Ändlös kanalisering...

Jacob

Well-known member
Har läst det mesta om kanalisering som finns att läsa, men ändå övergår det mitt förstånd. När man provat allt, är det ok att bara skylla på kaffet?

Köpte en i princip oanvänd Anfim Milano (a.k.a. Best). Tänkte att denna uppgradering skulle bespara mig kanalisering, vilket jag haft på varenda kopp tidigare. Men nu kanske jag lyckas med en kopp av tio på sin höjd. Jag har provat kaffe rostat för ett halvår sedan fram till fyra veckor gammalt kaffe, olika sorter, olika kvalitet. Något bättre blir det ju färskare kaffet är, men jag har ändå större problem med detta än jag väntade mig. Har testat alla de vanliga åthävorna, och det som funkar bäst är att helt enkelt mala finare, men då orkar inte Gaggian med. Kaffet blir överextraherat (om än något godare än när det kanaliserat). Visst, ibland blir det gott ändå jämfört med vad man kan få på stan, men inte jämfört med de få gånger kaffet rinner perfekt.

Förväntar jag mig för mycket av Anfim?

Hjälp?
 

runeo

Well-known member
När du har torkat rent filtret, fyllt rätt mängd nymalet kaffe, så sätter du i tampen i filtret, tar tag i knoppen på tampen och rör tampen runt säg 3 varv, med och moturs. Tampen hålls lutande ca 10-15 grader under rörelsen och du utöver nästen ingen press nedåt under rörelsen.

Sen tampar du med lågt eller högt tryck. Spelar inte så stor roll.

Detta verkar motverka skiktningar och tomrum och jag slipper i princip alltid kanalisering. Vattnet följer ALLTID minsta motståndets lag och kommer med ett tryck som mångfallt överstiger din "tamping".

Jag kallar det slarvigt virveltampning men det finns ett officielt namn som jag lagt i "backupen". :))

Du kan också sluta slå mot handtaget eller pilla med tunna trådar i filtret för att fixa "distributionen".

Prova!
 
Senast ändrad:

Jacob

Well-known member
@ Anders: Den visar sig på lite olika sätt, men ofta genom att jag inte får den där fina samlade konen (naket pf). Det droppar lite varstans från pf och hela koppen blir nerskvätt. På slutet samlar sig kaffet i en liten ful kon, inte på långa vägar så fin som på många nakna bilder på detta forum :) Det blondar rätt fort, creman och smaken visar på underextrahering. Ibland blondar det på ena halvan av pf. Köpte en påse billig Molinari Classico på Maxi som funkade hur bra som helst. Den var tre-fyra månader gammal. De senaste J&N-påsarna jag kört har varit 4-6 veckor gamla men skvätte rejält hur jag än gjorde. Detta strider mot min tidigare erfarenhet - med en sämre kvarn - att fräschare kaffe är lättare att extrahera.

Som sagt har jag nog testat det mesta. WDT, sprida ut kaffet jämnt med fingret på olika sätt, olika doseringar. Oftast brukar jag bara mala nästan ända upp till kanten på pf, sen skakar jag det så det fördelas jämnt. (Större dosering har nästan aldrig funkat för mig.) Sen knackar jag pf mot diskbänken lite lätt för att det ska sätta sig hyfsat jämnt, sen tampar jag försiktigt, så rakt jag kan, med en liten twist på slutet.

Jag börjar dock ana nåt som andra Anfim Best-ägare noterat. Det är troligen den grova stegen på den som är det största bekymret. Som jag nämnde blir det lite bättre när jag maler finare. Gjorde ett tight skott nyss som blev rätt bra faktiskt, ingen kanalisering, men lite överextraherat då jag malde finare. Hade jag haft ett eller ett par steg där emellan hade det säkert blivit ännu bättre. Inte mycket att göra åt antar jag, mer än att njuta de dagar kaffet funkar perfekt att mala på de steg jag faktiskt har på kvarnen. Eller finns det bot?
 

Jacob

Well-known member
@ Runeo: Har aldrig hört talas om tekniken, men jag får testa! När jag kollar på mina puckar är det ofta torrt i mitten, vilket stör mig. Beror säkert på skiktningar i pucken. Man vill ju att allt kaffe ska involveras!
 

Anders

Well-known member
@ Anders: Den visar sig på lite olika sätt, men ofta genom att jag inte får den där fina samlade konen (naket pf). Det droppar lite varstans från pf och hela koppen blir nerskvätt. På slutet samlar sig kaffet i en liten ful kon, inte på långa vägar så fin som på många nakna bilder på detta forum :) Det blondar rätt fort, creman och smaken visar på underextrahering. Ibland blondar det på ena halvan av pf. Köpte en påse billig Molinari Classico på Maxi som funkade hur bra som helst. Den var tre-fyra månader gammal. De senaste J&N-påsarna jag kört har varit 4-6 veckor gamla men skvätte rejält hur jag än gjorde. Detta strider mot min tidigare erfarenhet - med en sämre kvarn - att fräschare kaffe är lättare att extrahera.

Av det du säger undrar jag om det ändå inte kan kan bottna i kaffet? Molinari är ju en klassisk robusta-blandning, och robustablandningar överlag är betydligt enklare att få "till" som espresso. Prova La Bomba, Espresso Orginale, Isola m.fl. från J&N så borde du rimligtvis få liknande resultat. Andra blandningar som också är ganska espressovänliga från J&N är 5-Estate, FTO m.fl.

När det gäller J&Ns singlar, speciellt flertalet "Limited edition" dom kör är i mitt tyckte jäkligt svåra att få till en bra espresso-extraktion på, oavsett rostdatum och oavsett maskinpark.
 

Jacob

Well-known member
Min upplevelse tidigare, då min gamla halvkassa kvarn var ny och fräsch, var att även J&N:s singlar var lätta att få till. Körde mkt Yellow Bourbon, Holy Moses när den fanns, Rwanda Gatsinga m.fl. Så länge rostdatum var max två-tre veckor var det hur lätt som helst att få till. Det kanske är det som är grejen här då. Alltså: Singelbönor är kräsnare vad gäller rostdatum än robustablandningar. Och då kan det krävas en steglös kvarn och petigt tampande. Eller?
 

Anders

Well-known member
Min upplevelse tidigare, då min gamla halvkassa kvarn var ny och fräsch, var att även J&N:s singlar var lätta att få till. Körde mkt Yellow Bourbon, Holy Moses när den fanns, Rwanda Gatsinga m.fl. Så länge rostdatum var max två-tre veckor var det hur lätt som helst att få till. Det kanske är det som är grejen här då. Alltså: Singelbönor är kräsnare vad gäller rostdatum än robustablandningar. Och då kan det krävas en steglös kvarn och petigt tampande. Eller?

Dom bönorna du nämner har jag heller aldrig haft problem med, men de flesta av de nya limited edition bönorna (bruna påsar) är överlag rätt svåra att få till som espresso, tycker iaf jag.

Sen precis som runeo säger så är preinfusion ett bra hjälpmedel för att undvika channeling, har man ingen inbyggd kan man med liknande metoder försöka fixa egen.

För få steg på kvarnen kan delvis balanseras med kaffemängd (lite för grovmalet, dvs rinner för fort - öka mängden kaffe och vise verca), det gör normalt större skillnad än exempelvis tampningstryck. Ett annat sätt är att justera med bryggvattentemperaturen, det gör sig betydligt enklare på PID maskiner men med tempsurfande blir det ju lite "sport" ;)
 
Senast ändrad:

Gringubben

Well-known member
Det här sätter en hel myrstack i huvudet på mig.
Hade Classic förut och den är hyfsat förlåtande, dessutom tror jag att båda mina kvarnar kan vara snäppet sämre än din. (En liten Brasilia och en gammal jättestor cafékvarn av märke Cunill, ingen av dem steglös.)

Jag har kört naket ett bra tag, både med Classicen och min nuvarande hx-maskin. Det jag märker är att man lär vara rätt noggrann med mängden kaffe i korgen. Jag brukar ställa malningen så jag kan packa mesta möjliga mängd kaffe med normal tampning. Tar jag ett gram för lite så blondar det rätt snabbt.
Konen ser ut som den kan göra, liten eller stor, med tanke på att tiden oftast ligger runt 25 sek för 5 cl till en dubbel.

Pre-infusion tror jag inte har så mycket med saken att göra, eftersom jag lyckades bra med Classicen. Min nuvarande har pre-infusion, men jag är ändå skeptisk till att det skulle vara så avgörande. Jag tror mer på malning/mängd kaffe.
 

runeo

Well-known member
Med hjälp av "pre infusion", än vilken princip man man använder, försöker man få alla kaffekorn i pucken till att ta åt sig vatten och svälla innan det högsta vattentrycket attackerar den.
Om hela pucken är fuktad och "svälld" innan det höga trycket byggts upp, har vattnet väldigt små möjligheter att hitta genvägar genom den.

http://www.home-barista.com/naked-extraction-common-problems.html

Pre-infusion: the act of pre-wetting the bed of ground coffee inside an espresso machine before actually commencing the brew. Some espresso machines do this by using the pump; water is pumped to the coffee for a second or two, and then halted for another second or two. After this pause, the pump activates again, and continues brewing the shot. Super automatics and some automatic espresso machines use this pre-infusion.

Another type of pre-infusion is called "natural" or progressive pre-infusion, and occurs in espresso machines equipped with an E61 grouphead. When the pump is activated, a secondary chamber must fill prior to full pressure being applied to the bed of coffee. This gives a 3 to 7 second saturation time for the grounds before the pressure builds up. This type of pre-infusion is preferable to pump and pause active pre-infusion.
 

Jacob

Well-known member
Ja, jag kör alltid manuell preinfusion, men jag kanske ska köra pumpen snarare två sekunder än en. Brukar vänta minst fyra-fem sekunder. Jag inbillar mig att resultatet blir lite bättre, men är det ett lurigt kaffe så verkar inget hjälpa. Testade en sötsyrlig ganska lättrostad från J&N, Supernatural, som var katastrofal vad gäller kanalisering. Puckarna kändes väldigt torra och "ogenomströmmade" efteråt, rejäla kanaler där. Det som kom ut lovade ändå gott, om man bara sluppit kanaliseringen.
 

runeo

Well-known member
Har du bra våg?
Använder du den?
Har du provat att ändra dosering uppåt och neråt i vikt? Alltså funnit lämplig fyllnadsgrad i filterkorgen.
Är du noga med distributionen?
Har du kollat hur pucken ser ut direkt efter din "pre-infusion"?
Är ytan på pucken hel, när du monterar och direkt demonterar handtaget?
Passar tampen bra, alltså passar den med lite spel i filterkorgen?
Fungerar spridningen av vattnet bra ner på pucken?

Frågar inte för att få svar utan för att möjligen ge dig nån ny infallsvinkel.
Lycka till!
 

Gringubben

Well-known member
Du skrev något om att pucken ibland var torr i mitten.
Det kan inte vara så enkelt som att spridarfiltret behöver skruvas loss och rengöras?
 

Yirgacheffe

Well-known member
Jacob, jag tror dessvärre att du är rätt ute vad det gäller Anfim. Det är en jättetrevlig kvarn på alla sätt och vis, men som espressokvarn lämnar den pga sina grova steg en hel del att önska. Allt du skriver tyder tyvärr på att det är där kedjan falerar. Jag rekommenderar dig att låna hem en annan kvarn för att jämföra, alternativt ta med din maskin till nån bekant som har en kvar du vet presterar.

Lycka till
 

tnordl

Well-known member
Om du testat allt som föreslagits utan att det blivit bättre så har jag ett till förslag.

Jag brukade alltid tampa och slå tampern på grouphead sedan tampa igen. Tänkte att det skakar sönder möjliga luftrum. Hade kanalisering ibland men inte ofta på min PID (preinf,) Silvia (rocky kvarn). Så såg jag en youtube video "seattle coffee gear" (tror de visade R58) och de sa att man funnit fram till att man inte skall slå mellan tampningen för att det kan skapa kanalisering.

Så nu maler jag, skakar det jämnt och drar fingret över för att få det jämnare och tampar en gång. Efter jag slutat slå så har mina kanaliseringar försvunnit, faktiskt helt och hållet (inget på ett par månader).

hoppas detta kan hjälpa!

Tomas
 

Jacob

Well-known member
Tack för alla idéer och tips!

Runeo: Jag kör utan våg, brukar testa olika doseringar vid varje malningsgrad (ögonmått). Tendensen är att det är lättare att få till någorlunda med mindre dosering och finare malning, än grövre och större dosering. I det förra fallet får jag inte så mycket torra partier i mitten av pucken. Och det beror inte på spridarfiltret, Gringubben, det är rent och fräscht. Tampen passar bra (konvex och med lite spel).

Ja, jag är sjukt noga med distributionen, kör ibland wdt, knackar inte som tnordl var inne på, och ytan på pucken är hel efter montering/direkt demontering av pf. Efter pre-infusionen är pucken fortfarande hel och naturligtvis blöt, lite simmig ovanpå.

Anders: Hur menar du att man kan kompensera för för få steg på kvarnen med temperaturen? Har PID installerad på Gaggian.

Yirgacheffe: Jag hoppas du har fel, men är rädd att du har rätt… De gånger man lyckas riktigt bra med kaffet bör i så fall bero på att kaffet den dagen gör sig bra med något av de stegen som finns på kvarnen. Och, rätta mig om jag har fel, men jag tycker det verkar som om riktigt nyrostat kaffe inte är lika känsligt vad gäller malningsgrad.

Tycker det känns märkligt dock. Jag bytte upp mig från en Inox Conical (tror det är samma kvarn som Isomacs billigaste), med vilken jag periodvis hade samma problem. Och Anfim Best har ju fått rätt mkt bra kritik, bara några få har jag hört klaga på malningsgraden, så jag tänkte att det bara är i vissa fall med svårextraherat kaffe man behöver finare inställningsmöjligheter. Men jag kanske har gått på en nit… hoppades kunna behålla den här kvarnen många år framöver.
 

onkelA

Well-known member
sällar mig till dem som misstänker kaffet, testa färskt (=inom två veckor efter rostning) och om det inte hjälper, skaffa en ordentlig kvarn

mina två proverbiala cent (vilka inte ens jag inbillar mig vara facit)
 

Jacob

Well-known member
Hoppas du har rätt onkelA :) Jag lyckades just med sista koppen innan påsen tog slut. Jag gick tvärtemot vad jag tidigare skrivit fungerar; jag malde grövre och överdoserade. Tidigare har jag inte lyckats så bra med det, men nu hade jag inte alls mycket kanalisering och det smakade som det skulle. Pucken tog i spridarfilterskruven, men höll ändå. Lite blötare var den dock längs utsidan och undertill, så det är möjligt att lite vatten tagit en genväg, men det var helt klart godkänt. Dock inte alls samma krämiga munkänsla som jag fått tidigare med Yellow Bourbon, då jag malt finare och doserat mindre (typ 80% av pf innan tampning). Det doftade inte så mycket vid malning heller som jag vill minnas att det gjort andra gånger.

Om jag får tag på en purfärsk batch ska jag återkomma med erfarenheter här igen!
 

Coriander

Well-known member
Hej. Det finns en tråd, där jag själv varit inblandad, som handlar om att kvarnens malskivor inte är "balanserade". Hade en macap mx innan och mha aluminiumfolie och whiteboardpenna, lyckades jag balansera upp malskivorna så de var helt jämna mot varandra. Detta gjorde susen med kvarnen. Om du inte hittar tråden får du återkomma. Mvh Henrik
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp