Droppkaffe - Chemex eller hario?

VCUP

New member
Hej,

Är lite sugen på att komplettera med ett en chemex 3-koppars eller hario 2-koppars + serveringskanna.

Vad rekommenderar ni att gå på? Blir det någon skillnad på chemex eller hario?

Ha det gott!
 

osks

Well-known member
Har du nån kanna med lång hals, typ Hario Buono? Om inte så tror jag det kommer bli svårt att använda deras V60-filter. Det kräver verkligen att man kan hälla kontrollera och långsamt.
 

Molarin

Well-known member
Jag är såld på Chemex! Gillar tekniken att filtret sluter tätt mot trattens väggar till skillnad från de flesta andra droppmetoder då tratten är räfflad.

Men en del kaffen blir bäst i Chemex och andra i V60.
 

VCUP

New member
Ja tanken är att en hario upphällningskanna ska inhandlas i vilket fall.

Funderade mest på om ni som använt båda eller ena kan rekommendera en av dem framför den andra?
 
En liten återkoppling ett år senare. Chemexen är lika bra nu som då. Har till och med skaffat en liten Chemex för 1-3 koppar. Det blir knappt 4dl och lagom för min morgonmugg.

Att brygga under 5-6. dl kaffe i den stora Chemexen gör att kaffet upplevs som lankigt vilket
förmodligen beror på.den stora vidden i de stora kannan. Större mängder blir jättebra.

Även malningsgraden har betydelse. Är kaffet en originböna eller ljust och syrligt mal jag bönorna lite under
Medel på maskinen. Har jag en mustigare och mer mörkrostad böna så mal jag en bit över Medel.
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp