Rocket R58 PID tempinställning på 120 grader ger bara 0.9 bar i trycket...

CrazyFin

Member
Fick hem min glänsande nya Rocket R58 i fredags. Så vacker den är! :lol:

Upptäckte dock ganska omgående att om jag följer manualen och den medföljande tabellen med temperaturinställning -> tryck så får jag inte det tryck som en viss "service boiler temperature"-inställning skall ge.

Vid t ex 120 grader så får jag bara 0.9 bar i tryck och jag måste t ex ställa in 124 grader för att få 1.2 bar.

Jag googlade runt i helgen och det verkar som att temp-sensorn är utbytt men firmware i PID-kontrollen inte är uppdaterad för att hantera offsett:en i den nya tempsensorn? Någon annan här i Sverige som har upplever samma problem?

Verkar vara ett vanligt problem på maskiner levererade nu under juli och augusti.

Hittade bl a dessa två forum där samma problem har diskuterats:
CoffeGeek-forum
Tyska Kaaffee-Netz-forumet

Ny resp "gammal" version av tempsensorn: http://up.picr.de/11560103ej.jpg (Den vänstra är den äldre modellen).

Min firmware är den "hyfsat" (version 5.10) nya där man ställer in "service boiler temp" istället för trycket.

Har mailat Rocket och mitt inköpsställe och inväntar nu svar på om det finns en nyare firmware som fixar detta offset-problem. Jag skall kolla ikväll om det är den nyare tempsensorn jag har men allt tyder på det.


Jag har ställt in min på 124 grader nu och ligger då på 1.2 bar i tryck. Riktigt goda och fina espressoshots och jisses vilken skillnad det är att göra skummad mjölk nu jämfört med min gamla Gaggia Classic... :D


Jag återkommer med rapport så fort jag vet mer.
 
Senast ändrad:

andolo

Member
Jag får också knappt 1.0 bar i tryck vid 118 grader när det skall bli 1.2 bar. Kontaktar Monteriva i morgon och återkommer snarast.
 

andolo

Member
Pratat med Monteriva, där jag köpte maskinen, och det kommer en ny tempsensor från Italien.

Provade att höja temeraturen till 121 grader och visst blev det skillnad. Inte så stora dippar när jag skummar eller häller upp tevatten.

Fortsättning följer...men visst gör den mycket bra espresso!
 

CrazyFin

Member
Aha intressant! :blink:

Jag själv har inte fått något svar vare sig från EspressoCoffeeShop i Italien eller från Andrew Meo själv på Rocket (Rocket Espresso tillverkaren). :angry:

Jag lär dock få en ny tempsensor jag också men har du kollat om du har den nyare eller den äldre modellen? Den nyare är den HÖGRA på bilden Gamla tempsensorn och nya tempsensorn Om både du och jag har den nyare så kommer det väl egentligen inte att hjälpa med att byta ut själva tempsensorn? Det är snarare en uppgradering av firmware som behövs för att kunna hantera temperatur-"offsetten" för den nyare sensorn?

Jag rapporterar så fort jag fått höra något från mitt håll. Klart intressant att det är så många som köpt sina R85:eek:r senaste 2-3 månaderna har exakt samma problem...
 
Senast ändrad:

andolo

Member
Enligt Coffegeek länken är väl den gamla sensorn till vänster? Min sensor ser ut att vara denna äldre men har inte tagit bort plåtarna utan bara kikat genom hålen på ovansidan.

Mitt serienummer 1205R58xxx tyder jag som "tillverkad Maj 2012". Min firmware är 5.00.
 

CrazyFin

Member
Yepp det stämmer! Jag skrev fel i mitt förra inlägg... :( Jag har ändrat inlägget nu. Det är alltså den HÖGRA tempsensorn på bilden ovan som är den nyare. Jag prövade att lysa in i min med en LED-ficklampa och det ser ut som att jag har den nyare varianten av tempsensor.

Jag har firmware 5.10 daterad 19/06/2012 samt serienr (som jag hittade UNDER maskinen) verkar vara D1227R59xxxx. Frågan är om inte du har år 2012 vecka 05 och jag har år 2012 vecka 27 på min?

Jag har fortfarande inte fått något svar vare sig från den italienska firman där jag köpte min maskin ifrån och ej heller från Andrew på Rocket.

Jag återkommer med rapport så fort jag fått någon ny info.
 

Cortina

Member
Ofta har de semester i Italien hela augusti. Så till veckan bör de börja gå igenom mailskörden. (Fick dock svar fr Andrew efter ett par dar, men han ursäktade då svarstiden och sa att de hade semester.)
 

andolo

Member
Min firmwire har datum 08/05/12 och är 5.00. Den borde ju också uppgraderas när den nya tempsensorn installeras.

Mitt serienummer under maskinen är D1205R58xxxx. Om detta skall tolkas som år 1202 vecka 05 låter jag vara osagt men fullt möjligt.

Jag mailar min leverantör Monteriva att jag vill ha senaste firmwire också. Fortsättning följer...
 

andolo

Member
Nya delar på väg från Milano denna veckan. Kanske kan det vara åtgärdat , av Monteriva, under nästa vecka. Vad som behöver bytas ut beror tydligen på när maskinen producerades.
 

CrazyFin

Member
Har äntligen fått lite svar från Andrew Meo på Rocket i Milano. :)

Inget fel på maskin enligt honom samt att jag har senaste firmware och den nyare tempsensorn.

När jag skrev att manualen säger t ex att man skall få 1.3 bar med tempinställningen 119 grader C så svarade Andrew så här:

"The instruction manual of the machine is only an indication as to what
the pressure should be at the various temperatures and not a definitive
table.
The 1.25 bar of pressure is within the tolerance of what you should
expect the machine to produce at that temperature.
A temperature reading converted to a pressure reading will differ
depending on many factors such as altitude and ambient temperature."


Jag trodde dock att eftersom kokaren för ångskumningen är ett slutet kärl så borde t ex altituden inte påverka trycket? (Se t ex Pressure Cooker and Altitude)


Dessutom svarade Andrew Meo att han själv kör med max tempinställning, dvs 125 grader Celsius och att han då får runt 1.2-1.3 bar i tryck:
"I personally use the maximum temperature setting in the service boiler
therefore the machine operates at the maximum pressure and this delivers
amble pressure."


Jag ställde in min R58 på 125 grader C och får nu 1.25 bar i tryck och mjölkskumningen går hur bra som helst. :p

Intressant att se att i nästan alla Youtube-videos jag kollar på när olika butiker testar R58:an så har alla default-inställningen på sina R58:eek:r och man kan skymta att dom ligger på endast 0.8-0.9 bar vilket blir lite för lågt enligt mitt tycke. Kolla t ex Rocket R58 test av SeattleCoffeeGear samt Rocket R58 test av EspressoTV Tysken har dock sitt ångtryck på en mer vettig nivå fastän han har bara 120 grader. Kolla in kl 2:38 in i videon... Säger han verkligen "f-cking manual"?! :blink: o vad säger han 6:26 in i videon om sin latte art... :huh:

Skönt dock att få svar från Andrew på Rocket. Nu är det bara att börja labba med olika bönor, mjölkskumning och njuuuuta av underbar espresso! :lol:
 
Senast ändrad:

Spider

Well-known member
Dålig bryggvärme på R58?

Efter att ha labbat med inställningarna, oavsett hur jag gör är känslan att bryggvärme är fördåligt. Skulle vilja ha lite varmare shots...när jag mäter bara rinnande vatten genom brygghuvudet (med lattetemometern) uppmäts ca 80grader. Tempen är ställd via PIDen på 111grader.
Är det något som är fel, tror ni?
R58_brew_temp.jpg
 

osks

Well-known member
Att mäta på det sättet är alldeles för inexakt för att säga nånting alls.

Om du vill ha varmare, varför höjer du inte bara temperaturen?
 

Spider

Well-known member
Att mäta på det sättet är alldeles för inexakt för att säga nånting alls.

Om du vill ha varmare, varför höjer du inte bara temperaturen?



Att detta är inte en exakt metod är jag med på men det är en indikation iaf...
Tepen har jag höjt till 111grader, men det är ingen skillnad tycker jag.
Any ides?
 

osks

Well-known member
Indikation på vad? Om du hade fått 85 grader istället, hur hade du tolkat det? Det skiljer sig så mycket från bryggning att det inte går att säga att det är för lågt. Temperaturen sjunker fort när vattnet kommer ut och termometern är inte snabb nog, inte exakt nog och mätmetoden för inprecis.

Vad är max du kan ställa in på pid:en? Hur länge låter du maskinen värma upp innan du brygger normalt sett?
 

Spider

Well-known member
Även om det är en kass metod och är fler som testar med samma kassa metoden och få skillnad på +5-10gr är väl en indikation ändå.
Har testat PIDen på allt från std 106gr till 115gr utan att märka någon skillnad. Har maskinen på minst 30-40 min innan bryggning.

Det är så nämligen att maskinen har varit förmodligen om en transport olika då sumplådan är vikt uppåt några grader därför är jag lite paranoid för de flesta avvikelserna jag upptäcker..har upptäck ett miss ljud när pumpen har nått bryggtryck, har tom spelat in en video för att diskutera detta med Rocket.
Kolla själva (OBS! Ljudet är något förstärkt då micen ligger nära maskinen).
 

osks

Well-known member
(Tänkte bara kommentera sista frågan i videon om det är för blött. Nej, det är det inte. Ibland blir det blött, ibland inte. Det hänger ihop med mängden kaffe och storleken på filterkorgen, men påverkar bara hur lätt det är att tömma korgen - inte smaken. Fokusera på smaken och strunta i om sumpen är blöt eller inte.)
 
Topp