Är det fel på min kvarn?

divander

Member
Köpte för ett tag sedan en begagnad Ascaso Dream med en medföljande kaffekvarn av märket nemox (tror att samma kvarn även ska finnas i annat namn). Det här är min första bryggare och kvarn och jag har inte så bra koll. Har hela tiden kört den med inställningen av malningsgrovlek på det finaste. Det har känns som att det blir relativt grovt trots att jag kört på så finmalet som det går. Det är i alla fall en del grövre än de färdigmalda man köper. När jag tryckt med tampern för kung och fosterland har det funkat rätt bra och det har blivit rätt bra crema.

Nu när jag har haft den ett tag har det blivit svårare att få bra kaffe och creman är helt borta. Jag har testat några olika kaffesorter och det är samma med alla. Funderar då på om det är kvarnen som strular. Att den inte maler tillräckligt fint. Kan det vara att den är sliten? Kan det vara en justering? Finns det delar att byta ut eller behöver jag köpa en helt ny? Är det en tillräckligt bra kvarn att kosta på en "renovering"?

(Varför blir bilden så liten och på sidan? Ja, ja ni kanske ändå ser hur den ser ut.)

bild.jpg
 
Senast ändrad:

Gringubben

Well-known member
Tänk för det första bort kaffemaskinen. Den kan brygga, for sure.
Kvarnen har jag aldrig hört talas om, men är grymt nyfiken eftersom jag just nu skriver på en bok om hårdvara.
Att jag nu avslöjar det beror på att boken är färdig till 100%. Alltså finns ingen nörd som kan bräda mig.

Det är en bok som kommer rikta sig till dig, kompis. Har en del erfarenhet plus att jag nördat ner mig i watt och volt plus dimensioner på malskivor.
Spontant ber jag dig skaffa en vettig kvarn. Du bör fundera över Rocky eller så kan du läsa min bok när den kommer så småningom, fast det hinner du nog inte.

Nu släpper jag bomben.
 

osks

Well-known member
Kvarnen ser ut som en Demoka M-203 (ibland även kallade Minimoka), fast justeringsbitarna ovanför kvarnhuset ser ut att vara i plast, där M-203 har metall.

Det är inte jättedyrt att köpa nya malskivor till en sån, så det kan vara värt att testa. Givet att det faktiskt är samma som till M-203 så finns de här:
http://www.espressokompaniet.se/Reservdelar/Malskivor/Malskivor-Demoka.htm
Men jag lämnar inga garantier för att det garanterat är samma.

Vad menar du med "finaste" inställningen? Är det en skruv som tar emot, eller märker du att malskivorna tar emot varandra?
 

divander

Member
Runt nederdelen av behållaren för bönorna sitter ett numrerat vred som justerar malninggraden. Den är satt på max malming, finaste "kaffepulvret". Det går inte att dra den längre då det tar stopp.
 
Senast ändrad:

hne

Well-known member
Max som i högsta eller lägsta siffror? Jag ser några möjligheter här:
1) Du vrider åt fel håll och kompenserar genom att vrida ännu mer åt fel håll (händer alla, speciellt på morgonkvisten)
2) Kvarnhuset är tillverkat i plast och har spruckit så att undre kvarnstenen åkt ner lite (vet inte om din kvarn har kvarnhus i plast, men det är vanligt på konsumentkvarnar. har hänt min isomac. kan gå att flytta en stoppskruv och få det att fungera ett tag till, det har det gjort på min kvarn)
3) Gammalt kaffe. Ju äldre kaffet är, speciellt ju längre påsen varit öppen men även tid från rost, desto mindre crema. Men eftersom du skriver att du provat olika kaffe är det här minst troligt av de tre.

Om du inte kommer på något bättre kan du kanske ladda upp en närbild på hur kaffet ser ut när de kommer ur kvarnen?
 

divander

Member
Max som i högsta eller lägsta siffror? Jag ser några möjligheter här:
1) Du vrider åt fel håll och kompenserar genom att vrida ännu mer åt fel håll (händer alla, speciellt på morgonkvisten)
2) Kvarnhuset är tillverkat i plast och har spruckit så att undre kvarnstenen åkt ner lite (vet inte om din kvarn har kvarnhus i plast, men det är vanligt på konsumentkvarnar. har hänt min isomac. kan gå att flytta en stoppskruv och få det att fungera ett tag till, det har det gjort på min kvarn)
3) Gammalt kaffe. Ju äldre kaffet är, speciellt ju längre påsen varit öppen men även tid från rost, desto mindre crema. Men eftersom du skriver att du provat olika kaffe är det här minst troligt av de tre.

Om du inte kommer på något bättre kan du kanske ladda upp en närbild på hur kaffet ser ut när de kommer ur kvarnen?

1
Nej det är nog åt rätt håll. Åt andra hållet blir det grov. Har kört kaffet någon enstaka gång åt min pressbryggare. Annars är den alltid ställd "längt bort" på finaste malningen. Den blir då finare än bryggkaffe, men grövre än den färdigmalda espresson man köper i påse eller burk.

2
Det ser ut som kvarnarna är metall. Har den inte framför mig nu, men jag är rätt säker på att allt var i metall när jag en gång lyfte "locket" för att göra rent.

3
Nej det är färskt kaffe. Brukar köpa kaffe som är rostat för max 2-3 månader sedan.

Jag ska försöka fixa en bild på kaffet när jag kommer åt.
 

hne

Well-known member
2
Det ser ut som kvarnarna är metall. Har den inte framför mig nu, men jag är rätt säker på att allt var i metall när jag en gång lyfte "locket" för att göra rent.

Jag syftar inte på skivorna, jag syftar på det axeln som vrider dem sitter fast i. Det ser ut att vara svart plast på bilden.
 

Ill-k

Member
Ringen som man justerar ser exakt ut som på en isomac prof inox...På den finns det en stopp skruv vilket med största sannolikhet finns på din med.
Ta bort bönhållaren. Lyft sedan bort skivan där malgraderna finns. Kan vara bra att markera om du vill ha den exakt som innan. Sedan finns det en stopp skruv i ett av hålen. Går att se från sidan vart skruven tar stopp.

Hitta en liten guide här..:http://helentobias.se/2009/11/24/isomac-macinino-prof-inox-modifiering
 

theBeast

Member
Tänk också på att kvarnen ska vara igång när man justerar den åt det finare hållet. Risken är annars att man drar sönder något. På en del kvarnar leder det till att hela skalan förskjuts så att man inte längre kan mala tillräckligt fint.
 

hne

Well-known member
Tråden www.riktigtkaffe.se/showthread.php?26079 handlar om Isomac Prof Inox och där finns bild på min kvarn. Jag skulle gissa att det är samma kvarnverk som i din kvarn, för när jag köpte reservdel (trearmad plastgrej under undre malskivan för att kasta ut kaffet) tyckte elreparatören att det var en mycket vanlig del.

Om det är samma-lika konstruktion och du ställer om malgraden med kaffe mellan skivorna utan att skivorna snurrar kommer du spräcka kvarnhuset. Det är väldigt lätt gjort med plast och så stora gängor.
 

divander

Member
Nu har jag äntligen fått tid att ta tag i min kvarn. Följde tipset från Ill-k och det fungerade utmärkt och tack för tipset. Det vara bara att flytta skruven några steg med hjälp av en insexnyckel. Det tog kanske två minuter, hade jag vetat att det var så enkelt och blev så mycket bättre hade jag givetvis gjort det mycket tidigare.
 

Wilderwein

Well-known member
Jag har en likadan kvarn som dig divander och måste säga att den är väldigt bra för priset, inte den snabbaste och skitar ner lite men resultatet i koppen är väl godkänt. Inte riktigt lika bra som min Macap m4d men med tanke på priset så.. Är det inget fel på den så ska den klara att mala tillräckligt fint.

K
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,666
Inlägg
155,714
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp