Isomac Giada

rolsah57

Member
Hej! Är ny ägare till en Isomac Giada, och tämligen ny som kaffekonnässör.

Tre frågor;
1. Kaffet rinner lite olika fort genom filtret, alltid fortare på vänster sida framifrån. Vad kan jag göra åt det.

2. Får inte riktigt till espresson. Ingen crema på och inte vass i smaken. Tips?

3. Kaffet ska väl inte fyllas upp till kanten på filtret? Då är det svårt att montera filterhållaren i maskinen, och det blir mer än 7 gr kaffe per kopp!

/Roland
 

gabriel b

Well-known member
Hej! Är ny ägare till en Isomac Giada, och tämligen ny som kaffekonnässör.

Tre frågor;
1. Kaffet rinner lite olika fort genom filtret, alltid fortare på vänster sida framifrån. Vad kan jag göra åt det.

2. Får inte riktigt till espresson. Ingen crema på och inte vass i smaken. Tips?

3. Kaffet ska väl inte fyllas upp till kanten på filtret? Då är det svårt att montera filterhållaren i maskinen, och det blir mer än 7 gr kaffe per kopp!

/Roland

1. Ligger maskinen helt plant? Lutar den lite kan det rinna mer i ena än andra.

2. Gammalt kaffe? Tampat med rätt tryck? Prova mala finare, tampa lättare. Rätt malning?

3. Om du ger dig på att göra espresso med enkelfiltret (7g) så får du berätta om du lyckats, tror jag fått till det ca 1 gång av 1000 med enkel. Om det är dubbelfiltret du använder, fyll upp så du har "ett litet berg" i filtret och sedan stryk/sprid ut det med fingret.
 

rolsah57

Member
Tack för svar!

1. Ja, maskinen står helt plant. Har bara provat tre-fyra gånger. Det kanske rättar till sig.
2. Vet inte riktigt hur hårt man ska pressa kaffet. Maler på en Bosch, ner mot den finaste malningen, på ca 2 på en skala från 1 till 6.
3. Har bara testat dubbelfiltret än så länge. Blir mer jobb till helgen, då ska jag testa enkelfiltret.
Om man fyller upp dubbelfiltret till bredden tar muttern i maskinen emot, och man kan inte montera filtret. Men det ska väl vara mindre kaffe i helt enkelt.
 

osks

Well-known member
Det är inte viktigt hur hårt du trycker. Däremot är det viktigt att du tycker precis rakt ner så det blir plant.

Flödet regleras av malningsgrad och dosering. Mala finare och dosera mer gör båda att det rinner långsammare. Det finns en maxgräns på hur mycket kaffe du kan dosera, beroende på hur stor filtetkorg du har. Det ska vara lite mellanrum mellan det tampade kaffet och spridarfiltret i maskinen, annars har kaffet ingen plats att expandera när det blir blött.

Det är dock viktigt att kaffepucken är väl förberedd, för annars får du kanalisering och då spelar det ovan ingen roll. Och framförallt är det viktigt att
kaffet är bra - färskt och jämnt malt (att ha en bra kvarn! ), annars kommer det inte heller att gå.

Tyvärr har jag inte hört något gott om någon Braun-kvarn, så det finns en överhängande risk att den inte duger till espresso. En bra kvarn klarar att "choka" maskinen utan att du behöver dosera extrema mängder kaffe.
 

Forumstatistik

Trådar
14,666
Inlägg
155,716
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp