Problem med ojämnt vattenflöde, video finns!

Coffen00b

Active member
Jag har kört min lilla arbetshäst något år eller två nu och den gör sitt jobb helt ok, men sen några månader tillbaka så har detta börjat att ske.

Någon hjälte där ute som har någon idé om vad som har hänt här ? och vad jag kan göra för att lösa det? =/

ps. maskinen är nyligen avkalkad.ds


Mycket tacksam för svar!
 

petrush

Well-known member
Ja, som TTobbe skriver, skruva loss filtret, bulten som håller fast filtret är ihålig och har fyra små utgångshål. Nåt skräp från avkalkningen kan ha fastnat där kanske.
 

Coffen00b

Active member
DSC06490 (Large).jpg

Då var filtret öppnat, och det såg ut som enligt bilden, tack för tips !!

är det någon som vet hur ofta man bör rensa under filtret? samt om man kan förebygga detta på något smart sätt?

Grymt tacksam för svar!

trevlig kväll!
 

UbbeK

Well-known member
Skruva ur filtret varje vecka och låt det dra några minuter i varmt vatten med tillsatt grupprengöringsmedel i.
Undertiden rengör du bryggruppen med borste och liknande vattenblandning.
Skrubba sedan filtret rent och skölj rikligt med vatten så all rengöringsmedel försvinner.
Montera ihop.
 

Lucifer

Well-known member
Oj, backspolar du inte, kanske dags att skaffa ett blindfilter? Jag har en Silvia, vet inte om det funkar på din, det kan säkert någon här svara på.

Hur smakade kaffet som kom ut, fint du upptäckte det så att du får en ren och fräsch maskin.

Själv backspolar jag ungefär varannan vecka och gör en större rengöring då jag lossar spridarfiltret en gång i månaden, samvetet säger att det är för sällan men tid är det alltid brist på.
Ett bra sätt att kolla om maskinen är ren är att köra ett skott med bara vatten, låt det sen svalna och smaka av, då känner du lätt om det är skit i maskinen.
 

hne

Well-known member
jag skulle tro att rätt mycket av det där hade kunnat förebyggas genom att bara flush:a gruppen ner i en begagnad mugg eller mjölkkanna efter varje användning. Det gör jag och får inte i närheten av något sånt där trots att jag bara kör grupprengöring med några månaders mellanrum och nästan aldrig backflushar. Däremot har jag lös de där delarna ett par gånger per år. De brukar vara lite missfärgade, men inte värre än så.

Nu börjar jag bli sugen på rengöra miss Silvia!
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,695
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp