokumeterad tempstabilitet, då jag känner att Vibin inte riktigt spelar rent på den fronten.

//Stefan (som drömmer våta hemmabaristadrömmar om en Cyncra)

Okay, tycker du att din Vibiemme har bra kapacitet eller är det på gränsen? Vill inte ha det som med Silvian igen helst.
 

Light Head

Well-known member
Hur stor kapacitet har Vibiemme? Hur många skott kan man dra innan vattnet blir för kallt.... Hur många, uppskattningsvis, har man på Silvia?
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp