Ändlös kanalisering...

Jacob

Well-known member
Ja, ibland när kvarnen maler "i tomme" låter det som om nåt är skevt. Det är ett frekvent skrapande, ett skrap per varv skulle jag tro. Svårt att beskriva fontetiskt, men tänk "tch-tch-tch-tch" :)

Kör en påse musetti då det lyxiga kaffet tog slut. Tre månader sedan rost, vilket är bra för den sorten. Mindre kanalisering än på länge, i princip inget alls. Som någon nämnde, robustablandningar är mer lättjobbade, vilket leder mig att tänka att det handlar mycket om själva kaffet, skev kvarn eller inte.
 

runeo

Well-known member
Den mest begränsande del i ett kaffe "setup" är kvarnen. En dålig kvarn kan du aldrig kompensera för genom kunskap! Du behöver en microjusterbar kvarn!
 

normende

Well-known member
En anfim best är ingen dålig kvarn. Jag har haft en själv och den malde jättebra. Rätt mängd kaffe,tampa likadant,skippa preinfusion och Labba dig fram till rätt malgrad. Kvarnen är ganska lätt att göra om till steglös.
Jag hade min tillsammans med en coffee Queen crema mini.
Kämpa på ,du kommer att hitta en lösning på det.
 

osks

Well-known member
En anfim best är ingen dålig kvarn.

Jag tror inte runeo menade att modellen är dålig, utan att det verkar vara fel på just Jacobs kvarn. Och det tycker jag verkar mer och mer troligt.

Jacob: Om du köpte kvarnen ny och har garanti kvar så tycker jag att du borde kontakta återförsäljaren. Det vore hur som helst väldigt bra om du kunde prova en annan kvarn, en som någon vet fungerar. Om kvarnskivorna inte är helt parallella utan lite, lite sneda, så är det fel på kvarnen och du kommer nog få slita ditt hår med den resten av livet. Vissa kaffen är mer förlåtande än andra, men du kommer ändå behöva en hel kvarn.
 

Jacob

Well-known member
Tack för input! Jag har funderat på detta, att göra den steglös. Hittat nån guide? Å andra sidan är det så många som hyllar denna kvarn och menar att stegen inte är några problem, så länge man sköter sig som barista och har färskt kaffe. Tja, vad ska man säga.

Har funderat mycket på om ett kaffe som kräver extrem precision för att kunna extraheras bra verkligen är någon idé att jobba med. Vad jag märkt kräver kaffen med äldre rostdatum mer pill för ett hyfsat resultat, medan färskrostade är svåra att misslyckas med. Och om man lyckas slippa kanalisering på ett gammalt kaffe så verkar resultatet ändå bli sämre än om man misslyckas lite med ett färskt kaffe. Så där funderar jag fram och tillbaks. Är det jag, utrustningen eller kaffet? Och så har man nästan aldrig möjlighet att göra A/B-tester för att utesluta det ena.
 

runeo

Well-known member
Om du köper ett färskt kaffe och det räcker en vecka, får du kanske microjustera kvarnen 2-3 ggr under den tiden pga bönornas förändring.
 
Senast ändrad:

Jacob

Well-known member
Osks: tyvärr köpte jag den begagnad, tror inte det är någon garanti kvar. Dock var den bara använd några gånger som utlåningskvarn (köpte den av en kaffeservicegubbe). Det där ljudet jag nämnde tidigare kommer bara ibland, det var ett tag sedan faktiskt, så jag funderar på om det snarare var en vibration i chassit eller så.

runeo: Jo, det lutar åt att det är det som är problemet, såvida inte skivorna är skeva. Jag har dragit mig för att dra den slutsatsen för snabbt, eftersom så många verkar jättenöjda med den, och då det skulle kräva en annan kvarn eller en mod av den jag har.
 

Jacob

Well-known member
Tänkte jag skulle posta en uppdatering kring problemet, ifall det kan hjälpa nån med liknande problem. Jag har sedan mina tidigare inlägg malt mycket kaffe, olika färskt, singlar, arabicablandningar, robustablandningar. Det jag kommit fram till är att det förvisso hade varit bra med finare justeringsmöjligheter på Anfim Best. Men jag har ändå hittat det stora kruxet: kaffet. Ju färskare rost, desto lättare att lyckas, överlag. Ibland hjälper dock inte färskrostat. Jag tog upp J&N Yellow Bourbon som exempel. Förr fick jag ofta till det med en sämre kvarn, medan det nu blivit svårt, trots hyfsat nyrostat. Jag köpte då samma böna från Sandby Kafferosteri, och jag fick till det lika bra som jag mindes att J&N var tidigare.

Då jag inte har så precisa justeringsmöjligheter har jag istället justerat mängden kaffe då kaffet förändrar sig, vilket tillsammans med pre-infusion och Runeos tampningstips ("virveltampning", se nedan) löste problemet. Jag lyckas för det mesta bra med kaffet nu, så länge det är en böna som är lättjobbad och inte har för gammalt rostdatum.


När du har torkat rent filtret, fyllt rätt mängd nymalet kaffe, så sätter du i tampen i filtret, tar tag i knoppen på tampen och rör tampen runt säg 3 varv, med och moturs. Tampen hålls lutande ca 10-15 grader under rörelsen och du utöver nästen ingen press nedåt under rörelsen.

Sen tampar du med lågt eller högt tryck. Spelar inte så stor roll.

Detta verkar motverka skiktningar och tomrum och jag slipper i princip alltid kanalisering. Vattnet följer ALLTID minsta motståndets lag och kommer med ett tryck som mångfallt överstiger din "tamping".

Jag kallar det slarvigt virveltampning men det finns ett officielt namn som jag lagt i "backupen". :))

Du kan också sluta slå mot handtaget eller pilla med tunna trådar i filtret för att fixa "distributionen".

Prova!
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp