Vilket bönor passar mig?

corvuscorax333

New member
Har precis beställt en espressomaskin och funderar på vilket kaffe jag borde prova.
Har hittils bara bryggt med mockabryggare och pressbryggare. Jag maler bönorna själv och har provat ca 6 sorter men de som var överlägset godast var starbucks och waynes coffeebönor. De smakade ganska lika vad jag kan minnas. Tänkte att man borde kunna hitta liknande bönor som waynes och starbucks fast billigare.

Om jag vill ha ett "nybörjarpaket" med olika bönor som skiljer sig mellan varandra för att lista ut vilka jag gillar mest vilka tycker ni då jag ska prova?
 

Light Head

Well-known member
Jag började med Lavazza Espresso, sedan Waxholms Milano, och om en liten stund blir det en Bianco.

Lavazza, rätt mörka toner, hyfsat kraftig smak, lite jordighet
Milano, mums, mjukare och trevligare.
Bianco, ?

Vad vill jag säga egentligen? Köp någon sort och testa, be om tips på kaffe som har tydliga skillnader, som är lätt att identifiera även för en nybörjare?
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Det kan vara idé att testa en riktigt fruktig espresso och jämföra den mot en mer klassisk espresso. De "nordiska" rostningarna är oftast lite ljusare rostade för att dra fram fruktigheten och juiceigheten som inte finns i en mörkare rostning. Checka Johan&Nyströms utbud: Pineapple Thief, till exempel, och jämför med exempelvis La Bomba.

Personligen är jag svag för de lite ljusare rostningarna eftersom jag vill åt just fruktigheten. Däremot måste du kolla att kaffet inte är bryggrostat. Dessa är ytterligt svåra (i min erfarenhet) att få till som espresso. Sedan är singlarna svårare än blendsen, men inte omöjliga. Nyss nämnda Pinapple Thief funkar finfint både som espresso och brygg! Johan&Nyströms "5 Estate" (särskilt version 3 vilken inte finns längre tyvärr) är en bra fruktig blend.

//Stefan (som avrundade gårdagen med två cappuccino på Pineapple Thief och drack samma som brygg i morse)
 
Senast ändrad:

Light Head

Well-known member
M.a.o. Testa lite olika!

Nu har jag testkört Bianco!


Det blev en Americano Bianco. Lite mer åt Lavazza-hållet, men en klart bättre och trevligare smak. Lite elegantare.

Skulle kunna jämföras med skillnaden mellan en single malt och en blended.
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,692
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp