knepig bismak/eftersmak vid bryggning med rancilio silvia

blocce

New member
Har en silvia ver2 som jag köpt begagnad, är mycket nöjd med funktionen men tyvärr så ger den en ganska kraftig bismak på vattnet som kommer ut bryggruppen, vilket göra att kaffet får en taskig eftersmak. Har kalkat av i flera omgångar men smaken sitter kvar.

Det intressanta är att vattnet som kommer via ångröret inte alls ger den bismaken/lukten.

Vad kan detta bero på? Funderar på om bryggfiltret kan ge denna bismak?

En annan fundering jag har är vattenbehållaren som ger en ganska ordentlig unken doft ifrån sig. Behöver diska den varje dag för att bli av med det. Någon som känner igen det?

Någon kraftig rengöring som kan lösa problemen jag har?

Tacksam för tips.

//D
 

hne

Well-known member
Lukt i tanken är inte otroligt att det är bakterier. Skura med lite vinäger, brukar gå hårt åt bakterier. Mot mögel: diska, låt torka, torka med bikarbonat och torrt hushållspapper, låt stå ett par timmar, spola ur noga. Svarta streck på stengods: skrubba med borste, citronsyra och ett par droppar vatten.

Fast bismaken sitter nog i gammalt guck i spridaren. Skruva loss (skruv, filter, mässingsplatta och stråldelare i rostfritt på V3) och rengör, gärna med grupprengöring och hett vatten i mjölkkanna eller annan rostfri behållare.
 

blocce

New member
Jag har avkalkat maskinen över natten två ggr och tagit lös spridarfilter och gjort rent innanför plus låtit filter ligga i vatten med lite vinäger i över natten, men smaken finns kvar.
Känns som om det är nått spridarfilter som gäller? Vad är bästa sättet att rengöra mer än att avkalka? Tips på länk/medel/metod mottages!
 

AndersSt

Well-known member
Kan också vara så att tidigare ägare vid något tillfälle slarvat med rengöring/renspolning av ångmunstycket efter mjölkskummning. Om man skummar mjölken, slår av ångknappen och sedan låter maskinen stå kommer det att uppstå ett undertryck i kokaren när temperaturen sjunker. Det kan suga in mjölkrester i kokaren och gammal mjölk doftar/smakar inte jordgubbssylt direkt...

Detta kan absolut hända med singelkokare där samma kokare används för både bryggning och skummning. Vet inte om det hjälper med upprepad avkalkning, kanske behövs annan rengöring?

Edit: Läste lite noggrannare vad som skrivits, då borde det smaka lika illa från ångröret... hmm... kanske är bryggruppen ändå? Backflush med lämpligt medel rekommenderas nog som nämnts ovan.
 
Senast ändrad:
Topp