PID temperatur på Gaggia Classic

gabriel b

Well-known member
Johan & Nyströms La Bomba har sitt bryggtips om att brygga på 90C.

Tänkte kolla om det någon som har koll på vad värmetappet blir från kokaren till brygghuvudet på en Gaggia Classic. Detta under förutsättning att hela maskinen är ordentligt uppvärmd och vattnet är rumstempererat. Idag står PID:en på 100C vilket ger ett kaffe som är "något" för varmt (75-80C) för att dricka direkt efter extraktion.

Frågan är; vad bör jag ställa temperaturen på PID:en för att extrahera ett kaffe som kräver tex 90C?
 

stipok

Well-known member
Det enklaste är nog att mäta temperaturen på vattnet som lämnar grupphuvudet och justera pid:en tills du får den "sluttenperatur" du vill. Bifogar en länk på hur du skulle kunna göra. http://www.frcndigital.com/coffee/HowToTempCheck.html. Jag tror att exemplet är utfört på en silvia men borde fungera oavsett tillverkare.

Annars kan man förmodligen göra espresson vid några olika temperaturer på pid:en och smaka sig fram till den pid-temp som ger godast kaffe ;-)
 

grebdnul

Well-known member
Om du har temperaturen på PIDen inställd på 102 C så blir genomsnittstemperaturen 91 på skottet, enligt Aubers manual till deras PIDar. Men det är alltså varmare i början (96) och sen svalare på slutet, men så blir det eftersom Gaggian inte är så tempstabil. Så om du sänker till 101 eller kanske 100 så borde det vara så nära 90 som det går. Testa o se om du märker nån skillnad.
 

gabriel b

Well-known member
Provade sänka temperaturen till 97C vilket gav ett kaffe åt det sura hållet. Mätte lite med en elektronisk termometer (enligt stipoks länk) och kom väl fram till att kaffet i koppen är 20C svalare än PID värdet. Samt att brygghuvet som du säger ca 10C svalare än PID:ens inställda värde.

Med de inställningar jag har på PID:en så diffar kokar-temperaturen ca 2-3 grader på ett skott.
 

osks

Well-known member
vilket ger ett kaffe som är "något" för varmt (75-80C) för att dricka direkt efter extraktion.

Brygger du ner i en varm eller kall kopp?

Jag har ett par Bodum-koppar i glas med luft i för isolering. De är snygga, men espresson är alldeles för varm att dricka när man brygger i dom, så att de är isolerande visade sig vara rätt dåligt i praktiken... Jag föredrar oftast inte för varma muggar (jag vill absolut inte förvärma med varmt vatten, t.ex.) och ofta snurra på koppen eller röra i espresson med en tesked för att blanda och kyla. Det gör dessutom att smaken blir mycket jämnare, för annars skiljer smaken rätt mycket mellan de första sipparna och de sista.

Bara några tips på saker att prova istället för att justera bryggtemperaturen.
 

gabriel b

Well-known member
Kopparna värms upp passivt av värmen från Gaggian, blir inte direkt jätte varma men sådär lagom fisljumna. Använde förut de glas du menar från Bodum, men gillade inte att man inte kände värmen från kaffet. Det är lite av känslan med att ha varma koppar med varmt kaffe i.

Brukar inte blanda min espresso efter att jag bryggt den. Njuter av den direkt, oftast inom 1 minut...
 

Forumstatistik

Trådar
14,665
Inlägg
155,701
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp