Har ni några alternativ till Hario Buono kannan?

niad

Well-known member
Har filterhållare V60 01 på ingång och lite kaffe både färdigrostat och som skall rostas hemma. Köpte ingen kanna initialt och undrar om ni har erfarenhet av att hälla med andra kannor/el. dyl.

Alla tips mottages
 

niad

Well-known member
Jag har använt en halvliterskastrull i lättmetall med hällpipsform i ena änden nu en dag till enkopps Hario V60. Jag har bra kontroll på hällandet och får inte servera frun något annat kaffe för närvarande :)

Funderar på att leta efter någon liten olivoljekanna med lång pip som man ser ibland, det kan kanske vara ett billigt alternativ till Buonon.
 

niad

Well-known member
Har någon testat att hälla ur flaska med droppkork av bartendermodell? De har en begränsning på flödet till 1cl per sek. En sån får man för ett par tior...
 

Sörplarn

Active member
Brukar hälla direkt från vattenkokaren...men ska ha en turkisk kaffekanna undanstoppad nånstans som jag har funderat på om det skulle fungera fint.
 

UbbeK

Well-known member
Använder den till Melitta keramiktratt och Hario V60. Men som sagt behöver sig en tillbockning av hällpipen för att få bra kontroll på flödet och träffa där man vill. .
 

svartvest

Well-known member
Skakar liv i denna tråd. Har det kommit någon ny kanna?? Jag har sett en kanna som är väldigt enkel som inte hade något handtag..men vad heter den..
 

svartvest

Well-known member
Jag fick frågan av en nybörjare som tycker att det är mycket pengar för en kanna, som min fru säger du är ju blind när det kommer till kaffekostnader... jag är böjd att hålla med.. Finns det någon kanna för under 500kr där tror jag en smärtgräns går..
 

henrik82

Well-known member
Jag har en kollega som jag har fått in på finkaffe :) Jag fick han till att börja med Aeropress och nu ca:1½ år senare så jobbar jag på att få in honom på handbrygg så han har fått låna min Kalita kanna, kalita 155 och V60 01, så att han får testa lite ooch se om det är något för han. Så hur många kannor har du Svartvest? kanske du kan låna ut en om du har mer än en ;) Man måste uppmuntra alla nybörjare så att dom tappa förståndet son några av oss här som köper allt som har med kaffe att göra ;)
 

svartvest

Well-known member
Jo nog för att jag har kaffegrejer men tyvärr bara en kanna men Tiamon är bra kanna... jag sticker emellan med kaffe och frågar vad känner du och peppar att prova olika bryggmetoder och bryggsätt.
 
Topp